בנק ישראל מגביר את רכישות הדולרים: הדולר קופץ ב-1.4% לאחר קביעת השער היציג

הבנק, שנהג עד היום לבצע רכישות קבועות של דולרים בשוק, ימשיך ברכישות הקבועות ובמקביל עובר גם לשיטה גמישה יותר - רכישות אקראיות בשוק ■ ל"גלובס" נודע כי בנק ישראל רכש כבר היום מעבר ל-100 מיליון הדולרים הקבועים כמדי יום ■ בנק ישראל: "לא נהיה גורם קבוע בשוק"

נוכח היחלשות הדולר המתמשכת מכריז היום בנק ישראל על שינוי המדיניות בשוק המט"ח. הבנק, שנהג עד היום לבצע רכישות קבועות של דולרים בשוק (100 מיליון דולר מדי יום ו-50 מיליון דולר בימי שישי), עובר לשיטה גמישה יותר - רכישות אקראיות בשוק.

"מעתה בנק ישראל יפעל בשוק המט"ח במקרה של תנודות חריגות בשער החליפין אשר אינן תואמות את התנאים הכלכליים הבסיסיים או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות", נמסר בהודעת הבנק. "בנק ישראל ממשיך את הרכישות היומיות של 100 מיליון דולר בשוק המט"ח".

למעשה, בנק ישראל מכריז כי בנוסף לרכישות המט"ח הקבועות שלו מדי יום, אשר אמורות להסתיים בהדרגתיות בסוף השנה או בתחילת 2010 (לפי הערכות האנליסטים הזרים), הוא יבצע רכישות חריגות בשוק המט"ח על מנת לחזק את הדולר. ל"גלובס" נודע כי כבר היום החל בנק ישראל להפעיל מדיניות זו, והוא כבר רכש היום סכום שחרג מה-100 מיליון דולר הקבועים.

מבנק ישראל נמסר: "אנו שואלים האם השינויים בשוק עקביים. בנק מרכזי בישראל מזהה צורך להתערב אז ניתן להבין שמדובר במאות מיליוני דולרים. אנו לא עושים דברים סימבוליים".

בנוסף אמר גורם בבנק: "אנחנו לא נהיה גורם קבוע בשוק. מה שאנו עושים מתאים לתנאים הנוכחיים".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים בירך על החלטת הנגיד להגביר את ההתערבות בשוק המט"ח במטרה לסייע לייצוא. ברוש אמר כי הנגיד מפגין שוב נחישות בדיוק ברגע בו היא נדרשת ביותר ומוכיח כי הארסנל של בנק ישראל חזק ויציב. ברוש הוסיף כי על רקע המיתון העולמי, חיזוק כושר התחרות של המגזר העסקי בישראל הוא צו השעה. "אני שמח שזו היא הנהגתינו הכלכלית" אמר.

כלל פורקס: לחץ פסיכולוגי על הבנקים הזרים

טל עבדה, סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס, אמר כי "שינוי המדיניות של בנק ישראל והרחבת הרכישות ליותר מ-100 מליון דולר ביום על פי המצב בשוק, היא חסרת ערך בטווח הבינוני. אמנם בטווח הקצר ההודעה מחזקת את הדולר ומחלישה את השקל, ואנו רואים עלייה של אחוז ויותר לאחר קביעת היציגים, אבל בטווח של יותר משבועיים הגורם העיקרי שישפיע על שער הדולר הוא ערכו של המטבע האמריקני במסחר הגלובלי במט"ח. יכול להיות בהחלט שמטרת ההודעה של בנק ישראל היא ליצור לחץ פסיכולוגי על הבנקים הזרים שהעריכו שהדולר צפוי להגיע ל-3.6 שקלים' ולהראות שבנק ישראל שולט בשוק המט"ח המקומי".

הדולר מתחזק

אין זו הפעם הראשונה שבנק ישראל מפעיל כלי זה. הבנק, בראשות הנגיד פרופ' סטנלי פישר, ביצע במארס 2008 רכישות פתאומיות בשל מאות מיליוני דולר בשני ימים. אז הגיע המהלך לאחר שהדולר נפל ל-3.3 שקלים, מה שפגע בייצוא מישראל. כמה ימים לאחר מכן, ב-20 במארס, הבנק החל לרכוש דולרים באופן קבוע בשוק.

שינוי המדיניות של בנק ישראל מגיע ביום בו צנח הדולר ב-1.3% ושערו היציג נקבע על 3.743 שקלים. לאחר פרסום ההודעה של הבנק, מתחזק הדולר ב-1.1% ל-3.79 שקלים.

התנהגות הדולר הממוצע במסחר הבין-בנקאי לאורך היום:

דולר ממוצע במסחר הבין-בנקאי - 3.8.2009
* הנתונים באדיבות חברת A-Online

פרשנות / אבי טמקין: בנק ישראל מכניס מרכיב של אי ודאות לשוק

מהי אותה "תנועה חריגה" עליה מדבר בנק ישראל? האם מדובר בתנועה של 0.5% או 1%? הדבר לא ברור וזו מטרתו של בנק ישראל - להכניס מרכיב של אי ודאות לשוק המט"ח. בנק ישראל הוא שחקן מרכזי וגדול בשוק המט"ח, ולמעשה אף שחקן לא יודע כעת לאיזה שער בנק ישראל ייתן לדולר לרדת.

הבנק ישחק נגד הזרם במידת הצורך, והמהלך צפוי לחזק את הדולר בטווח המיידי. השאלה העיקרית היא עד כמה יוכל בנק ישראל להשפיע על הדולר לאורך זמן.