דלק וישראמקו צפויות להתמודד על הקמת מתקן גז טבעי נוזלי ב-400 מ' דולר

במכרז ה-LNG מתעניינות מספר חברות בינלאומיות, בהן ENI האיטלקית, מיצובישי מיפן וחברת הספנות הנורבגית Golar LNG ■ הקמת המתקן צפויה עד 2015

קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, וישראמקו של קובי מימון, לא מסתפקות באספקת הגז המתוכננת קידוח "תמר", ורוצות להשתלב בהקמת תשתית ייבוא הגז למשק.

שתי החברות מעוניינות להתמודד במכרז שפרסמה המדינה להקמת מתקן הגז הטבעי הנוזלי (LNG) בהשקעה הנאמדת ב-400 מיליון דולר. ל"גלובס" נודע כי דלק וישראמקו רכשו באחרונה את מסמכי מכרז המיון המוקדם (P.Q) לפרויקט המתוכנן לקום עד שנת 2015.

במשרדי האוצר והתשתיות יצטרכו לבדוק האם לאשר לדלק וישראמקו להתמודד במכרז לאור אחזקותיהן בקידוח "תמר", שאמור להתחרות בעתיד בייבוא ה=LNG. הקמת מתקן ה-LNG נועדה לאפשר ערוץ אספקה אסטרטגי עצמאי למשק תוך הפחתת התלות בספקי הגז הפרטיים: EMG המצרית והשותפות ב"תמר".

יצוין כי בעקבות תגליות הגז ב"תמר" וב"דלית", המדינה שינתה את תנאי המכרז והחליטה שהוא לא יכלול התחייבות לאספקת גז טבעי למשק, אלא את הקמת התשתית בלבד. יחד עם זאת, תנאי המכרז מאפשרים לזכיין לייבא גז טבעי ומחייבים שהמתקן יהיה פתוח (open access) לכל היבואנים, מה שעשוי ליצור ניגוד עניינים פוטנציאלי.

מדובר במכרז B.O.T להקמת המתקן ולתפעולו במשך 20-30 שנה תמורת תמלוגים שוטפים שימומנו בתעריפי הולכת הגז. הגשת ההצעות לשלב המיון המקדים צפויה בחודש ספטמבר הקרוב, והמכרז הסופי צפוי להתפרסם במארס 2010.

המכרז מעורר עניין גם בקרב חברות אנרגיה בינלאומיות. בין החברות הזרות שהביעו עניין בהתמודדות במכרז נמצאות ענקית האנרגיה האיטלקית ENI, תאגיד הענק היפני מיצובישי וחברת הספנות הנורבגית Golar LNG. החברה, שבשליטת איל הספנות הדני ג'ון פרדריקסון, נחשבת לאחת מהחברות המובילות בעולם בשינוע ובניית מתקני LNG צפים, ומחזיקה בצי של 15 אוניות להובלת גז טבעי נוזלי.

גם חברת קצא"א (צינור נפט אילת אשקלון) חברה פרטית בבעלות משותפת של ממשלת ישראל וממשלת איראן (שותפה לא פעילה), שוקלת להתמודד במכרז, אך עדיין לא ברור האם תקבל את אישור משרד האוצר.

יש לציין כי דלק וישראמקו לא פסלו את האפשרות של יצוא גז מ"תמר" לשווקים בחו"ל, אולם הדבר יחייב הקמת תשתית יקרה לניזול הגז. לעומת זאת, המכרז הנוכחי שפרסמה המדינה הוא להקמת תשתית לייבוא גז טבעי נוזלי בלבד, אך לא יהיה ניתן יהיה לצורך יצוא הגז לחו"ל.

קבוצת דלק הודיעה בעבר כי היא בוחנת את ההיתכנות הכלכלית-טכנית להסבת שדה הגז של ים תטיס (שיאזל ב-2012-2013) מול אשקלון לטובת אחסון גז טבעי מיובא, וגם לסוגיה זו תהיה השפעה על המכרז.

מנכ"ל דלק אנרגיה , גדעון תדמור, אישר בתגובה כי החברה רכשה את מסמכי המכרז, "זה לא סוד שהצהרנו בעבר שאנו מתעניינים בפרויקט. המכרז הוא לא ליבוא גז, אלא להקמת התשתית בלבד ולכן אין מניעה שנוכל להשתלב". לא ניתן היה להשיג את תגובת מנכ"ל ישראמקו, יוסי לוי.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה, כי "כל חברה העומדת בתנאי המכרז תוכל להששתף בו".