מאבקי האוליגרכים: הסכסוך על ענקית האלומיניום רוסאל נידון בתביעות מקבילות

ברזובסקי תובע פיצוי מרומן אברמוביץ' אולג דריפסקה מבקש מהשופט שלא לדון בתביעה של צ'רני

ארבעה אוליגרכים רוסים חידשו אתמול (ב') את המאבק ביניהם, במסגרת שתי תביעות משפטיות שמתנהלות בבית המשפט בלונדון. הדיונים בתביעות צפויים לספק הזדמנות נדירה לגלות כיצד חולקו כמה מנכסיה היקרים ביותר של רוסיה.

במרכזן של שתי תביעות משפטיות שהדיונים בהן מתנהלים בשני אולמות סמוכים בבית המשפט העליון בלונדון נמצאים מיליארדי דולרים וטענות לתככים ומזימות בתעשיית האלומיניום ובתעשיות אחרות. התביעות - בוריס ברזובסקי נגד רומן אברמוביץ', ומיכאל צ'רני נגד אולג דריפסקה - עלולות לגרום לרוסיה מבוכה פוליטית באשר לאופן התנהלותה המסחרית.

מנסה להדוף

בנקאי מערבי בכיר אמר כי מידע שנחשף במסגרת התביעה נגד דריפסקה - שבמסגרתה נידונה כעת הסוגיה אם יש לערוך את המשפט בלונדון או במוסקבה - עשוי לגרום לרוסיה "נזק חמור במיוחד". "זה לא מעודד את העולם להשקיע ברוסיה. זה גם מראה שלרוסיה אין מערכת משפטית שמסוגלת להתמודד עם הפרשה, ושאזרחי רוסיה צריכים ללכת לבתי משפט זרים", אמר הבנקאי.

שתי התביעות נפרדות, אך באופן מסקרן הן גם חופפות, מכיוון שבשתיהן קיימים חילוקי דעות לגבי החלוקה של ההכנסות שלהם מהשקעתם בענקית האלומיניום רוסאל. רוסאל הוקמה באמצעות מיזוג בין סיבל, חברת האלומיניום של צ'רני ודריפסקה, עם אימפריית המתכות של אברמוביץ' וברזובסקי.

אברמוביץ', הבעלים של מועדון הכדורגל צ'לסי, ואחד האנשים העשירים ביותר ברוסיה, מנסה להדוף את תביעת הפיצויים של ברזובסקי, שותפו העסקי לשעבר, והגולה הרוסי המפורסם ביותר. ברזובסקי טוען שאברמוביץ' צריך לפצות אותו על השקעתו ברוסאל ובחברות אחרות.

עורכי דינו של אברמוביץ' מנסים להפריך את טענותיו של ברזובסקי כי מגיעים לו יותר מ-2 מיליארד הדולר, שקיבל תמורת אחזקות שהיו לו בחברות שונות, כולל ברוסאל. ברזובסקי מאשים את אברמוביץ' שכפה עליו את העסקה ושילם לו מחיר נמוך משמעותית מהמחיר הריאלי.

במרחק של מטרים ספורים בלבד, מחדש דריפסקה, שנקלע לקשיים ומתקשה לפרוס את חובותיו הבינלאומיים, את מאמציו למנוע מצ'רני להגיש נגדו בלונדון תביעת פיצויים בהיקף של מיליארדי דולרים בגין השקעותיהם ברוסאל.

מנסה לשכנע

עורכי דינו של דריפסקה מנסים לשכנע את בית הדין לערעורים שבית המשפט העליון "שגה שגיאה חמורה" כאשר התיר לצ'רני להגיש את התביעה שלו בבריטניה. השופט אישר את התביעה לאחר שצ'רני טען שאם יגיש את התביעה ברוסיה הוא עלול להירצח, או להיעצר ללא הצדקה. *