מי צריך סניפי בנקים?

הבנקים האמריקנים רצו קשר פנים-אל-פנים עם הלקוחות - עכשיו מתברר שהמשמעות היא יותר מדי סניפים ■ אפשר לכנות זאת אוברבנקינג אמריקני, על משקל אוברדראפט

הידיעות לפיהן בנק אוף אמריקה מתכוון לסגור חלק מ-6,109 סניפיו ברחבי ארה"ב מציינות נקודת מפנה במה שאנליסטים הגדירו זה מכבר כהיצף ארצי של סניפי בנקים במדינה.

ההצפה של ארה"ב בסניפי בנקים באה בתקופה בה יותר ויותר לקוחות מעדיפים בנקאות מקוונת או סלולרית. שינוי המגמה מגיע כאשר הבנקים סובלים מהפסדי אשראי, שנדדו מן המשכנתאות אל כרטיסי האשראי וההלוואות המסחריות, וללא סימנים לכך שהמיתון האמריקני שהחל בדצמבר 2007 הסתיים או מתקרב לסיומו.

מנהל בקרן נדל"ן: "סניפים של בנקים מביאים תנועה של לקוחות, מה שאומר יותר מכירות בקניון או הסביבה ויותר דמי שכירות" .

צעד של חיסכון

בנק אוף אמריקה מצטרף ל-JP מורגן , PNC פייננשל סרביז ופירסט הורייזון נשיונל ממדינת טנסי, שכולם החלו לצמצם את מספר הסניפים שלהם, אם בעקבות מיזוגים ואם במטרה לשנות את תמהיל הפעילות. "זה בהחלט צעד של חיסכון", אומרת ניקול סטארגיל, מנהלת מחקר בחברת הייעוץ טאואר גרופ בניו יורק. "הבנקים מייחסים ערך רב לקשר פנים-אל-פנים עם הלקוחות שלהם. צריך יהיה לבחור בזהירות רבה את הסניפים שייסגרו".

לא רק הלקוחות יושפעו מסגירת הסניפים. אלפי כספרים (טלרים) ופקידי הלוואות ילכו הביתה כתוצאה מהסגירה. גם בעלי בניינים וקניונים יאבדו דיירים קבועים, מה שיפגע בעסקיהם וביחסיהם עם הבנקים. "סניפים מביאים תנועה של לקוחות, מה שאומר יותר מכירות בקניון או הסביבה ויותר דמי שכירות", אומר ברנרד האדיגן, מנהל ארצי בקבוצת הנדל"ן מיליצ'פ ריל אסטייט באטלנטה.

ב-30 ביוני 2008 היו בארה"ב 99,161 סניפי בנקים ומוסדות חיסכון והלוואה, לפי נתוני החברה הפדרלית לביטוחי פיקדונות, FDIC. נתון זה שיקף גידול של 19% ביחס לעשור הקודם, למרות שמספר הבנקים ירד בתקופה זו בכחמישית.

היצף הסניפים משתקף בצורה הטובה ביותר במרכז הבנקאות האמריקני - מנהטן. על השדרה השישית, ליד טיימס סקוור, לאורך שלושה גושי בניינים, אפשר להיכנס לסניפי בנק אוף אמריקה, קפיטל וואן, צ'ייס, סיטיבנק, TD בנק ו-וואכוביה. וואכוביה מפעיל שני אתרים באותה רצועה - השני הוא כספומט. ואם זה לא מספיק, לכל אחד מהבנקים שהזכרנו יש לפחות עוד סניף במרחק שישה רחובות (גושי בניינים) מהסניף שלו על השדרה השישית.

עשור של התרחבות

מבחינת בנק אוף אמריקה, הבנק מספר 1 כיום בארה"ב במונחי נכסים, הצמצום של בנקאות הסניפים חותם עשור של התרחבות. לבנק משארלוט, צפון-קרוליינה, יש נוכחות ב-32 ממדינות ארה"ב, לא כולל וושינגטון די.סי.

דובר הבנק, ג'יימס מאהוני אומר כי המספר של 6,109 סניפים "יצטמצם בקצב מתון בשלוש עד חמש השנים הבאות". הוא דחה את הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" אתמול (ג') על כך שמתוכנן קיצוץ של 10%, והסביר שמנכ"ל הבנק, קן לואיס, אמר למשקיעים לפני שבוע שצמצום כזה "יהיה חזוי".

וולס פארגו, הבנק שלו המספר הגדול ביותר של סניפים, 6,668, בעקבות השתלטותו על וואכוביה בדצמבר 2008, אינו מתכנן צמצום עמוק במספר סניפיו. כך מסר דובר הבנק. ג'יי.פי. מורגן צ'ייס סיים את יוני עם 5,203 סניפים, גם אחרי סגירת מאות סניפים של וושינגטון מיוצ'ואל, שעליו הוא השתלט בשנה שעברה.