החברה לישראל בדקה אפשרות לפריסת אג"ח צים

לצים אג"ח בהיקף של 1.3 מיליארד ש', שאמורות להיפרע החל משנת 2012 *נציגי החברה לישראל אמרו למוסדיים כי ישתדלו להימנע מהסדר

במסגרת הסדר החוב המתגבש בחברת הספנות צים, נבחנת גם האפשרות לביצוע פריסת חוב מול מחזיקי האג"ח של החברה. לפני כשלושה שבועות קיימו בכירי החברה לישראל, בעלת השליטה בצים, פגישה עם חלק ממחזיקי האג"ח הגדולים של צים, ובמהלכה בדקו נציגי החברה לישראל את עמדתם של מחזיקי האג"ח בנוגע להסדר חוב אפשרי.

יחד עם זאת, כרגע לא נראה כי ישנה כוונה קונקרטית לביצוע הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח, ומדובר בגישוש שנועד לבדוק את נכונותם של המחזיקים למהלך אפשרי בעתיד. המשקיעים המוסדיים אמרו ל"גלובס" כי בחברה לישראל הבטיחו להם כי ישתדלו להימנע מהסדר אג"ח כל עוד לא יהיו חייבים לעשות כן. המשקיעים גם ציינו כי בכירי החברה לישראל הדגישו בפניהם את החשיבות של שמירה על דיסקרטיות בסוגיה זו.

אחד המשקיעים המוסדיים אמר היום ל"גלובס" כי באופן עקרוני הוא חש בנוח לגבי ביצוע פריסת חוב לצים. "מדובר בעסק שעובד, ובימים כתיקונם מייצר רווחים. כמו כן, בעלי השליטה של החברה מתכוונים להזרים לה כספים ומראים נכונות לעמוד לצידה ולסייע לה", הוסיף.

מהחברה לישראל נמסר בתגובה: "נציגי צים מעולם לא הציגו הצעה להסדר כלשהו בפני נציגי האג"ח".

הדירוג ירד פעמיים

צים גייסה במהלך השנים 2005-2006 1.3 מיליארד שקל באמצעות שלוש סדרות של איגרות חוב. האג"ח שגויסו בריבית של 3.5%-5.5% הן אג"ח פרטיות שאינן נסחרות בבורסה. לפי נתוני משרד האוצר המעודכנים לסוף שנת 2008, בין מחזיקי האג"ח הגדולים של החברה נכללים, חברת הביטוח הראל, שמחזיקה באג"ח בהיקף של כ-140 מיליון שקל, מגדל (130 מיליון שקל) וכלל ביטוח (70 מיליון שקל).

כרגע נראה כי הסדר עם מחזיקי האג"ח אינו בעדיפות העליונה של החברה לישראל. ראשית, היקף החוב למחזיקי האג"ח נמוך לעומת החוב לבנקים הזרים העומד על 1.7 מיליארד דולר. בנוסף, מועדי פירעון האג"ח רחוקים למדי. פירעון הקרן צפוי רק החל משנת 2012 ועד שנת 2015.

סוגיית הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח של צים עולה על רקע הפרסום אתמול בדבר תוכנית ההבראה והסדר החוב מול הנושים האחרים. צים נקלעה בשנה האחרונה למצוקה פיננסית על רקע המשבר בענף הספנות העולמי ותוכנית ההתרחבות האגרסיבית שלה, שהגדילה באופן משמעותי את מצבת החוב שלה ל-2.2 מיליארד דולר.

במסגרת ההסדר צפויה החברה לישראל, שבשליטת משפחת עופר להזרים לצים 350 מיליון דולר, ו-1.1 מיליארד דולר מחובותיה של צים לבנקים צפויים להיפרס. איגרות החוב של צים דורגו על-ידי חברת הדירוג S&P מעלות בדירוג A. יחד עם זאת, במהלך התקופה האחרונה ספגו האג"ח שתי הורדות דירוג, וזאת על רקע ההחמרה במצבה הפיננסי של החברה. כיום עומד דירוג האג"ח של צים על BB. *