מנשה סמירה: "בערוץ 10 רוצים להביא את המשבר לפיצוץ כדי לקבל הכל"

מנכ"ל הרשות השנייה שולל מעבר מיידי לשיטת הרישיונות, מאמין כי החשכת המסך בערוץ 10 תעלה יותר מהפעלתו עד תום הזיכיון, ומעריך כי בסופו של דבר ערוץ 10 לא ייסגר ■ ערוץ 10: "סמירה מטעה את הציבור"

"אנו ממתינים עכשיו להצעה של ישראל 10. אני ומשרד האוצר יושבים ומחכים להצעה" - כך אומר מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, בראיון ל"גלובס", לאחר שאתמול (ב') הואשם בועדת הכלכלה על-ידי מודי פרידמן, יו"ר ערוץ 10, כי הוא זה שרוצה לסגור את ערוץ 10. ניכר על סמירה, שהקפיד לשמור עד כה על שתיקה הן ביחס למגעים שמתנהלים מול ישראל 10 והן ביחס להאשמות כלפיו, שהוא זועם. כעת הוא החליט לפתוח את הפה ולענות על הכל. "יש לי טענה קשה כלפי נציגי ישראל 10 המקיימים את המשא ומתן מטעם הערוץ, ואני לא מתכוון ליוסי מימן", אומר סמירה על מודי פרידמן. "הם מעוניינים להביא את המשבר לפיצוץ, מתוך מחשבה שזה יאפשר להם לקבל הכל, תוך שבירת כל המוסכמות האפשריות, כמו הדרישה לקבל רישיונות לאלתר וויתור על תשלומים מיידיים. זה משחק פוקר מסוכן שמי שמשחק בו לא מבין ולא קורא את המצב לאשורו".

* מה תענה על ההאשמה של פרידמן, שטען שאתה רוצה לסגור את ערוץ 10?

"זו חוצפה ועזות מצח מצידו של מודי פרידמן לטעון טענה כזו. אם יש בו מעט מן היושר, שיספר ליוסי מימן ולעובדי ערוץ 10 אילו מאמצים ורעיונות הנחתי על השולחן בשבוע האחרון ביחד עם האוצר על מנת לייצר פיתרון מעשי ואמיתי שיאפשר לישראל 10 להמשיך לשדר. זה חלק מהשיטה של מודי, להביא דברים לקצה ולגלגל את האחריות לעבר הרגולציה בכל עת".

* אז מה, המכרז לערוץ 10 יפורסם ביום שני?

"אם לא יימצא פיתרון, ההליך המכרזי חייב לצאת לדרך בתוך שבוע ימים".

* אבל כרגע לפחות - אין ממש מתמודדים...

"את זה אפשר יהיה לדעת רק לאחר פרסום המכרז, מכרז שאני מקווה כאמור שלא יתפרסם ושלא יהיה בו צורך. יחד עם זה, התנאים החדשים של המכרז, שמאפשר מעבר לרישיונות עוד שנתיים והגנת ינוקא לגורם חדש - בהחלט מזמינה מתמודדים".

* ללא הזרמת כספים לערוץ 10, כמה זמן לדעתך הערוץ יפעל?

"אני לא בקיא בתזרים המוזמנים של הערוץ, אך יכול לומר שהחשכת המסך תעלה יותר מאשר המשך הפעלתו עד למועד פקיעת הזיכיון. החשכת המסך היא פעולה קיצונית שהעלות שלה גבוהה גם למערכת כולה וגם לבעל הזיכיון".

* מה ניתן לעשות עוד?

"ועדת הכלכלה הביעה אתמול קריאה נוספת לכל הגופים ובעיקר לישראל 10 לשנס מותניים ולשים את חלקם בתהליך על מנת שיהיה ניתן להציע הסדר שיעמוד בקריטריונים של החוק ויאפשר להם הארכת זיכיון. משרד האוצר יכול לתרום כ-40-50 מיליון שקל, על חשבון תמלוגי עבר ותמלוגים עתידיים. הרשות השנייה נרתמה מבחינת ההתאמות הנדרשות בתחום התוכן, והגמשת התנאי לעמידה במקסימום אפשרי. ישראל 10 חייבת להשתתף במאמץ הזה".

