כאילו ליהמן לא קרס: המעו"ף מחק הירידות מאז קריסת הבנק

המדד עולה ב-3.3% במחזור בריא והשלים זינוק של כ-58% מהשפל בנובמבר ■ ברקליס קפיטל לקראת החלטת הריבית מחר: "הריבית לא תעלה עד הרבעון הראשון של 2010" ■ אפריקה זינקה ב-9.6% ■ סקר חברות אופטימי של בנק ישראל

איזו פתיחת שבוע: הבורסה בת"א פתחה את השבוע ברגל ימין והמדדים המובילים עלו ביותר מ-3%, לאור לעליות שנרשמו בסוף השבוע בשוקי העולם ונתוני מאקרו חיוביים שפורסמו היום בישראל. וול סטריט עלתה ביותר מ-2% בליל חמישי וסגרה במגמה מעורבת בליל שישי. באסיה נרשם רצף העליות הארוך ביותר מאז אוגוסט 2004, כאשר מדד ההנג-סנג בהונג קונג עלה במהלך המסחר ביום שישי מעל ל-20 אלף נקודות ובכך חזר לרמתו ערב קריסת ליהמן ברדרס.

לא רק בהונג קונג מציינים אבן דרך, אלא גם כאן באחד העם. מדד המעו"ף עלה לרמה של 945 נקודות ובכך חוזר לרמה בה שהה ב-11 בספטמבר - ערב קריסת ליהמן ברדרס. בכך, המדד המוביל מחק למעשה את כל הירידות שנגרמו מאז קריסת ליהמן ברדרס. המדד עלה בכ-12% בחודש האחרון ומשלים זינוק של כ-58% מאז השפל בנובמבר. שבוע המסחר בבורסה יהיה קצר יותר מהרגיל, שכן ביום חמישי לא יתקיים מסחר לרגל ט' באב. לפיכך, פקיעת אופציות המוע"ף לחודש יולי תוקדם ליום רביעי. מחזור המסחר היום בשוק הינו בריא למדי (יחסית ליום ראשון) ומסתכם בכ-2.14 מיליארד שקל, בהמשך למחזורים הגבוהים יחסית שראינו בשבוע האחרון תוך כדי מגמת העליות.

מחר (ב') יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית לחודש אוגוסט, אשר צפויה להיוותר על כנה - 0.5% - חרף העלייה הבלתי צפויה במדד המחירים לצרכן לחודש יוני, אשר עלה ב-0.9%. "החששות מאינפלציה תופסות תאוצה, אך איננו צופים העלאת ריבית עד הרבעון הראשון של 2010", אומרים כלכלני ברקליס קפיטל. "הפסקת רכישות המט"ח תבוא לפני העלאות הריבית".

בכלל, שבוע עמוס בנתוני מאקרו צפוי למשקיעים בבורסה. היום פירסמה הלמ"ס את המכירות בכרטיסי אשראי ברבעון השני, אשר עלו ב-9.5% - עדות לאיתנות הצריכה הפרטית במשק. בהמשך השבוע יפורסמו, בין היתר, נתונים משוק הנדל"ן הישראלי והאמריקני וכן נתון צמיחת התמ"ג בארה"ב. היום פירסום בנק ישראל את סקר החברות לרבעון השני, ממנו עולה כי חלה ירידה בקצב הידרדרות הפעילות העסקית במשק.

בחזרה לת"א - לאחר שבשבוע החולף נרשמו עליות בשוק תוך ריכוז מחזורים הגבוהים בכ-33% מהממוצע היומי, הבנקים הגדולים, פועלים ולאומי , מעריכים כי העליות תימשכנה. מחלקות המחקר בבנקים, אשר העריכו בשבועות האחרונים כי צפויים מימושי רווחים בטווח הקצר, שינו את עמדתם השבוע והם מעריכים כי הסימנים המאותתים על התייצבות המשק ימשיכו לתמוך בבורסה. "המלצתנו היא להמשיך ולהחזיק בפוזיציה מנייתית ארוכת טווח", אומרים בבנק הפועלים, ובלאומי מוסיפים: "בטווח הקצר צפויה המגמה להיות חיובית".

ת"א- 25 ת"א-100 ת"א-בנק

אפריקה מזנקת

טבע , שמנייתה התבססה בסוף השבוע בוול סטריט מעל 50 דולר, בלטה על רקע הדוחות הכספיים של מרק KGaA הגרמנית. הדוחות הכספיים של מרק לא היו טובים, אולם נתון מעניין עבור משקיעי טבע הוא מכירות הרביף, התרופה המתחרה בקופקסון, אשר זינקו ב-21%. טבע תפרסם את הדוחות הכספיים שלה ביום שלישי, והיום העלה כלל פיננסים את ההמלצה ומחיר היעד למניה. חדשות נוספות הקשורות לטבע נוגעות לגלולה נגד הריון - Tri-Cyclen - אותה השיקה טבע בסיכון בתחילת החודש ונתבעה על ידי חברת אורת'ו בגין הפרת פטנט לכאורה. ביום שישי הודיעה טבע כי השיגה הסדר משפטי עם אורת'ו, במסגרתו היא תפסיק לשווק את התרופה ותפצה את אורת'ו בגין המכירות שבוצעו עד כה.

מניית אפריקה ישראל זינקה בעקבות דיווחים בווייטנאם ורוסיה לפיהם אפי פיתוח והתאגיד הסיני Guangda מתכננים לשתף פעולה בבניית סופרמרקט במוסקבה בהשקעה כוללת של 700 מיליון דולר. ככל הנראה מדובר בגישושים ראשוניים בלבד.

כי"ל המשיכה לרכז עניין בעוד שיצרניות אשלג אחרות בעולם - כולל פוטאש ו-BPC - חתמו על חוזי אשלג עם הודו במחיר של 460 דולר לטון, שהפך כבר לבנצ'מרק למחירי האשלג העולמיים.

מכתשים אגן נסחרה על רקע התחזיות הפושרות של סינג'נטה וכן לאור רצונה של סין לרכוש את נופארם האוסטרלית תמורת 1.6 מיליארד דולר - מה שהזניק את מנייתה ב-13%. (לסיפור המלא - לחצו כאן)

בעלת השליטה במכתשים, חברת כור , הודיעה היום כי הגדילה את החזקתה בבנק השוויצרי קרדיט סוויס ל-2.33% מהון מניות הבנק. החברה גם מימשה ברווח חלק מהחזקתה ותרשום רווח של 33 מיליון שקל ברבעון השלישי.

שיכון ובינוי זכתה בחוזה ענק עם ועדת המכרזים בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה), לאחזקת כבישים באזור הצפון, בהיקף כספי משוער של כ-1.2 מיליארד שקל.

אלווריון ואודיוקודס ריכזו עניין לאחר שאריקסון רכשה את נכסי התקשורת האלחוטית של נורטל, אשר פשטה את הרגל בינואר האחרון. לנורטל היו קשרים עסקיים עם שתי החברות הישראליות, כך שהחדשות פותחות פתח של תקווה כי הן יוכלו אולי לזכות שוב בהכנסות האבודות.

[לאתר המעו"ף]