קלטורה זו ההתחלה: היריבה של טוויטר באה לדוג סטארט-אפים בישראל

אתר דירוג החדשות Digg נדחק הצידה כשנכנסו למשחק טוויטר ופייסבוק ■ בראיון בלעדי ל"גלובס", מאט את ואן-הורן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של האתר, מנסה לשדר שאינו מודאג: "אנחנו מתמקדים במוצר שלנו ולא במוצרים שלהם"

עד לא מזמן, אתר דירוג החדשות Digg היה הדבר הכי חם בעמק הסיליקון, שהציג מידי חודש שיעורי צמיחה מרשימים. עוד ב-2005 הפנים מייסד Digg, קווין רוז, את הנחת היסוד של עידן הווב 2.0, שהגולש הוא המלך.

במהרה הוא יצר סביב האתר קהילת גולשים אדוקה, שמקפידה לשתף אחרים בתכנים שהם מוצאים ברשת, ולדרגם באמצעות פיצ'ר שקרוי Digg it, ואשר מצוי היום במרבית אתרי התוכן ברשת.

אולם, עם הזמן דעך הבאזז. שחקנים חדשים, דוגמת אתר שיתוף קבצי הווידיאו YouTube, הרשת החברתית, פייסבוק, ובחודשים האחרונים גם שירות המיקרו בלוגינג, טוויטר, הפכו ליקירי הגולשים, והחלו לעורר עניין ציבורי רב.

היום, כמעט שאין תוכנית טלוויזיה או מהדורת חדשות בה לא מזכירים את טוויטר או פייסבוק. ומה עם Digg? הוא נשכח קצת מהתודעה של הגולש.

בראיון בלעדי ל"גלובס", מאט את ואן-הורן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של האתר, מנסה לשדר שאינו מודאג. "אנחנו מתמקדים במוצר שלנו ולא במוצרים שלהם", הוא אומר, בהתייחסו לפופולריות של טוויטר ופייסבוק.

אולם, מנכ"ל Digg, ג'יי אדלסון, אמר לאחרונה כי "אנו רוצים להיות כוח בינלאומי באספקת דופק למתרחש בעולם", תפקיד שמאויש לאחרונה על-ידי מי אם לא, היריבה טוויטר.

גוגל לא קנתה

ואן-הורן הגיע לביקור בישראל ונטל חלק באירוע שארגנה חברת הסטארט-אפ הישראלית Kaltura, שעובדת על מיזם אינטרנט חדש עבור המוזיקאי דיוויד ברוזה (ראו מסגרת), וגם משתפת פעולה עם Digg. ואן-הורן ייפגש גם עם סטארט-אפיסטים ישראליים, בתיווכה של הבלוגרית איילת נוף.

חשוב לציין שרק לפני שנה, הבלוגוספירה רחשה שמועות בדבר עסקת מכירה אפשרית של Digg לידי אחת משתי ענקיות האינטרנט: גוגל ומיקרוסופט. השווי שניתן אז לחברה נע בסביבות ה-200-300 מיליון דולר.

עם-זאת, ואן-הורן אומר כי "אנחנו ממוקדים 100% בלהישאר עצמאיים. אבל, יש לנו קשר מעולה עם גוגל, מיקרוסופט ויאהו". כשהוא נשאל על מצבה הפיננסי של החברה, שלפי הערכות בשוק הפסידה ב-2007 כ-2.8 מיליון דולר, וב-3 הרבעונים הראשונים של 2008 הסתכמו הפסדיה ב-4 מיליון דולר, הוא מציין כי "אני לא יכול לחשוף מידע פיננסי".

20 אלף כתבות ביום

אולם, ואן-הורן טוען ש-Digg היא פלטפורמת פרסום אטרקטיבית. "אנו מאפשרים למותגים לקבל פידבק מיידי מהגולשים, שכן הם יכולים להגיב לפרסומות, ולהצהיר אם אהבו אותן".

*איך אתם מתמודדים עם העובדה שאתם כבר לא מייצרים באזז תקשורתי?

