במערכת הבנקאית ובענף הביטוח מודאגים: ח"כ חיים כץ רוצה להפוך למפקח העל של שוק ההון

הצעת החוק של ח"כ כץ: להעביר סמכויות של הפיקוח על שירותים פיננסים מוועדת הכספים לוועדת העבודה ■ יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני: "זה עניין חמור מאוד. עשו לי מחטף" ■ נתנו לכ"ץ לשמור על השמנת - פרשנות / סטלה קורין-ליבר

חבר הכנסת חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית לשינוי בחוקי הפיקוח על שירותים פיננסיים, כך שיועברו סמכויות נרחבות מוועדת הכספים לוועדת העבודה והרווחה.

גפני מאיים במשבר קואליציוני

בתגובה טוען יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי זהו "מחטף שהורס את המערכת באופן חד צדדי" ומאיים במשבר קואליציוני. במערכת הבנקאית ובענף הביטוח מודאגים מאוד מההצעה, שתהפוך את כץ ל"מפקח העל של שוק ההון", כדברי בכיר בענף הביטוח.

מבחינת כץ מדובר בקיום הבטחה שנתן לו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כחלק מההסכמים הקואליציוניים, כי אחריות החקיקה על החיסכון ארוך הטווח תעבור אליו. עם זאת ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "העניין קשור למשרד האוצר ואינו נמצא בטיפולנו".

בהצעת החוק של כץ נקבע כי בכל מקום בחוקי הפיקוח על ביטוח, ייעוץ פנסיוני, שיווק פנסיוני וקופות גמל, שנכתב "ועדת הכספים" יבוא במקום, "ועדת העבודה, הרווחה והבריאות". מוצע כי ועדת העבודה תוסמך לאשר תקנות שיביא שר האוצר וכי יועברו לידי הוועדה סמכויות בנושאי "הסדרת ענף הביטוח, לרבות ההון המינימלי שחייבת חברת ביטוח להחזיק, הוראות בדבר דמי הביטוח, הסדרת ענף קופות הגמל, לרבות רישיון לחברה מנהלת, השקעת כספי קופת הגמל, דמי ניהול ועמלת הפצה, וקופות גמל בניהול אישי".

ח"כ גפני אמר ל"גלובס" כי "זה עניין חמור מאוד. עשו לי מחטף. אני יו"ר ועדת הכספים ולוקחים נתחים מהסמכויות שלי. בהסכם הקואליציוני נקבע כי סמכויות יעברו על ידי תיקון תקנון הכנסת ולא בחקיקה ראשית. אז למה צריך לשנות סדרי בראשית? זו הפרה של ההסכם הקואליציוני, לא אסכים לזה ואני מתכוון לדרוש בירור עם ראש הקואליציה וראש הממשלה".

גפני הוסיף כי מאחר וראשי ועדות בכנסת מתחלפים צריך לעשות שינויים שיאפשרו להחזיר בעתיד את המצב לקדמותו ולכן הוא מתנגד לחקיקה. גפני גם תהה מדוע משרד האוצר לא הגיש ערר לוועדת השרים לחקיקה כנגד הצעת החוק הפרטית של כץ.

יצוין כי כץ, המכהן באופן חריג בנוסף להיותו ח"כ גם כראש סיעה בהסתדרות, הוא מזכיר הארגון הארצי של עובדי התעשייה האווירית. לעובדי התעשייה האווירית קופת גמל מפעלית שבשנת 2008 נתגלו כשלים רבים בפעילותה והיתה נתונה לבדיקת אגף שוק ההון באוצר. כך עשוי להיווצר ניגוד עניינים כשחקיקה שיוביל כץ תשפיע על קופת הגמל של עובדי תע"א. כבר בזמן חקיקת ועדת בכר פעל כץ למען קופות הגמל המפעליות והשיג עבורן הקלות בחקיקה.

"איש הוועדים הגדולים"

בנקאי בכיר אמר בתגובה: "זו התחלת הסוף של הייעוץ הפנסיוני בבנקים. מספיק להסתכל על הצעות החוק של כץ כדי להבין לאיזה כיוון הוא הולך. כץ הוא איש הוועדים הגדולים וזה מה שמעניין אותו. מדיניותו בנושאי חיסכון פנסיוני הפוכה למדיניות של האוצר ושל ידין ענתבי ואני מאוד מתפלא מדוע משרד האוצר לא מתנגד".

בתגובה מסר עוזרו של כץ כי "הנושאים הקשורים לפנסיה וגמל יעברו לוועדת הרווחה. לגבי שאר הנושאים, אם צריך, נשנה את הצעת החוק שהגשנו". בהתייחסו לניגוד העניינים מסר העוזר כי לח"כ כץ "אין שום קשר לקופת הגמל של תעשייה אווירית ואינו מעורב בפעילותה השוטפת או בהשקעותיה".