האם נולד מופז חדש?

אם אמנם, בשביל לבני הדבר עלול להיות הרבה יותר מסוכן ממופז הישן

אתמול (ב') בכנסת זה לא היה מופז שאנחנו מכירים. הנאום שנתן בדיון על החוק הקרוי על שמו הוא אולי אחד הטובים בחייו, בוודאי הנאום הכי לא צפוי. לא בגלל ה"מה" שהיה בנאום, אלא יותר בגלל ה"איך". בעצם, את ה"מה" ידענו מראש, מופז אומר כבר זמן רב שהוא מתנגד לחוק ומתקומם על היותו קרוי על שמו. מופז אומר כבר זמן רב שהחוק המוצע הוא לא דמוקרטי ולא הגון מכל בחינה שהיא. אבל אתמול, בפעם הראשונה, אמר זאת מופז בלשון חדשה, מאוד לא-מופזית.

הלשון הבלתי-כפולה

נעדרו מדברי מופז הסממנים שאפיינו אותו עד אתמול - התחמון, הלשון הכפולה, הניסוחים שהשאירו כר כה נכתב לפרשנות, עד שהדברים עצמם איבדו את משמעותם. כל אלה לא היו קיימים בנאומו אתמול, שהצטיין באמירות חדות, ברורות ומפורשות. שווה לחזור כאן על הדברים שמופז אמר ישירות לנתניהו: "אצלנו ראש הממשלה מכבד את הכנסת, מכבד את חוקי המדינה ומכבד את הציבור. הגיע הזמן שתתנהג כמו ראש הממשלה ולא כמו אחרון העסקנים". והיו עוד דברי ביקורת קשים גם על תפקודו של נתניהו, על חלוקת תיקים מיותרים ושאר מעללי נתניהו הידועים.

אמר - וגם יעשה?

את כל הדברים הללו אמר מופז - אבל מה הוא יעשה? בזאת תיבחן השאלה אם יש לנו מופז חדש, או שההתגלות הזאת היתה חד-פעמית. כי קשה, מאוד קשה לשכוח פעמים קודמות שבהן היה מופז נחרץ לא פחות - עד שנסוג והתקפל כשהגיעה שעת המבחן. המקרה הבולט ביותר, כמובן, היה כאשר מופז הכריז שלעולם לא יעבור לקדימה, כי "הליכוד הוא בית ובית לא עוזבים". אחר כך היתה ה"פרישה" מהחיים הפוליטיים בעקבות ההפסד לציפי לבני - פרישה שארכה בקושי שבוע.

יותר מסוכן ללבני

מופז לא יוכל לבוא בטענה למי שתמה אם הפעם זה יהיה שונה. הוא הרוויח את השאלה הזאת. מצד שני, נדמה שאחרי הדברים שאמר אתמול על נתניהו ועל החוק, יהיה באמת בלתי אפשרי למופז להצטרף אליו. מצד שלישי אנחנו יודעים שבפוליטיקה אין "בלתי אפשרי". ומניסיון העבר, בטח לא אצל מופז.

לכן, מותר להיות ספקני. אבל מותר באותה מידה גם לקוות - ולהמתין כדי להיווכח אם תתגשם תקווה זו. בכל מקרה, מופז אמר לאחר נאומו שהוא מתכוון להתמודד על ראשות קדימה. אם באמת נולד מופז חדש, אז בשביל לבני הוא עלול להיות יריב יותר מסוכן ממופז הישן. *