בנק הפועלים קיבל נזיפה מה'פד': כשלים בחוקי הלבנת הון

כן נמצאו בעיות בממשל תאגידי ובשליטת הבנק על המתרחש בסניף הבנק נאלץ לחתום על הסכם עם ה'פד', לפיו התחייב להציג תוכנית לתיקון הליקויים בתוך 60-120 יום ■ הערכות: התרחבותו של הבנק בפלורידה תוגבל

כשלים בממשל תאגידי ובציות לחוקי הלבנת ההון והסודיות הבנקאית בסניף בנק הפועלים במיאמי פלורידה. לאחר ממצאים קשים מביקורות שערך ה'פד' נאלץ הפועלים לחתום על הסכם עם שלוחת ה'פד' באטלנטה, הפד בניו יורק והפיקוח על הבנקים של מדינת פלורידה ולהתחייב להצגת תוכנית לתיקון הליקויים בפרק זמן מוגדר של 60-120 יום.

מהדיווח שפרסם הפד עולה כי בפועלים נתגלו "כשלים בממשל תאגידי וכשלים בציות לחוק הלבנת ההון (AML) וחוק הסודיות הבנקאית (BSA)". עוד עולה כי נתגלו בעיות בפיקוח על הסניף על ידי הנהלת בנק הפועלים ובשליטה של הבנק על המתרחש בסניף. מנכ"ל בנק הפועלים בתקופה הרלוונטית היה צבי זיו.

בנק הפועלים גם התחייב לקבל על עצמו בקרות מחמירות ומתן דיווחי התקדמות חודשיים לפד עד לתיקון הכשלים. פעילות מרכזית שעל הפועלים לנקוט כמענה לדרישות חוקי הלבנת ההון ולכשלים שנתגלו בביקורות היא בדיקת נאותות לכל לקוחותיו וזיהויים הוודאי כאשר לאחר סיום הזיהוי על הבנק להעביר לפד פירוט עסקאות חשודות.

טרם יצא דיווח לבורסה

ההסכם אושר ב-8 ביולי על ידי דירקטוריון הפועלים ומטעם הבנק חתמו עליו ראש החטיבה הבינלאומית, אלברטו גרפונקל, ומנהל הפעילות בסניף מיאמי (סניף אוונטורה), רון רשף. למרות זאת בנק הפועלים טרם הוציא דיווח לבורסה. פעילות בנק הפועלים בארצות הברית מנוהלת דרך סניפים הכפופים ישירות להנהלה בישראל ולא דרך שלוחה עצמאית הפועלת כבנק כמו בלאומי ודיסקונט.

ההערכות הן כי ההסכם עם הפד יגביל מאוד את ההתפתחות של בנק הפועלים בפלורידה, זאת כאשר בשנים האחרונות הפועלים העביר לסניף אוונטורה (AVENTURA) חלקים גדולים מפעילותו בארצות הברית. לסניף בנק הפועלים נכסים בהיקף של 716 מיליון דולר.

שיפור הנהלים

עוד קובע ההסכם עם הפד כי על בנק הפועלים לנקוט שורה של פעולות לשיפור הנהלים, הבקרות והממשל התאגידי בסניף מיאמי. תוך 60 יום על בנק הפועלים להציג לרגולטורים האמריקנים תוכנית שתחזק את פיקוח הדירקטוריון על הסניף, על ההנהלה ופעולותיה ומעבר לכך תוכנית ביקורת פנימית משודרגת אותה עליו "לבצע ביסודיות". הפועלים גם התחייב לשפר את נהלי הציות להלבנת הון ולהקצות לקצין הציות בסניף משאבים נדרשים לפעולותיו. בתחום האשראי, על הפועלים להציג נהלים חדשים לטיפול באשראי ולבחון מחדש את תיק האשראי והחובות הבעייתיים.

תוך 120 יום על הפועלים להציג את הפערים הקיימים בנהלי ממשל תאגידי, לבצע הערכת יעילות הממשל התאגידי בסניף ותוכנית לתיקון הפערים. בנוסף על הבנק לדאוג להכשרה מתאימה לעובדים בתחומי חוקי הלבנת ההון. לגבי כל הפעילויות על הפועלים לדווח לפד על התקדמותו.

בנק ישראל לא היה מעונין להתייחס לנושא הנמצא בטיפול רשויות הפיקוח האמריקניות.

בתגובה נמסר מבנק הפועלים כי "הבנק חתם על הסכם עם הרשויות בארצות הברית בדבר הכנת תוכניות פעולה שיבטיחו תאימות מלאה של פעולת סניף מיאמי להוראות הרגולטוריות. ההסכם דומה להסכמים שנחתמו על ידי בנקים אחרים עם הרגולטור האמריקני. הבנק פועל לחיזוק מבנה התפעול והציות להוראות בסניף מיאמי, בהתאם למתווה המפורט בהסכם ולצורך כך אף התקשר עם פרומונטורי, חברת ייעוץ מובילה המתמחה בנושא. נכון להיום הבנק כבר השלים חלק ניכר מהשיפורים שנדרשו על ידי הרשויות וצפוי להשלים את כל הדרוש בפרקי הזמן שנקבעו בהסכם".