משרד התקשורת יקים ועדה להפחתת תעריפים בבזק

ההחלטה על הקמת ועדה תתקבל בשבועות הקרובים, לאחר שהנושא עוכב במשך למעלה משנה, עת פג תוקף הסדר התעריפים של החברה

הפחתת תעריפים נוספת בשוק התקשורת צפויה להתרחש בחודשים הקרובים בעקבות החלטה בצמרת משרד התקשורת לכנס ועדת תעריפים לבחינת תעריפי בזק . מדובר באחד הנושאים הכי חשובים בתחום התקשורת, משום שבעקבות עבודת הוועדה ייתכנו שינויים מרחיקי לכת במבנה התעריפים בשוק התקשורת, שישפיע הן על חברות הסלולר והן על חברות התקשורת הנייחות.

ההחלטה על הקמת ועדה תתקבל בשבועות הקרובים, לאחר שהנושא עוכב במשך למעלה משנה, עת פג תוקף הסדר התעריפים של החברה. בזק ביקשה שלא להקים אז את הוועדה ולא לעסוק בנושא משום שהבינה שמחיריה המפוקחים הולכים לרדת בצורה משמעותית לאור העובדה שהיא עברה תהליך התייעלות מאוד מקיף, מה שכנראה יוביל לכך שמחיריה יירדו.

מתחרותיה של בזק עשויות לסבול מירידת מחירים משום שאז יהיה להם קשה יותר להתמודד מולה. עם זאת, הצרכנים הם אלה שאמורים להרוויח מהפחתת התעריפים בבזק וזה מעלה את התהייה מדוע משרד התקשורת נמנע מלכנס את הוועדה עד עכשיו והאם בכך תרם דווקא לרווחיות חברות התקשורת במקום להקטנת הוצאות הציבור על תקשורת.

מה שמעניין בהקמתה של הוועדה הוא שלראשונה היא תהיה מחויבת לבחון מודלים שונים של תעריפים ואפשרות למעבר של תשלום קבוע עבור סל שירותים כולל. השאלה היא האם נדרשת ועדה שתהיה מורכבת מאנשי משרד התקשורת ושתישלט על ידו או שהמשרד יבחר בחברת ייעוץ חיצונית שתעשה עבודה מקצועית ואז תוכל להמליץ המלצות שונות, שאולי יקטינו את הצורך בפיקוח על מחירי בזק לאור התמורות שחלות בשוק.

המגמה הבולטת במיוחד בעולם, היא של מפעילים רבים שעוברים לשיחות וגלישה סלולרית במחיר קבוע וללא הגבלה. גם בשוק הנייח התופעה מתפשטת יותר ויותר והשאלה היא אם יהיה לוועדה את הכוח ללכת לכיוון שכל העולם הולך אליו.

נקודה נוספת שהוועדה תידרש לבחון היא ההכרח להשוות בין מחירי הקישוריות בסלולר למחירי הקישוריות בשוק הנייח.

מי יעמוד בראש?

בתוך המשרד קיימת מחלוקת סביב מי שיעמוד בראש הוועדה. בשנים האחרונות הדמות שעמדה בראש הוועדות שבחנו את תעריפי בזק היה פרופסור ראובן גרונאו. כעת, ישנם קולות במשרד התקשורת הקוראים לבחון אם יהיה נכון למנותו גם הפעם לעמוד בראש הוועדה.

אלה שתומכים בגרונאו סבורים כי הניסיון שלו והידע שלו מהווים שיקול מכריע בכדאיות שבמינויו, כאשר מנגד יש הטוענים שיש לרענן תפיסות ורעיונות ולהביא גורמים מומחים נוספים שיישבו בוועדה.