שפת השוק: כיצד להיכנס להשקעה בבורסות של ארה"ב?

שבע בורסות פועלות כיום בארה"ב וההבדלים ביניהן לא מעטים ■ מי מהן הפופולרית בקרב החברות הישראליות, מה הם תנאי הרישום לכל אחת מהן, ואלו שתי רשימות מסחר נוספות - פחות פופולריות - קיימות בארה"ב

בשבוע שעבר ראינו שחברות ישראליות ששואפות קדימה בוחרות להנפיק מניות בבורסת הנאסד"ק בארה"ב, כדי ליהנות מהגודל ומהיוקרה של הבורסה הזו, ולזכות בהערכת שווי גדולה יותר ובתדמית רצינית יותר. אבל נאסד"ק אינה הבורסה היחידה בארה"ב: מלבדה יש עוד שש בורסות, שבחלקן נסחרות גם חברות ישראליות.

ומכיוון שנהוג לומר "כשארה"ב מתעטשת, שאר שוקי העולם חולים בשפעת", כלומר, גם הבורסה בתל אביב עשויה להיות מושפעת ממה שקורה בחו"ל, כדאי שתכירו אותן ואת המאפיינים של כל אחת מהן.

בורסת NYSE

הבורסה הגדולה ביותר בארה"ב היא בורסת NYSE (New York Stock Exchange). הבורסה הוקמה כבר לפני 218 שנה, כאשר 24 ברוקרים קבעו את מקום מפגשם ברחוב ששמו Wall Street, וחתמו על הסכם לסחור ביניהם במניות, על בסיס עמלות. אחת משתי המניות הראשונות שנסחרו ביניהם היתה מניית Bank Of New York. בשנת 1903 עברה הבורסה למקומה הנוכחי ברחוב Broad 18 במנהטן.

המסחר בבורסה מתקיים בקומת מסחר רחבה שמכונה Floor (בתרגום מילולי - רצפה). המסחר בבורסה מתקיים בימים שני עד שישי, בין השעות 9:30 בבוקר ועד 16:00 אחר הצהריים, וכך גם בנאסד"ק. עוד על אופן המסחר בבורסת NYSE - ראו מסגרת.

חברה שרוצה להירשם למסחר בבורסת NYSE צריכה לעמוד בכמה תנאים:

1. להנפיק לציבור לפחות 1.1 מיליון מניות.

2. שווי המניות שבידי הציבור צריך להיות מינימום 60 מיליון דולר.

3. מחיר המניה המינימלי בהנפקה צריך להיות 4 דולר.

כדי "להתקבל" להנפקה היא צריכה להוכיח שעברה מבחני סף מסוימים, ויש לה שלוש אפשרויות:

אפשרות א' - מבחן הרווח

* רווח לפני מס מצטבר עבור שלוש השנים האחרונות של 10 מיליון דולר.

* מינימום רווח לפני מס של 2 מיליון דולר לשנה עבור השנתיים האחרונות.

אפשרות ב' - מבחן השווי ותזרים המזומנים

* שווי חברה מינימלי של 500 מיליון דולר.

* הכנסות של 100 מיליון דולר במהלך 12 החודשים האחרונים.

* תזרים מזומנים מצטבר של 25 מיליון דולר עבור שלוש השנים האחרונות.

אפשרות ג' - מבחן השווי וההכנסות

* שווי חברה מינימלי של 750 מיליון דולר.

* הכנסות שנתיות מינימליות של 75 מיליון דולר.

נאסד"ק

נאסד"ק היא הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב והמסחר בה ממוחשב. באנגלית כותבים את שמה Nasdaq ופירוש ראשי תיבות אלו הוא National Association of Securities Dealers Automated Quotations, ובעברית - "מצגת שערים אוטומטית של האגודה הלאומית לסוחרי ני"ע".

נאסד"ק היא זירת מסחר מקוונת ואין בה רצפת מסחר פיזית כמו בבורסת NYSE.

בורסת הנאסד"ק החלה לפעול לפני 38 שנה כלוח מודעות אלקטרוני שפרסם שערי היצע וביקוש אך לא ביצע פקודות קנייה ומכירה. כיום, נאסד"ק היא זירת המסחר הפופולרית ביותר בקרב החברות הישראליות. גם בנאסד"ק מציבים שורה של תנאים בפני החברות הרוצות להירשם למסחר (עוד על המסחר בנאסד"ק - בעמוד הבא).

תנאים פיננסיים ודרישות איכות:

אפשרות א':

* רווח לפני מס מצטבר של מינימום 11 מיליון דולר בשלוש השנים אחרונות או רווח מינימלי של 2.2 מיליון דולר בכל אחת משתי השנים האחרונות

* אין הגבלת שווי חברה

* אין הגבלת הכנסות שנתיות

* מחר מניה התחלתי - 4 דולר

אפשרות ב':

* תזרים מזומנים מצטבר של מינימום 27.5 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות.

* שווי חברה של 550 מיליון דולר ומעלה.

* הכנסות שנתיות מינימליות של 110 מיליון דולר בשנה האחרונה.

* מחיר מניה התחלתי - 4 דולר.

אפשרות ג':

* שווי חברה של יותר מ-850 מיליון דולר.

* הכנסות שנתיות מינימליות של 90 מיליון דולר בשנה האחרונה.

* מחיר מניה התחלתי - 4 דולר.

דרישות נזילות:

* מספר כולל של בעלי מניות - מינימום 450.

