מכה קטלנית לארזים: RBS דורש רבע מיליארד שקל עד סוף אוגוסט

RBS, שהעניק לחברה הלוואה לרכוש את רשת בתי-האבות לוידס בבריטניה, דורש פירעון חלקי מוקדם של ההלוואות ■ החברה בתגובה: "ארזים ולוידס בוחנות את משמעות ההודעה והשלכותיה"

בעוד ארזים , הנמצאת בשליטת (63%) מאיר גורביץ', מתמודדת בישראל עם מחזיקי האג"ח, נחתה עליה מכה קטלנית מאנגליה - RBS דורש פירעון מוקדם חלקי של הלוואות בדרך של הזרמת הון נוסף בהיקף של 39 מיליון ליש"ט (250 מיליון שקל). RBS דורש את הכסף בין בדרך של פירעון מוקדם חלקי של ההלוואות ובין בדרך של הזרמת הון נוסף - והכל עד ל-27 באוגוסט.

הבנק המלווה מעניק אשראי לנכס העיקרי והמצליח של חברת הנדל"ן - רשת של 64 בתי אבות (2,864 מיטות) באנגליה. לוידס, חברה בת של ארזים, המחזיקה בנכסים, אינה עומדת בהתניות הפיננסיות במסגרת ההלוואות שנטלה. שווי הנכסים 147 מיליון ליש"ט והיקף האשראי כנגד 161 מיליון ליש"ט. ארזים רכשה את רשת בתי האבות בשנת 2005 תמורת כ-218 מיליון ליש"ט. את רכישת הנכסים הללו מימנה ארזים באמצעות 2מספר הלוואות.

ארזים משכירה את בתי האבות למפעילים שונים: 53 בתי אבות מושכרות לרשת Southern Cross HealthCare 3 לרשת פור סיזנס, ו-3 למפעילים קטנים. עוד בחודש שעבר דרשו הבנקים המלווים לראשונה פירעון מוקדם של ההלוואות או הזרמת הון בכדי לעמוד בהתניות הפיננסיות שנקבעו במסגרת מתן האשראי.

"ארזים ולוידס בוחנות את משמעות ההודעה והשלכותיה", נכתב בהודעת החברה.

כצפוי, נתקלת חברת ארזים בקשיים בפירעון מיידי בהיקף כזה, לאחר שבתחילת יוני השלימה החברה את התשלום למחזיקי האג"ח מסדרה ב' ו ג', בהיקף כספי של כ-50 מיליון שקל.

יתכן שזהו צעד ראשון של קונסרציום, לפני שיפנו לעקל את רשת בתי האבות מארזים. בחברת הדירוג מעלות הביעו ספקות באשר ליכולת הפירעון של החברה, ובחודש שעבר הורד הדירוג של ארזים לדרגה של "CC" עם אופק שלילי - המבטא את הספק הגדול ביכולת ההחזר של החברה.