אין חדש Under השמש

"Under" - Matanicola vs. Yasmeen Godder, פסטיבל מחולוהט, מרכז סוזן דלל ת"א, ג' 21.7 ■ חזרתיות אובססיבית

הרקדנים מתן זמיר (ישראל) וניקולה מאשה (איטליה) יסדו את מתניקולה ב-2005. "Under" היא הפקתם הראשונה שנוצרה בשיתוף פעולה עם יסמין גודר. זו יצירה שמוצגת ברחבי אירופה והגיעה לארץ לשלוש הופעות בלבד.

הערב מורכב משתי יצירות שמבצעים שני הרקדנים - "Under1" לכוריאוגרפיה שלהם, ו"Under2" לכוריאוגרפיה של יסמין גודר.

"Under2" הייתה המעניינת בין השתיים. כמו ביצירותיה האחרונות, עוסקת גודר בחקירת הזהות האישית בתוך עולם של אסוציאציות תרבותיות וחברתיות. כאן הנושא נחקר בתוך מערכת יחסים זוגית, כשהמניע לכל הפעולות והמצבים הוא אלמנט שנצפה ביצירותיה של גודר - שימוש בבגדים כמשני זהות. הוצאת הבגדים מהקשרם היומיומי גורמת לרקדנים לאבד את אנושיותם - כשפניו של מתן זמיר מכוסות והסווצ'ר שלו הופך לסד שבו ידיו ורגליו קשורות, הוא הופך לבובה שניקולה מאשה יכול לעשות בה כרצונו.

under, מחול / צלם סנדרה רוביאס

במופע הזה כבר היינו. under

גודר מציגה מערכת יחסים שבה עיקר הקומוניקציה נובע ממשחקי כוח - פעם זמיר שולט, פעם מאשה שולט, פעם זמיר מתעלל, פעם מאשה. הבגדים נערמים על ראשו של זמיר כמעין תרבוש מלכותי, ומתוך זה נוצר ריקוד פתייני, מלכותי, מהדס, כששני הצדדים נהנים מן הכוח הרגעי שמעניקה להם התחפושת. אך ברגע אחד מוסרים הבגדים מעל זמיר, והסרת הבגדים מותירה את הרקדנים חשופים. החשיפה מביאה לחילוף תפקידים, ברגע שיש בו הומור וציניות, שבו מאשה לובש קפוצ'ון שמאפשר לו להפוך למתאגרף.

עד לרגע הזה הובאו רעיונות מעניינים, מעוררי מחשבה, אבל היצירה מתארכת יתר על המידה ומעבר לרגע זה בעצם לא נאמר שום דבר נוסף שלא נאמר והובהר כבר קודם.

ב"Under1" מאת ובביצוע מתניקולה, מובאים אותם רעיונות בגרסה יותר מחוספסת ובוסרית. הרקדנים לובשים פאה שמכסה גם את פניהם, אחד מהם לבוש שמלת ג'ינס, האחר לבוש מכנסיים וז'קט ג'ינס.

למרות שמדובר ביצירה של מתן זמיר וניקולה מאשה, יש בה אלמנטים שנראו ביצירותיה של גודר - חזרה אובססיבית על תנועות, מכות בבטן ופאוזות כמו מלכותיות.

עד כדי כך סובבים היוצרים סביב טבורם, שגם כשמועלת על הבמה יצירה של יוצרים אחרים, היא נראית כמו יצירתה של גודר, שכבר נראתה לא פעם על הבמה. *