הבשורה על-פי HSBC: לא מאוחר מדי להיכנס לבורסה; הריבית תעלה בקרוב והשקל יתחזק

בנק ההשקעות הבריטי מעריך כי בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5% עד סוף השנה ■ הדולר ייחלש ל-3.7 שקלים תוך 5 חודשים ■ כל זה לא יפריע לבורסה להמשיך לעלות, שכן מכפיל הרווח העתידי מעיד על דיסקאונט של 21% בשוק ■ הסקטורים המומלצים: בנקאות, תקשורת ובריאות

כשבוע לאחר שסיטי חתך את ההמלצה לשוק הישראלי, גוף זר ומוערך אחר - HSBC - ממליץ למשקיעים להמשיך להיחשף לבורסה בישראל, ובייחוד למניות הבנקים, התקשורת והבריאות. HSBC טוען כי הבורסה עדיין אטרקטיבית וכי השינוי המוניטרי הראשון של בנק ישראל מעיד על חוסנה של הכלכלה הישראלית.

וויטס ניג'נהואיס, אסטרטג ב-HSBC המסקר את השוק הישראלי, העלה ב-9 ביולי את המלצתו לישראל ל"נייטרלי" מ"תשואת חסר", והוא חוזר כעת על המלצה זו. בשבוע שעבר הותיר בנק ישראל את הריבית על כנה והודיע על סיום תכנית רכישות האג"ח ב-8 באוגוסט. ניג'נהואיס סבור כי מדובר בחדשות טובות לשוק הישראלי, שכן הדבר מעיד על "שיפור במצב הכלכלה עם השפעות חיוביות על שוק המניות", כדבריו.

"הצעד הבא יהיה העלאות ריבית ואנו ממשיכים להעריך שבנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.5% עד סוף השנה", אומר ניג'נהואיס. "שוק המניות הישראלי ירוויח מכך שישראל היא הראשונה לסגת מהמדיניות המוניטרית המרחיבה". הוא מעריך כי המניות ימשיכו לעלות גם כשהריבית תעלה, ומציין לחיוב את החוסן שהפגינה הכלכלה הישראלית נוכח המשבר הגלובלי. לדבריו, ישראל התגברה על המשבר בגלל 3 סיבות עיקריות: "ביקושים פנימיים יציבים, מערכת בנקאות שמרנית והיעדר בועה בשוק הנדל"ן".

בסקירתו אומר ניג'נהואיס כי ברבעון השלישי כלכלת ישראל תחזור לצמיחה, אם כי מתונה, והאינדיקטורים הכלכליים שיילכו וישתפרו יאפשרו לבנק ישראל להעלות את הריבית. תהליך העלאות הריבית יתמוך התחזקות השקל, ולכן ניג'נהואיס מעריך כי בנק ישראל ימשיך לרכוש דולרים עד תחילת 2010. ניג'נהואיס לא פוסל אפשרות של שינוי במדיניות בנק ישראל ומעבר מרכישות קבועות בשוק המט"ח להתערבות אקראית, כלומר רכישות בסכומים ומועדים לא ידועים על מנת להפתיע את השוק ולמנוע התחזקות חדה של השקל.

"בנק ישראל במצב לא פשוט; הוא מנסה להאט את התחזקות השקל, אך העודף בחשבון השוטף, התאוששות הצמיחה והתהוותם של לחצים אינפלציוניים תומכים יחדיו בהתחזקות השקל", אומר ניג'נהואיס. "אנו מעריכים כי הדולר יירד ל-3.7-3.75 שקלים עד סוף השנה".

המניות עדיין אטרקטיביות

בזמן שמדד המעו"ף שוהה בשיא של כשנה ולאחר שהבורסה זינקה בעשרות אחוזים מתחילת השנה, ניג'נהואיס סבור כי המניות בישראל לא יקרות מדי. נהפוך הוא - הוא טוען כי המכפילים בשוק אטרקטיביים: "הבורסה בישראל נסחרת בדיסקאונט של 21% ביחס למכפיל הרווח החזוי ב-12 החודשים הבאים, וזאת בהשוואה למכפיל הממוצע ב-5 השנים האחרונות. המכפיל עומד כעת על 14.4 בלבד לרווחים הצפויים בשנת 2009, ולמעשה ישראל היא המדינה היחידה מבין השווקים במזרח ומרכז אירופה, המזרח התיכון ואפריקה שבה צפויה צמיחה ברווחים השנה. כמו כן, לישראל תחזית הצמיחה ברווחים הגבוהה ביותר עבור 2010".

כאמור, HSBC ממליץ להתמקד בסקטורים דפנסיביים - בריאות, בנקאות ותקשורת. מניית בנק לאומי עלתה ב-62% מתחילת השנה ומניית הפועלים זינקה ב-55%, בעוד שמדד הבנקים עלה ב-60% באותה תקופה.

"סקטור הבנקאות בישראל נראה אטרקטיבי כשבוחנים את הסביבה המאקרו-כלכלית", אומר ניג'נהואיס. "התאוששות הצמיחה הכלכלית תיטיב עם תיקי האשראי של הבנקים ותפחית את ההפרשות לחובות מסופקים. כמו כן, העלאות הריבית הצפויות בטווח הקצר יגדילו את רווחי הבנקים מההלוואות קצרות הטווח בריבית משתנה. גם מכפיל ההון של הבנקים לשנים 2009-2010 נראה אטרקטיבי - 0.89 ו-0.93 בהתאמה, לעומת מכפילי הון של 1.66 ו-1.56 במדינות מזרח ומרכז אירופה, המזרח התיכון ואפריקה".