"אנחנו לא עושים את אותו הדבר כמו טוויטר", הוא מציין. לדבריו, "כ-39 מיליון גולשים שונים מבקרים באתר מידי חודש, ואנחנו שומרים על קשר הדוק עם הקהילה שלנו". כך, כ-20 אלף כתבות ביום זוכות ל-Digg, ו-50 מתוכן מגיעות לעמוד הבית של האתר, כנגזרת של הפופולריות שלהן.

כך, לדוגמה, Digg נחשב למקור טראפיק מרכזי עבור אתרים גדולים כמו הוול-סטריט ג'ורנל והניו-יורק טיימס, שכן השירות מעודד גולשים לשתף בלינקים ובהפניות לאתרי תוכן. "אנחנו מסייעים לאתרים לעשות מוניזטיציה, ומביאים להם מאסות של טראפיק".

הגולש כמראיין

*אילו פיצ'רים חדשים שחררתם לאחרונה?

"השקנו את Digg Dialogg, כך שבפעם הראשונה אנחנו מייצרים תוכן מקורי עבור האתר". פרויקט זה מאפשר לכל גולש להציע שאלות לאישים בכירים, ו-Digg משלב אותן בראיון וידיאו שהוא עורך. "ראיינו בכירים כגון אל גור ומריסה מאייר (סגנית נשיא בגוגל - נ.פ).".

במסגרת המיזם הזה, Digg משתף פעולה עם קלטורה הישראלית, שמפתחת פלטפורמת וידיאו מבוססת קוד פתוח, המאפשרת לכל אתר להטמיע יכולות וידיאו מתקדמות. כעת עובדת החברה עם כ-35 אלף אתרים, ולדברי רון יקותיאל, ממייסדי ומנכ"ל החברה, "כמות האתרים הולכת וגדלה בקצב גבוה".

לדבריו, החזון של קלטורה הוא "לעשות לתחום שמשלב בין וידיאו וקוד פתוח, את מה שלינוקס, אפאצ'י ו-SQL עשו בתחומים שלהן. יש לנו פוטנציאל להיות חברה שתהיה שווה מיליארדי דולרים.

"לא מדובר במשהו נישתי, ואנחנו השירות הראשון שמציע את יכולות הווידיאו הללו כקוד פתוח", הוא אומר. כך, קלטורה עתידה לנהל את מערכת הווידיאו של ויקיפדיה, ולדברי יקותיאל, "רק זה יוביל לכך ש-270 מיליון איש ייחשפו לטכנולוגיה שלנו".

שרים דיוויד ברוזה אצל קלטורה

במסגרת האירוע שיזמה חברת קלטורה, דיוויד ברוזה השיק תחרות וידיאו אינטראקטיבית, המבוססת על הפלטפורמה של קלטורה, לרגל הקונצרט לציון 25 שנה לאלבום "האישה שאיתי".

כך, מוזמנים מעריציו לצלם את עצמם מבצעים את השיר "האישה שאיתי", ולהעלות את הקליפ לאתר. המנצחים יזכו בפרסים, וחלק מהסרטונים אף ישולב בקליפ וירטואלי שיפורסם באתר.

לדברי ברוזה, "זה מוסיף מימד, שבו אני יכול לתקשר עם מעריצים, ואני מצפה לראות מה אנשים יעשו עם השיר. "אני לא זקן מכדי להבין שעליי להיעזר בדרכים חדשניות להפצת המוזיקה שלי, אחרת אמצא את עצמי ברחוב".

ברוזה סיפר ל"גלובס" כי הוא מפעיל חשבון בטוויטר (אם כי זה לא מתוחזק), ועמודים בפייסבוק ובמייספייס, ו"אני מחפש אחר כל אמצעי להגיע למעריצים".

כך, באתר של ברוזה ניתן להוריד שירים ואלבומים תמורת תשלום, וברוזה טוען כי "זה מתחיל לתפוס. אני רוצה להגיע למקסימום חשיפה של המוזיקה שלי".