עוד התערבות מיותרת של פישר

המהלך הנוכחי הוא עוד ניסיון פתטי להרגיע פוליטיקאים והוא לא ישפיע על הדולר

טל עבדה הוא סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס שעוסקת במסחר במט"ח

ההכרזה האחרונה של בנק ישראל על הרחבת הרכישות אל מעבר ל 100 מליון דולר ביום, מעלה תהיות. פישר הוכיח כבר שהוא כלכלן מבריק, וככזה הוא בוודאי הבין שההתערבות בשוק המט"ח לא השפיעה על המסחר בטווח הקצר, וגם לא תשפיע בעתיד.

הגורם העיקרי שמשפיע על שער הדולר-שקל הוא הערכו של הדולר במסחר הגלובלי במטבעות. שיקולים מקומיים שיכולים להשפיע היא מדיניות תקציבית חסרת אחריות, מציאות בטחונית בעייתית, או שינוי רגולטורי אמיתי, שאותו בוחר בנק ישראל שלא לבצע.

ההכרזה של היום היא חסרת ערך בטווח הבינוני. אמנם בטווח הקצר יכולה הודעה כזו להזניק את הדולר כלפי מעלה כפי שאנו רואים בדקות האחרונות ( מ 3.74 ל 3.82 ב 20 דקות), אבל מהלך כזה לא מחזיק יותר משבוע או שבועיים ובוודאי שאין לו השפעה ארוכת טווח.

לכן ניתן להבין שההודעה באה כדי ליצור לחץ פסיכולוגי על השוק, להראות לבנקים הזרים שיש מי שמנהל את העיניינים ולהוכיח שבנק ישראל "עושה למען" היצואנים, זאת על רקע פגישת ברוש שטייניץ שדנו בכלים להחליש את השקל.

בבנק ישראל דנו בחודשיים שחלפו באסטרטגיית היציאה מרצף הרכישות, לאחר שיתרות המט"ח של הבנק עלו ל 50 מיליארד דולר, הרבה מעבר לתוכנית המקורית שהיתה אמורה להסתיים כשיגיעו היתרות ל 40 מיליארד דולר.

אבל התחזקות השקל בשבועות האחרונים מלחיצה את הייצרנים ובעקבות זאת נפגש ביום שישי נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש עם שר האוצר יובל שטייניץ. הוא כנראה העביר את הלחץ לשר שהעביר אותו בתורו לנגיד, שכאמור הכריז היום על מדיניות שסותרת באופן ברור את תוכניות בנק ישראל

בפועל במקום להייטיב עם היצואנים ולפגוע בספקולנטים, פישר מצ'פר את הספקולנטים בתנודתיות, מגמות ברורות שניתן לרכב עליהן , והרבה דם חדש שנכנס לשוק.

הייצואנים לא מתעניינים במחירי השוק בטווח הקצר, להם חשוב השינוי בין חודש לחודש, חשובה להם יציבות מחירים וחשובה להם וודאות, מבחינתם אם השער היה קבוע הכל היה טוב יותר. לכן ההכרזה פוגעת בהם ומעלה את הסיכון של הסביבה העיסקית בה הם נמצאים.

מבחינה פיננסית ההכרזה הזו מיותרת, נראה שגם הפעם הפוליטיקה ניצחה.

טל עבדה הוא סמנכ"ל כלל פורקס המתמחה במסחר במט"ח ולפיכך יש לשער הדולר והשקל השפעה על עסקיה

  1. לקשר בדוא"ל tal@clalforex.co.il.
  2. טוויטר: http://twitter.com/TalAvda

הניתוח במאמר זה הוא למטרת אינפורמציה בלבד, ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של הנכסים המוזכרים בו והוא מבוסס על מידע אשר פורסם לכל הציבור.