העולם גדול: מתפזרים למזרח אירופה, אפריקה והמזרח התיכון

[למדור שוקי עולם] בשווקים המתעוררים האלו יש הרבה הזדמנויות, ושם צומחים השמות שעשויים להיות הדבר הגדול הבא ■ במה להשקיע וממי לברוח? כלכלני סיטי ממליצים

הפיזור לא מת, כמו שנכתב פה בשבוע שעבר, ולמרות שכל האפיקים ירדו במהלך המשבר האחרון, המשקיעים חייבים להמשיך ולהקפיד על גיוון בתיק ההשקעות שלהם. אחד האספקטים החשובים של גיוון הוא פיזור בין אזורים גיאוגרפיים שונים בעולם, וכנגזרת - בין שווקים מפותחים למתפתחים.

בסקירה שהוציאו לאחרונה, כלכלני סיטי שמו דגש על השקעות ב-CEEMEA - השווקים המתעוררים במזרח אירופה, המזרח התיכון (לא כולל ישראל) ואפריקה. באזורים הללו, מאמינים בסיטי, ניתן למצוא היום הזדמנויות ושמות שיהיו בעוד מספר השנים הדבר הגדול הבא. הנה המלצותיהם:

Uralkali * (רוסיה)

חברת הכימיקלים הרוסית מתמחה בהפקת אשלג. היא נחשבת ליצרנית עם רווחים גבוהים, שצפויה ליהנות גם מהעלייה בעלויות הייצור של חשמל במדינה. האשלג נחשב לסחורה עם יסודות היצע מוגבלים והחברה מתומחרת בחסר לעומת מתחרותיה.

Gazprom * (רוסיה)

ענקית הגז הרוסית חוותה בחודשים האחרונים התאוששות בכמויות הגז שהיא מייצאת, בין השאר, בשל ההישענות המאסיבית של מדינות האיחוד האירופית על גז טבעי כמקור אנרגיה. החברה נסחרת בדיסקאונט של 50% על מתחרותיה, והיא צפויה ליהנות בעתיד הקרוב מעליית תעריפים בשוק הרוסי.

Peter Hambro * (רוסיה)

חברת הכרייה פתרה את בעיות החוב שלה והיא צפויה לרשום צמיחה עקבית באספקת המחצבים בטווח הקרוב. היא בדיסקאונט עמוק מול מתחרותיה הגלובליות.

Naspers * (דרום אפריקה)

לחברה פעילות מגוונת הן גיאוגרפית והן מבחינת תמהיל העסקים. היא מושקעות במעל 20 חברות העוסקות בטכנולוגיה, אינטרנט, Pay TV, דפוס והוצאה לאור, ופזורות במדינות רבות, מסין, הודו וסינגפור ועד דרום אפריקה, הולנד, רוסיה וברזיל. נאספרס נהנית מתזרים מזומנים יציב והיא חשופה לצמיחה מבנית. החברה נסחרת בדיסקאונט גבוה יחסית לפעילות הליבה שלה.

JSE * (דרום אפריקה)

החברה, המפעילה את הבורסה הדרום אפריקנית, היא בין המעטות שפועלת כמונופול באזור זה. היא נסחרת בדיסקאונט לעומת מפעילות בורסות אחרות ברחבי העולם.

Aspen * (דרום אפריקה)

לחברת התרופות אספן היסטוריית ביצועים טובה וגם תחזיות צמיחה מוצלחות לעתיד. האנליסט מרסל ינקלואו מציין כי לחברה שיעור תשואה על ההון גבוה. חבירת החברה לגלקסו-סמית'-קליין (שרכשה 15% ממנה) הוא יתרון נוסף לחברה שכבר היום נחשבת לספיקת הגדולה ביותר לממשלה בדרום אפריקה.

Steinhoff * (דרום אפריקה)

מניית קבוצת סטיינהוף, שעוסקת בתחום הריהוט, נסחרת צעד אחד לפני שוק הרהיטים כולו. החברה מגדילה את נתח השוק שלה בעקביות, כשאסטרטגיית העסקים שלה מושתתת על יתרון תחרותי. היא צפויה להתמקד בקונסולידציה בין ייצור ושיווק מוצריה.

Enka * (טורקיה)

השקעה באנקה, יצרנית החשמל הגדולה בטורקיה, היא מהלך טוב למשקיעים שמעוניינים להיחשף באופן נרחב לשוק התשתיות והנדל"ן למגורים באזור ה-CEEMEA. ההתאוששות במחירי הנפט והסימנים ראשונים להתייצבות הכלכלה הרוסית עדיין לא באו לידי ביטוי בתמחור המניה.

Tofas * (טורקיה)

טופאס היא מתקן הייצור השלישי בגודלו בעולם של חברת פיאט. לחברה צמיחה ביתית חזקה לצד עלייה במחזורי הייצוא. היא מובילה בנתח השוק שלה בתחום הרכבים הקלים המסחריים, שנחשב לתחום עם שולי רווח גבוהים.

Egis * (הונגריה)

ההשקעה בחברת הפרמצבטיקה ההונגרית מעניקה חשיפה לחברת צמיחה דפנסיבית, אומר האנליסט פיטר ורדאלט. לחברה נוכחות במדינות שונות במרכז ובמזרח אירופה. חברת התרופות נהנית מתמהיל מוצרים בו חשיפה לשווקים עם שולי רווחיות גבוהים, ומנייתה נסחרת בדיסקאונט של 40% לעומת מתחרותיה - סיבה נוספת לכך שהיא הבחירה המועדפת של סיטי.

Orascom * (מצרים)

חברת התקשורת המצרית רשמה בתקופה האחרונה קיצוץ בהוצאות ההון שלה והיא ממשיכה לשפר את שולי הרווחיות. זוהי חברת הסלולר הזולה ביותר באזור ה-CEEMEA.

Air Arabia * (איחוד האמירויות)

האנליסט אנדרו לייט מציין בהמלצתו כי מודל הטיסות המוזלות של החברה הוא הרווחי ביותר ובעל שיעורי הצמיחה הגבוהים ביותר בענף. מודל זה אינו נפוץ במדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה, ולאייר ערבייה יש יתרון בהיותה הראשונה ליישמו. לחברה מכפיל רווח נמוך בהתחשב בתחזיות הצמיחה הגבוהות שלה.

Nakilat * (קטאר)

המודל העסקי של חברת ההובלה הימית והשילוח הקטארית מושתת על הכנסות חוזרות יציבות. החברה נסחרת בתמחור אטרקטיבי להשקעה וממוצבת היטב על מנת להרוויח מהחזרת חובות אבודים בעסקי הגז.

SAFCO * (ערב הסעודית)

ספקו היא חברת הפטרוכימיה הראשונה בערב הסעודית ונחשבת לאחת מיצרניות הדשנים הזולות בעולם. לחברה שולי רווחי מרשימים ונראה שהמגמה השלילית במניה מאחורינו. *

החזקתם? תמכרו

BRE (פולין)

בנק BRE הפולני בעמדת חולשה מבחינת הון, ועל פעילותו מעיבה עננת המסחר בנגזרי מט"ח ועלויות גבוהות בשל עונתיות. הבנק נשען על יותר מדי מוצרים עם שולי רווח נמוכים, ולמרות זאת נסחר בתשואת יתר בהשוואה לענף.

OTP Bank (הונגריה)

הבנק הניב ביצועי יתר על מתחריו בתקופה האחרונה. התנאים בשווקים העיקריים בהם הוא פעיל עדיין קשים, ובנוסף הוא מתמודד עם תחרות חזקה בתחום הפיקדונות. *