מנכ"ל פורשה יקבל "רק" 50 מיליון אירו במקום 140 מיליון

זאת בעקבות התנגדות שהביעו נציגי העובדים ■ מנהל בקרן המשקיעה בחברה: "וידקינג מקבל מצנח מוזהב אף שהוא היה חלק מהבעיות של פורשה. זהו פיצוי גבוה גם בקנה מידה בריטי או אמריקני"

משפחת פורשה, הבעלים של יצרנית מכוניות הספורט הגרמנית השקועה בחובות, הציעה למנכ"ל המודח של החברה פיצוי בסך 140 מיליון אירו או כ-200 מיליון דולר - כמעט פי שלושה מהפיצוי שעליו הוסכם לבסוף. הפרשה הרתיחה את המשקיעים והציתה מחדש את הזעם על שכר הבכירים בגרמניה.

לפי מספר מקורות , וולפגנג פורשה, יו"ר החברה, הציע את הפיצוי הנדיב יותר למנכ"ל וונדלין וידקינג בישיבת מועצת המנהלים שנערכה ביום ד' שעבר. אך נציגי העובדים סיכלו את ההצעה, שעמדה להיות מהגדולות בהיסטוריה.

"לא ביקש דבר"

במקום זאת החליט דירקטוריון פורשה לשלם לוויקינג 50 מיליון אירו - סכום שיהיה עדיין שיא של פיצוי בתולדות התאגידים בגרמניה. וידקינג התחייב להעביר יותר ממחצית הסכום לצדקה. לדברי פרקליטו של וידקינג, יובסט-אוברטוס באואר, המנכ"ל לשעבר היה זכאי לפיצוי של 170-260 מיליון אירו. "אך הוא לא ביקש דבר, מה שהיה נדיב מאוד מצידו".

הפיצוי למנכ"ל לשעבר הרגיז כמה משקיעים וליבה מחדש דיון חריף על תשלומים לבכירי תאגידים בגרמניה לפני הבחירות הכלליות שייערכו במדינה זו בספטמבר. הנס הרט, מנהל יחידת ההתנהלות התאגידית האירופית בקרן הפנסיה הבריטית הרמס, אמר בתגובה: "מצער מאוד שמר וידקינג מקבל מצנח מוזהב אף שהוא היה בבירור חלק מהבעיות של פורשה. זהו פיצוי פרישה גבוה, גם בקנה מידה בריטי או אמריקני".

"תגמול שערורייתי"

התאחדות בעלי המניות הגרמנית DSW מסרה בתגובה שהפיצוי "אינו מתקבל על דעתם של המשקיעים", מאחר שוויקינג "הביא את פורשה אל סף פשיטת רגל". יואכים פוס, חבר פרלמנט סוציאל-דמוקרטי ובעל ברית של שר האוצר פר שטיינברוק, כינה את הפיצויים לוויקינג "תגמול שערורייתי על ניהול כושל".

פיטוריו של וידקינג באו כאשר משפחות פיך ופורשה סיימו חודשים של סכסוך על אופן החילוץ של יצרנית רכבי הספורט, כשהגיעו להסכמה למזג אותה עם פולקסווגן. פרטי המיזוג היו עדיין בלתי ברורים שלשום, אך שתי החברות אמורות להשלים את פרטי המיזוג, שיתבצע ב-2011, עד 13 באוגוסט.

משפחת פורשה מקווה להחזיק יותר מ-50% מהקבוצה המאוחדת, אך מקורות קרובים לאיגוד העובדים רב העוצמה אי.דה מטאל, מסרו שהאיגוד מתכוון להגדיל את אחזקתו בקבוצה ל-10% על חשבון בעלי מניות קיימים של פולקסווגן.

פורשה ניסתה בעבר להשתלט בחשאי על פולקסווגן, אך האסטרטגיה הזו נכשלה, כשהתברר שהיא צברה חוב נקי של 10 מיליארד אירו. באוקטובר 2008 היא הודיעה על רכישת מניות של פולקסווגן שהפכה אותה לבעלת השליטה, וגרמה בכך לזינוק במחיר המניה.