* מספר מניות מינימלי שבידי הציבור - 1.25 מיליון.

* שווי מינימלי של המניות שיהיו בידי הציבור - 70 מיליון דולר.

בורסת AMEX

זוהי הבורסה השלישית בגודלה בארה"ב, ובדומה לבורסת NYSE (שהיא הבעלים של AMEX) מתנהל בה מסחר פומבי ולא ממוחשב. AMEX (שפירושו The American Stock Exchange) החלה לפעול לפני 167 שנים, ועד היום היא מיועדת בעיקר לחברות קטנות עד בינוניות, למסחר בתעודות סל, מוצרים מובנים וקרנות סגורות (Close End Funds).

בורסות נוספות

נוסף לשלוש הבורסות הראשיות, יש בארה"ב ארבע בורסות אזוריות:

* The Boston Stock Exchange.

* The Chicago Stock Exchange.

* The Pacific Exchange (בסן פרנסיסקו ולוס אנג'לס).

* The Philadelphia Stock Exchange.

בורסות אלו התחילו כמקום מסחר לחברות מקומיות שלא יכלו או לא רצו להיכלל בשלוש הבורסות הגדולות. בבורסות שיקאגו, פסיפיק ופילדלפיה מתקיים גם מסחר באופציות ובנגזרים פיננסיים. *

הספציאליזם של הספציאליסט

בבורסת NYSE מנהלים את המסחר אנשים המכונים Specialists (ספציאליסטים), שהם חברי בורסה (ברוב המקרים חברות ברוקראג'). לכל חברה ציבורית יש ספציאליסט משלה, והוא כמו סוכן של המניות שלה, שפועל כמתווך בין סוחרי הבורסה. לספציאליסט אין קשר ישיר עם ציבור המשקיעים. הוא קונה או מוכר את המניות עבור עצמו ומתווך בין החברה לבין חברי הבורסה האחרים.

למעשה, הספציאליסט הוא כמו בעל בסטה: המסחר במניות שעבורן הוא משמש כספציאליסט מתבצע רק באמצעותו, בתוך הבסטה שלו, הממוקמת בתוך אולמות המסחר של NYSE.

איך זה עובד:

כשמשקיע (נגיד, אתם) שולח פקודת קנייה או מכירה, זו מתגלגלת בסופו של דבר (דרך הבנק או בית ההשקעות שלכם) למשרדו של חבר בורסה כלשהו, ומשם לשליח שלו באולם המסחר. כשהשליח מקבל את הפקודה הוא בא איתה ל"בסטה" המתאימה, ומוסרה לספציאליסט - זה שמייצג את מניית החברה שאתם רוצים לקנות (או למכור).

המסחר ב"בסטה" מתבצע לפי שיטת המכירה הפומבית. הספציאליסט מכריז על הפקודה במעמד הברוקרים המתקהלים באולם, מתוך מטרה להשיג עבורה את המחיר הטוב ביותר.

אם נוצר קושי במציאת פרטנר לעסקה (קונה או מוכר), הספציאליסט ימנע זאת בכך שיקנה נייר ערך עבור עצמו או ימכור נייר ערך מהמלאי שברשותו.

דוגמה לפקודת מכירה:

הספציאליסט מקבל פקודה למכור מאה מניות של חברת "פורד", ומציע אותן באולם המסחר. ברוקר שיציע את המחיר הגבוה ביותר יזכה במניות.

דוגמה לפקודת קנייה:

הספציאליסט מקבל פקודה לקנות מאה מניות של חברת "טבע", ומכריז על כך באולם המסחר. ברוקר שיציע מאה מניות במחיר הנמוך ביותר, יזכה. *

העתיד לא תמיד ורוד יותר

הבורסה הפחות פופולרית בארה"ב היא הבורסה שמעבר לדלפק (OTC שפירושו Over The Counter). בבורסה זו נסחרות חברות שאינן עומדות בתנאי הרישום של שלוש הבורסות הגדולות, וברוב המקרים מדובר בחברות קטנות.

אף שהמסחר ב"בורסה שמעבר לדלפק" נחשב לשוק הון מוסדר לסחר בניירות ערך, אין הוא מהווה "בורסה" במובן המסורתי של המילה, מאחר שהפעילות בו מתרחשת על קווי תקשורת (כמו בנאסד"ק) ולא בתוך אולמות מסחר (כמו ב-NYSE).

המסחר "מעבר לדלפק" כולל גם רשימה של חברות שנקראת Pink Sheet (דף ורוד), מונח שנותר מהזמנים שבהם המסחר ברשימת החברות ש"מעבר לדלפק" נעשה על דפים ורודים. בדומה ליתר החברות שנסחרות "מעבר לדלפק", גם המסחר בחברות הכלולות בפינק שיטס נעשה דרך קווי תקשורת, אך להבדיל מחברות שכלולות ב"מעבר לדלפק", אלה אינן כפופות לאף כלל של הרשות לני"ע האמריקנית.

מהזווית הישראלית, כיום נסחרות בפינק שיטס חברות כמו ורינט וקומברס, מכיוון שהתגלתה בהן הונאת אופציות ומאז הן מתקנות את דו"חותיהן ואינן מפרסמות דו"חות כמו חברות שנסחרות באחת משלוש הבורסות הגדולות.

לכל חברה שנסחרת בפינק שיטס, בצד הסימול של המניה מצורפות האותיות PK ואילו חברה הכלולה ברשימה ש"מעבר לדלפק", בצד המניה מצורפות האותיות OB.