המיסוי הירוק סידר לאוצר עודף של חצי מיליארד שקל בחודש יולי

רוב העלייה בגבייה ממיסים נבעה ממיסים עקיפים כשבחודש יולי נמסרו כ-18 אלף כלי רכב חדשים ובמקביל, יבואני הרכב שיחררו אלפי מכוניות נוספות מהמכס בכדי לחסוך את מס הקנייה שעלה באוגוסט

"סיימנו את חודש יולי עם עודף של חצי מיליארד שקל", כך אמר היום (ג') ל"גלובס" בכיר במשרד האוצר. לדבריו, מדובר בנתון מפתיע מאוד שכן התחזיות המוקדמות של האוצר לגבי הכנסות ממסים בחודש יולי עמדו על 15.5 מיליארד שקל בלבד, כאשר הם יגיעו בפועל ליותר מ-17.5 מיליארד שקל, סכום גבוה ב-18% לעומת הגביה הממוצעת שהתבצעה בחודשים פברואר 2008-יוני 2009 (כ-14.8 מיליארד שקל).

השינוי המהותי בחודש יולי נבע מהחלת המיסוי הירוק על כלי רכב באוגוסט, דבר שהוביל למסירות חסרות תקדים של 18 אלף כלי רכב בחודש יולי כשבמקביל יבואני הרכב שיחררו אלפי מכוניות נוספות מהמכס בכדי לחסוך במס הקנייה שעלה החלה מתחילת אוגוסט.

עוד נודע ל"גלובס" כי הבשורה הגיעה הפעם מגביית המיסוי העקיף (מע''מ ומסי יבוא) אשר הגיעה בחודש יולי לסכום עתק של 10 מיליארד שקל, לעומת 6.3 מיליארד שקל ביוני שעבר- זינוק חד של כ-60%.

עם זאת, באוצר מצננים קצת את החגיגה וסבורים כי עדיין מוקדם להשליך את הנתונים הללו על מצבו של המשק: "אנו צריכים לנתח את הנתונים. חשבו להבין לדוגמה, עד כמה הזינוק במיסוי העקיף נובע מעלייה במכירת מכוניות חדשות או עד כמה מדובר בגידול בצריכה הפרטית השוטפת של האזרחים. מוקדם עדיין לדבר על שינוי מגמה".

נזכיר כי בפעם האחרונה שנרשם עודף בחשבון הממשלה (למעט חודשי ינואר בהם תמיד יש עודף משמהותי) היה במאי 2008, אז היה לממשלה עודף של כ-860 מיליון שקל.
לצורך השוואה, בחודש יוני היה לממשלה גירעון בסך 6.9 מיליארד שקל וזאת עקב הוצאות חד-פעמיות גבוהות (כ-18.5 מיליארד שקל, מתוכם 3 מיליארד שקל חד-פעמי) והכנסות מסים נמוכות.

מתחילת השנה ועד יוני, מסתכם הגירעון בסך של 17.7 מיליארד שקל, כך שגרעון זה צפוי לקטון לרמה של כ-17.2 מיליארד שקל (ינואר-יולי 2009). בראייה שנתית, (יולי 2008 עד יוני 2009), עומד הגרעון ב-12 החודשים האחרונים על 35 מיליארד שקל והוא צפוי להגיע ל-44.6 מיליארד עד סוף השנה.