מחלוקת בין חברת החשמל לרו"ח שלה בעניין ההפרשות לפנסיה

רו"ח אדיר ענבר מבריטמן ורשות החברות דורשים לתקן את הדו"חות אחורה בגין ההפרשה העודפת במיליארדי שקלים ולהגדיל את ההון העצמי בכ-3 מיליארד שקל ■ חברת החשמל דורשת לרשום הכנסה על פני 10-15 שנה

פצצת הפנסיה בחברת החשמל הולכת ומסתבכת. מחלוקת חריפה פרצה באחרונה בין חברת החשמל לבין רואה החשבון שלה, אדיר ענבר, ממשרד רו"ח דלויט-ברייטמן-אלמגור-זהר ורשות החברות הממשלתיות - כך נודע ל"גלובס". זאת, בעקבות החשיפה כי החברה הפרישה מיליארדי שקלים עודפים לקרן הפנסיה של העובדים. עוד נודע כי גם רשות ניירות ערך החלה באחרונה לבדוק את הנושא.

לאחר שבאחרונה התברר כי חברת החשמל ביצעה הפרשה עודפת לפנסיה של העובדים בסכום מצטבר של 3-6 מיליארד שקל בעשור האחרון, דורשים רואי החשבון של החברה ורשות החברות כי החברה תתקן את דו"חותיה באופן רטרואקטיבי. לעומת זאת, חברת החשמל, בראשות היו"ר, רו"ח מוטי פרידמן, טוענת כי מדובר בשינוי אומדן חשבונאי בלבד, המאפשר לפרוס את ההוצאה העודפת (כלומר לרשום הכנסה) על פני 10-15 שנה.

מדובר במחלוקת חשבונאית שהשפעתה על ההון העצמי של החברה והרווח מהותית: אם תתקבל עמדת משרד רואי החשבון ורשות החברות - המשמעות הכספית היא שההון העצמי של חברת החשמל יגדל בסכום-עתק של כ-3 מיליארד שקל, תוך קיטון רטרואקטיבי בהפרשות שבוצעו לקרן הפנסיה; לעומת זאת, אם תתקבל דרישת חברת החשמל - ההוצאה העודפת למעשה תירשם כהכנסה ותיפרס על פני תקופה של 10-15 שנה, כאשר בכל שנה תרשום החברה רווח של כ-200-300 מיליון שקל.

בעקבות המחלוקת, קיים שוב חשש כי הדו"חות הכספיים של חברת החשמל לא יוגשו בזמן. חברת החשמל אמורה להגיש את דו"חותיה לרבעון השני עד לסוף אוגוסט, כאשר החברה חייבת להגיע להסכמות בעניין חישוב ההתחייבויות לפנסיה עד סוף השבוע הקרוב לכל המאוחר.

פיתרון השבוע

על רקע המחלוקות, גם רשות ניירות ערך ביקשה באחרונה הבהרות מחברת החשמל בכל הנוגע לטיפול החשבונאי בהפרשה לפנסיה בדו"חות. ברשות ניירות ערך מעריכים כי תשובת חברת החשמל תתקבל עד סוף השבוע, בהמשך לדיונים שיתקיימו בין החברה, רואי החשבון שלה ורשות החברות.

יצויין כי לא מדובר במחלוקת ראשונה בנושא הפנסיה בין חברת החשמל למשרד רואי החשבון המטפל בה ורשות החברות. בשנת 2008 התעכבו דו"חות חברת החשמל פעמיים, על רקע מחלוקות בנושא השפעת המעבר ל-IFRS על ההתחייבות לפנסיה. בצעד חריג דרשה חברת החשמל להחליף את רואה החשבון המבקר, אולם הדרישה נדחתה על הסף על-ידי רשות החברות.

התחייבות בסך 24 מיליארד שקל

כפי שנחשף ב"גלובס", בבדיקה שערך באחרונה משרד רו"ח ברלב, שבדק את הנושא מטעם רשות החברות, חברת החשמל הפרישה לאורך השנים מיליארדי שקלים בניגוד לכאורה להנחות האקטואריות להן מחויבת החברה. ברלב מצא פער של כ-6 מיליארד שקל בין היקף המחוייבויות הפנסיוניות, להן טוענת חברת החשמל, לבין ההיקף הראוי.

בהמשך הזמינה חברת החשמל סקר נוסף מאקטואר החברה, שאישר כי החברה אכן הפרישה סכום עודף של כ-4 מיליארד שקל לקרן הפנסיה של העובדים.

יצויין כי בשנים 2009-2004 זינקה המחוייבות האקטוארית של חברת החשמל בכ-70%, והיא עומדת נכון לרבעון הראשון של 2009 על כ-24 מיליארד שקל. זאת, תוך טענות בדבר שינויים לא מאושרים לכאורה בהנחות האקטואריות שעומדות בבסיס תחשיבי הפרשות הכספים.

בנוסף, קופת הגמל של עובדי חברת החשמל (כ.פ.י) דורשת מהחברה להעביר אליה סכום של כ-3.5 מיליארד שקל נוספים לכיסוי הגרעון האקטוארי, מתוך כך 2 מיליארד שקל בגין שינוי שיטת הרישום החשבונאי של פרישת המחוייבות האקטוארית של החברה; ו-1.5 מיליארד שקל נוספים בגין הפרשות שוטפות.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הנושאים האקטואריים נמצאים בבחינת הדרגים המקצועיים".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל מקיימת דיונים בנושאים שונים, ביניהם בנושא האקטואריה, ומקבלת חוות-דעת מקצועית מכל יועציה, כולל רואה החשבון המבקר. לכשתתקבל החלטה, תדווח על כך החברה".