המועצה להגנת הפרטיות: אבטחת המאגר הביומטרי תעלה מיליארדי דולרים

המועצה במכתב לנתניהו: עצם הקמת המאגר פוגעת בזכויות הפרט, אך הפגיעה החמורה תתרחש אם ידלוף ממנו מידע ■ המועצה היא גוף מקצועי המייעץ לשר המשפטים, ועם חבריה נמנים מומחי טכנולוגיה ומשפט

המועצה הציבורית להגנה על הפרטיות פנתה היום (ד') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה להימנע מהקמת מאגר ביומטרי, וזאת עקב חשש כבד לדליפת מידע מהמאגר ופגיעה אנושה בפרטיות האזרחים.

המועצה היא גוף מקצועי שהוקם כדי לייעץ לשר המשפטים, ועם חבריה נמנים מומחי טכנולוגיה ומשפט. המועצה מחווה את דעתה בהיבטים של פרטיות ואבטחת מידע של הצעות חוק ופעולות ממשל, ומלווה את עבודתו של רשם מאגרי המידע.

במכתב ששיגרו חברי המועצה, ד"ר מיכאל בירנהק וד"ר עומר טנא, נאמר כי הקמת המאגר, תחזוקתו ואבטחתו, צפויים להטיל נטל תקציבי כבד, שכן במדינות בהן נשקלה האפשרות להקים מאגרים דומים הוערכו העלויות במיליארדי דולרים, והאומדנים רק מאמירים והולכים.

בשל עלויות אלה, נטען במכתב, הודיע באחרונה הממשל האמריקני כי בדעתו לבטל את התוכנית הידועה בשם Real ID, וגם בבריטניה הודיעה הממשלה כי לא תחייב את אזרחיה לשאת תעודות זהות ביומטריות, והיא צפויה לבטל בקרוב את פרויקט הזהות כולו בשל עלויותיו העצומות וההתנגדות הציבורית הרחבה שעורר.

בירנהק ודקל מדגישים כי המועצה תומכת בהנפקת תעודות זהות ומסמכי נסיעה חכמים, ואינה מתנגדת למסמכים הנושאים מאפיינים ביומטריים. ואולם, לדעתה אין צורך להקים לשם כך מאגר מידע מרכזי, שכן קיימות חלופות פשוטות וראויות יותר למניעת הונאות בתהליך ההנפקה. כך, למשל, בגרמניה מונפקים תעודות זהות ודרכונים ביומטריים ללא מאגר מרכזי, זאת בשל חשש מריכוז סמכויות יתר וכוח ומפגיעה בזכויות הפרט.

עצם הקמת המאגר, טוענת המועצה, היא פגיעה בפרטיות - אך הפגיעה החמורה שבעתיים והבלתי הפיכה תתרחש אם ידלוף מידע ממנו. כן הם מציינים כי היוזמה להקים מאגר מידע ביומטרי רק תוסיף ותעכב את הנפקת מסמכי הזיהוי הביומטריים.