* העיתונות מפרסמת מדי יום מתווה שונה. מה המתווה שהוצע לישראל 10?

"האוצר יסייע בהיקף של 40-50 מליון שקל על-ידי הקפאת תמלוגי עבר. מדובר על היקף של 25 מליון שקל לגבי תמלוגים מהעבר וויתור עתידי בהיקף של כ-25 מיליון שקל נוספים על חשבון תמלוגים עתידיים. מן הסתם לדבר זה יש השלכות רוחב והוא יחול גם על הזכייניות האחרות בטלוויזיה המסחרית".

* מה לגבי דמי הזיכיון?

"לגבי דמי הזיכיון אין ויתור. באמצעות המהלך של דמי התמלוגים יתפנה לערוץ מקור תקציבי לדמי הזיכיון, ואז ניתן יהיה לעמוד במרבית דמי הזיכיון. לזה ישראל 10 נדרשת להוסיף כ-12-17 מיליון שקל להשלמת דמי הזיכיון (חובות העבר של ישראל 10 בגין דמי זיכיון נאמדים על-פי חישובי הרשות בכ-35 מיליון שקל, י.ג.). לגבי חובות התוכן, ישראל 10 צריכה להציג תוכנית של השלמת חובות התוכן בתקופת הארכת הזיכיון, וכנגד התוכנית להעמיד ערבויות. ניתן להכיר בחלק מהתוכניות המבוצעות כהחזר, ובכך לצמצם להם את היקף הערבויות".

* הערבויות זה לא רעיון חדש, ובערוץ אמרו לא פעם כי הם מתקשים להעמיד ערבויות, שכן המערכת הבנקאית לא מאפשרת להם הלוואות.

"ערבויות יכולות להיות של בעלי המניות, של המערכת הבנקאית ובנוסף המלצנו לישראל 10 לפנות לקרן שמסייעת לעסקים במשבר, להלוואה של 16 מיליון שקל. אני, בשונה מכולם, מציע פיתרון פרקטי, מעשי ואמיתי. כדי לפתור את התוכן הם צריכים לשים סדר גודל של כ-30 מיליון שקל ערבויות. זה הפיתרון המעשי והמיידי שאומנם מצריך מהם מאמץ, אך נותן להם דרך להיערך לרישיון ולאופק ארוך טווח".

* ומה בנוגע להקדמת הרישיונות ל-2010? "לא. לא ניתן להקדים את המעבר לרישיונות מ-3 סיבות. הסיבה הראשונה היא שהמערך הטכנולוגי כיום עדיין לא נותן מענה לסיטואציה משפטית בה כל דורש יקבל ערוץ. הסיבה השנייה היא תקופת ההכשרה שנדרשת למעבר של כלל התעשייה למצב של רישיונות. הסיבה השלישית, אם מישהו חושב שזה יפתור את הבעיה של ישראל 10 - הוא טועה ומטעה, שכן הם עדיין יחויבו לשלם לאלתר את מלוא הסכום שהם חייבים, ואנו לא נוכל אפילו לפרוס להם אותו. לכן הלחץ שנציגי ערוץ 10 מפעילים בעניין זה פוגע בסיכוי של הזכיין להמשיך להתקיים ולפעול".

* מבחינת ישראל 10, המשמעות של מעבר מיידי לרישיונות זה תשלום לאלתר של 150 מיליון שקל?

"בוודאי. במעבר לרישיונות יצטרכו לשלם לאלתר את מלוא החוב, אחרת הם לא יוכלו לקבל רישיון - אלא אם יש כמה ציניקנים שחושבים שיבוצע תיקון חקיקה שישי במסגרת שיטת הטלאים. לכן, אני לא מבין למה זכיין שאומר שאין לו 15 מליון שקל להסדר, יכול לפתע להמציא 150 מיליון שקל, אלא אם הוא חושב שגם את ה-150 מליון שקל יכסו לו".

* כל הסדר שתציעו לערוץ 10 יחול גם על זכייניות ערוץ 2?

