הסנאט אישר את המשך תוכנית "מזומן תמורת גרוטאה"

(עדכון) אושרו 2 מיליארד דולר נוספים לתוכנית ■ הכלכלנים אופטימים; העלו את תחזיות התמ"ג לסוף 2009 ■ בממשל אובמה מקווים כי התוכנית תסייע למשק לצאת מהמיתון

הארכת תוכנית "מזומן תמורת גרוטאה" אושרה היום (ה') על ידי הסנאט, במסגרתה הוספו לתקציב התוכנית כ-2 מיליארד דולר. נזכיר כי אישור זה מגיע נוכח הצלחתה הגורפת של התוכנית אשר יצאה אל הפועל לפני כשבוע.

בימים האחרונים היו הדעות חלוקות בנוגע להגדלת התקציב בהיקף שכזה, כיוון שבכירים רבים בממשל טענו שמדובר בסכום גבוה מידי, ואף כי ישנו צורך להקשיח את הרגולציה בנושא. אך בסופו של דבר, ולאחר שינויים קלים, אושרה כאמור התוכנית. "השגנו את מבוקשנו". ציין הרי רייד, אחד מהסנטורים בבית הלבן.

תוכנית זו מעודדת את הצרכנים, על ידי קבלת מזומן (עד 4,500 דולר) להחליף את מכוניתם הישנה ברכב חדש, חסכוני בדלק, ובכך גם מעודדת בעקיפין את תעשיית הרכב האמריקנית.

שבוע מאז תחילת התוכנית וכבר ידוע על רבע מיליון איש שניצלו את ההזדמנות והחליפו את רכבם - נתון מעודד על רקע המיתון הכבד בו שרוי המשק האמריקני. התקווה בממשל אובמה היא שהתוכנית, באופן מלאכותי, תגדיל את הביקושים ובעקבות כך את הצריכה, תניע את המשק האמריקני קדימה ותסייע למאמצים להוציא אותו אל מחוץ למיתון.

נזכיר כי דו"חות התמ"ג בארה"ב שפורסמו לפני כמה ימים הפתיעו כשדיווחו על עליה של 0.4% בצריכה הפרטית לעומת הרבעון הקודם. בעקבות כך עלה רף האופטימיות של לא מעט כלכלנים בנוגע לתמ"ג הצפוי למשק האמריקני במחצית השניה של 2009, כך עולה מהתחזיות אשר פרסמו בימים האחרונים.

ב-UBS שיפרו תחזיתם לרבעון השלישי של השנה וכעת צופים כי המשק האמריקני יסיים את הרבעון בעלייה של 2.5% בתמ"ג, זאת לעומת עלייה של 2% בתחזיתם הקודמת. לגבי הרבעון האחרון צופים הכלכלנים עלייה של 3%, שוב שיפור בהשוואה לתחזית הקודמת של הבנק אשר עמדה על 2.5%. בהמשך לכך נציין גם את כלכלני וולס פארגו אשר העלו את התחזית לרבעון השלישי ל-3% מ-2.2%, ולרבעון הרביעי ל-2% מ-1.6%.

"כשאתה משלב מלאים נמוכים עם מכירות גבוהות, יש לך סיבה מוצדקת להיות אופטימי לגבי המחצית השניה של 2009" אומר מארק זאנדי, מנהל המחקר במודי'ס אשר נשען בדבריו על תוכנית החילוץ הממשלתית. בהתאם לכך שיפר זאנדי את תחזיתו לרבעון השלישי ל-1.6% מ-1.1%, ואת התחזית לרבעון הנועל של 2009 ל-2.1% מ-0.2%.

לגבי תוכנית החילוץ אומר מארק ויטנר, כלכלן בכיר בוולס פארגו, כי "הוספה של שני מיליארד דולר, תעודד המשך גידול במכירות ובצריכה הפרטית". אך ויטנר מוסיף כי סביר להניח שמהלך כזה יחריף את מגמת הירידה בחיסכון הפרטי בארה"ב אף מעבר לנתונים של חודש יוני אשר היו נמוכים ב26% לעומת החודש הקודם.