הדולר היציג עלה ב-0.6% ל-3.889 שקלים

גלובס tv כך אומר גורם באחד מחדרי העסקאות בבנקים, לאחר שהדולר מיתן העלייה של 2% מהבוקר ■ לפי ההערכות, פישר קנה היום רק כמחצית מהכמות אותה רכש אתמול

הדולר המשיך להתחזק גם היום וטיפס לשיא של שבועיים, אם כי מהבוקר המומנטום הלך ונחלש. הדולר עלה היום ב-0.6% ושערו היציג נקבע ב-3.889 שקלים, אולם בבוקר הוא עלה בכ-2% אל מעל ל-3.94 שקלים. ההתערבות המאסיבית של בנק ישראל בשוק המט"ח הצליחה להחליש את השקל הן מול הדולר והן מול יתר המטבעות הזרים; האירו היציג עלה היום ב-0.88% ל-5.6112 שקלים.

אתמול רכש בנק ישראל כמות מאסיבית של דולרים בשוק (לפי ההערכות הוא קנה כ-1.3 מיליארד דולר בימים שני ושלישי), אולם היום גורמים בחדרי המסחר בבנקים אומרים ל"גלובס" כי פישר הפחית בצורה ניכרת את מעורבותו ביחס ליומיים האחרונים ורכש לא יותר מ-250 מיליון שקל.

"בנק ישראל קנה היום הרבה פחות ממה שהוא קנה אתמול", אומר לנו גורם באחד מחדרי העסקאות. "הדולר עלה בבוקר עוד לפני שבנק ישראל נכנס לתמונה כי כולם ציפו להמשך הרכישות האגרסיביות. כשהסוחרים ראו שפישר לא אגרסיבי כפי שהיה אתמול - העלייה בדולר התמתנה. אתמול הוא קנה עד השעה 17:30; היום זה שונה".

יתרות המט"ח בשיא

בתוך כך, בנק ישראל פירסם היום את נתוני יתרות המט"ח לחודש יולי, אשר הגיעו לשיא נוסף של 52.09 מיליארד דולר. מדובר בגידול של 2.1 מיליארד דולר בהשוואה ליוני. הגידול ביתרות הושג בעיקר הודות להמשך רכישות הדולרים של בנק ישראל, אשר הסתכמו בחודש יולי ב-2.1 מיליארד דולר.

מאז הודעת בנק ישראל שלשום (ב') על הגברת המעורבות זינק המטבע האמריקני ב-3.7% מול השקל. הנגיד פישר נשא היום דברים בפני ועדת הכספים של הכנסת, וציין כי אין ביכולתו של בנק ישראל להשפיע לאורך זמן על שוק המט"ח ובסופו של דבר בנק ישראל יפסיק לרכוש דולרים, אך כאשר הוא יבחין בהתנהגות חריגה בשוק - הוא יתערב.

"ברור שלא נרכוש מט"ח לנצח", אמר פישר. "כולם מבינים שהבנק המרכזי לא יכול לעמוד נגד השוק ולנצח, אך לפעמים מה שהשוק עושה לא מוצדק. לא מצאתי הצדקה לשער של 3.2 שקלים לפני שנה". פישר התייחס בביטול להצעה להטיל מס על הספקולנטים בשוק המט"ח: "כמעט כל מדינה ירדה מזה, אפילו צ'ילה".

הדולר מתחזק בעולם

בשוק המט"ח העולמי הדולר נסחר במגמה מעורבת, כאשר הוא החל להתחזק לאחר פרסום סקר ה-ADP, העוקב אחר הפיטורים בשוק הפרטי בארה"ב. מהסקר עולה, כי בחודש יולי נגרעו 371 אלף משרות בשוק הפרטי, ירידה לעומת 473 בחודש ביוני. עם זאת, הנתון פספס את התחזיות, שכן האנליסטים ציפו לגריעה של 335 אלף משרות בלבד ביולי. הסקר הוא בבחינת "מתאבן" לנתוני התעסוקה החשובים שיפורסמו בארה"ב ביום שישי וצפויים להשפיע על הדולר.

בחזרה לישראל, המסחר השבוע מושפע, כידוע, בעיקר מהגברת רכישות המט"ח של בנק ישראל. המהלך זכה לתגובות מעורבות בשוק, כאשר בברקליס קפיטל טענו כי פישר לא יצליח לעצור את התחזקות השקל שתימשך בשל חוזקה היחסי של כלכלת ישראל והעודף בחשבון השוטף. כלכלנים אחרים בשוק מעריכים כי פישר עשוי לחזק את הדולר בטווח הקצר, אולם לאורך זמן אין לו סיכוי של ממש להשפיע על כיוון הדולר, בייחוד אם זה ייחלש בשוק העולמי.

בבנק ההשקעות הבריטי ברקליס קפיטל אמרו היום לסוכנות בלומברג כי לנגיד סטנלי פישר יש "צרות של עשירים" בבואו לעצור את ייסוף השקל. האנליסטים חזרו על הערכתם כי התחזקות השקל נובעת מחוזקה של כלכלת ישראל ומההתאוששות המהירה בצמיחה. הם מציינים כי ישראל תהיה הראשונה לצאת מהמיתון מכל כלכלות אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

"הנתונים הכלכליים של ישראל מחזקים את השקל, אך פישר לא רוצה ייסוף חד", אומרים בברקליס.