"בוודאי שתהיה השלכת רוחב בנושאים כגון תמלוגים. יש דברים שאינם רלוונטיים לערוץ 2, אך מה שכן רלוונטי - בוודאי. גם באוצר מבינים שאם נותנים 40 מיליון שקל לערוץ 10, יצטרכו לתת את אותו סכום גם לשאר הזכייניות".

* מאשימים אתכם במתן תחזיות כלכליות שגויות בבניית המכרזים.

"ב-2002, עם עליית ערוץ 10 לאוויר, הטענה היתה נכונה. אך ב-2004 הותאמו הדרישות באמצעות 3 תיקוני חקיקה - כך שאין שחר לטענה שהיום, המשך המשבר נובע מזה".

"עוגת הפרסום בטלוויזיה עומדת על 1.2 מיליארד שקל, היקף שנותן מענה לשני ערוצים בזיכיון. אלה שאמרו שהעוגה לא מספיקה לשני ערוצים - איך הם רוצים לעבור לשיטת הרישיונות? הלוא אז יהיו יותר ערוצים. עוגת הפרסום בהיקפה היום מספיקה לשני ערוצים מסחריים. יתרה מכך, בשיטת הרישיונות סכום זה יכול לתת מענה ל-3 ערוצים: 400 מיליון שקל זה סכום שיכול לאפשר לערוץ ברישיון להתקיים יפה. לכן, תהיה הפחתה בתמלוגים וכתוצאה מברית המועצות תהיה גם הפחתה בדמי הזיכיון, בד-בבד לא תהיה הוצאה מופרזת וחסרת פרופורציה בתוכניות כדוגמת ריאליטי, שלא מחזירות את ההשקעה. אני חייב להעיר: אני לא מבין איך בעלי המניות מאפשרים להוציא כאלה סכומים על תוכניות שלא מחזירות השקעה וגורמות להפסדים, גם אם הרייטינג מגיע ל-25 או ל-30".

* לפני כשנה הועלתה אפשרות למיזוג בין רשת לבין ערוץ 10, לדעתך זה היה עוזר?

"זה היה פותר הרבה מהבעיות".

* אתה חושב שערוץ 10 ייסגר?

"ערוץ 10 להערכתי לא ייסגר. עם קצת מאמץ, ישראל 10 תמשיך לשדר".

ערוץ 10: "סמירה מטעה את הציבור ופועל במנוגד למועצת הרשות השנייה"

"ערוץ 10 אינו מבקש אגורה מהקופה הציבורית. חבל שמנכ"ל הרשות השנייה מטעה את הציבור ופועל באופן שמנוגד למועצת הרשות השנייה, אשר שקלה בכובד ראש את כלל השיקולים הציבוריים, הביעה עמדה הפוכה מדעתו וקבעה כי אין הצדקה לסגירת ערוץ 10.

אין לנו עניין, זמן או רצון להשיב לטענותיו האישיות והלא ענייניות של סמירה. עם זאת, ראוי לציין כי בשעה שתקציבי הרשות השנייה גדולים מאלה של משרד התקשורת, הגופים שעליהם היא אמורה לפקח נמצאים על סף קריסה. במקום לנסות ולהראות טוב בציבור, כדאי שמר סמירה יעשה את מה שבאמת טוב לציבור."

יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, מסרה בתגובה: "כפי שאמרתי אתמול בישיבת ועדת הכלכלה - משרד האוצר חייב לעשות מאמץ ולהעמיד את מלוא הסכום של 60 מיליון שקל כהלוואה לשנתיים לערוץ 10. 60 מיליון שקל הם דמי זיכיון ותמלוגים, ומשרד האוצר בהחלט יכול לעמוד בסכום הזה. לגבי נושא התוכן, אין שום כוונה לוותר על הערבויות על מנת לאפשר לשוק היצירה להמשיך ולפעול, והסכומים שערוץ 10 אמור להזרים לפיתרון המשבר חייב להיות סכום שיעבור לשוק היצירה באופן מיידי ולא לדמי זיכיון ותמלוגים".