האלטרנטיבה הפשוטה והזולה לחוזים העתידיים: ה-CFD

המונח חוזים עתידיים מרתיע משקיעים רבים, אבל יש מכשיר זול ופשוט יותר, ה-CFD, שעושה אותה עבודה ■ מבטיחים לכם רווח מהיר? תיזהרו!

רעיונות השקעה לא חסרים, אבל כדי להשקיע בחלקם צריך ידע, מומחיות והיקף מימון שלא נגישים למשקיע הממוצע. וכך, רבים מאיתנו דווקא מתעניינים בנפט ובזהב וחושבים שהם יכולים להיות השקעה מעניינת - אך מוותרים עליה, בגלל המורכבות של ההשקעה בחוזים עתידיים, שהם ברירת המחדל להשקעה בשווקים האלו.

למי יש את הסכומים האלה? מי יכול לשחק במגרש של הגדולים? הרי חוזה על זהב שנסחר בבורסת הסחורות של שיקגו מייצג כמות של 100 אונקיות, ולכן מחירו נאמד היום בכ-9,500 דולר.

ברוקרים המתעסקים בסחורות בוודאי ישמחו להעניק לכם את שירותיהם ואת יכולת המינוף שלהם, אך הם יכולים להיות יקרים ומסוכנים. במקרה הטוב הם ינגסו בחלק מהתשואה. במקרה הרע, המחיר יהיה אובדן כל הביטחונות.

החדשות הטובות הן שיש אלטרנטיבה זולה ופשוטה יותר: החוזים הצמודים - CFDs (Contract for Difference), אותם ניתן לכנות "האחים החורגים" של החוזים העתידיים.

מה זה אומר? טל עבדה, סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס, שמפעילה פלטפורמת מסחר ב-CFDs, מסביר שהחוזה הצמוד הוא חוזה בין שני צדדים (קונה ומוכר) על ההפרש בין מחירו הנוכחי של נכס בסיס למחירו העתידי.

לכאורה מדובר במסחר בחוזים עתידיים, כשההבדל הוא שבמקום לסחור בנכס עצמו, שיתקבל באופן פיזי במועד פקיעת החוזה, התמורה עם פקיעת החוזה היא במזומנים. ליתר דיוק - בהפרש המזומנים בין מחיר הנכס למחירו בחוזה ביום הפקיעה.

החוזים הצמודים עוקבים אחר מגוון רחב של נכסים, החל ממדדי מניות בינלאומיים, דרך סחורות וכלה במטבעות. השינוי בשער החוזה הצמוד מושפע מהשינוי במחירו של נכס הבסיס אחריו עוקב החוזה הצמוד, ולא מהביקוש וההיצע לחוזה.

המשקיע יכול לבחור באיזה צד להיות - בצד הקונה או בצד המוכר. לכן עומדת בפניו האפשרות להרוויח גם מהעלייה וגם מהירידה של נכס הבסיס.

בדרך כלל החוזים הצמודים מתייחסים לנכסים סחירים במיוחד, ולכן בכל רגע נתון יכולים המשקיעים לבצע קנייה או מכירה בחסר, בכל כמות שיבחרו, ובמחיר השוק הנוכחי.

סיכוני המינוף קיימים

המסחר בחוזים הצמודים אינו מתבצע כפי שמתבצעות עסקאות במניות, שכן העסקאות אינן עוברות בבורסה ולכן הן פטורות מתשלום עמלות הבורסה. עם זאת, יש שיטות שונות לגביית עמלות מצד הברוקרים בתחום, וכך חלקם מוסיפים הכנסות מהמרווחים הצרים הקיימים בשוק בין קנייה למכירה. ברוקרים אחרים גובים עמלת מינימום על עסקאות, ולכן מומלץ לבדוק את תנאי המסחר המוצעים.

בדומה למסחר בחוזים עתידיים, גם בחוזים הצמודים המשקיעים אינם צריכים להחזיק ברשותם כמות כסף שתאפשר להם לרכוש באופן ממשי את נכס הבסיס. הם יכולים להסתפק בהפקדת מזומנים כביטחונות. הם מהווים בדרך כלל רק חלק קטן מהעסקה, ומאפשרים לבצע קנייה או מכירה בחסר של נכס הבסיס. בהקשר ישיר, העסקאות המבוצעות בחוזים צמודים הן ממונפות בדרך כלל עד פי 20 מסכום הביטחונות ולעיתים עד פי 100.

כאן המקום להזכיר שלמרות שמדובר במכשיר פשוט יותר, גם בחוזים הצמודים מתקיימים הסיכונים של מינוף. וגם פה, הסיכון העיקרי הוא שאם הלכתם על עסקה ממונפת והפוזיציה הגיעה לקצה גבול הביטחונות, ולא הזרמתם סכום נוסף - הפוזיציה עשויה להיסגר מיידית על ידי הברוקר ובכך עלולה לרדת לטמיון ההשקעה הראשונית כולה.

ללא תאריכי פקיעה

יש יתרונות נוספים: בניגוד לחוזים העתידיים, לחוזים הצמודים אין בדרך כלל תאריכי פקיעה, והמשקיעים יכולים להחזיק בהם כל עוד יש בידיהם את הביטחונות המתאימים. את גלגול החוזים העתידיים, בהם משתמשים ליצירת החוזים הצמודים, ואת ההתאמות במחירים שבין חוזה לחוזה מבצע הברוקר.

חוזים צמודים, כחלק מתיק ההשקעות, יכולים לשמש לא רק ליצירת חשיפה לאפיקים שונים וכחלופה למוצרים מדדיים, דוגמת תעודות סל, אלא בעיקר ככלי לגידור הסיכונים הטמונים בתיק ההשקעות. בידי המשקיעים היכולת לקבע שערים בהם תיסגר הפוזיציה בה הם מחזיקים מראש, ופעולה זו תבוצע באופן אוטומטי ברגע שערך נכס הבסיס ייגע במחיר זה - מה שמאפשר למשקיעים יכולת שליטה ובקרה גבוהות יותר.