מקרי התעללות חמורים בטקס הקבלה לקורס בחיל האוויר

במסגרת חפיפת קורס בקרים חדשים, חבטו הותיקים בצעירים, אזקו כמה מהם באזיקונים, והותזו עליהם מים קפואים והם הואכלו שום כתוש ■ מפקד חיל-האוויר הורה למפקד יחידות הבקרה של החיל להעמיד לדין משמעתי ולהעניש במלוא חומרת הדין ובאופן נחרץ 7 קצינים

במסגרת חפיפת קורס בקרים חדשים של חיל האוויר בסוף השבוע האחרון, ביצעו בקרים ותיקים "טקס קבלה" לבקרים הצעירים, במהלכו חבטו הותיקים בצעירים ואזקו כמה מהם באזיקונים. במהלך "טקס הקבלה" אף הותזו עליהם מים קפואים והם הואכלו שום כתוש.

מפקד חיל-האוויר, האלוף עידו נחושתן, הורה למפקד יחידות הבקרה של החיל, אל"מ משה, להעמיד לדין משמעתי ולהעניש במלוא חומרת הדין ובאופן נחרץ 7 קצינים בדרגות סגן בשירות סדיר ובמילואים, לאחר שהתברר כי הקצינים, שהינם בקרים באחת מיחידות הבקרה של החיל, ערכו את "טקסי הקבלה".

בהמשך להנחיית מפקד חיל-האוויר, נשפטו שני קצינים ונדונו ל-44 ימי מחבוש, מהם 31 ימים בפועל, ושני קצינים נוספים נשפטו ונדונו ל-34 ימי מחבוש מתוכם 24 ימים בפועל. קצין מילואים נידון ל-24 ימי מחבוש, מהם 7 ימי מחבוש בפועל. קצין נוסף שהיה עד לאירוע אך לא לקח בו חלק נשפט ל-21 ימי מחבוש על תנאי. קצין נוסף ישפט בימים הקרובים.
כמו כן, הנחה מפקד חיל האוויר את מפקד מערך הבקרה לרשום הערה פיקודית למפקד היחידה בה ארע המקרה, קצין בדרגת סגן-אלוף.

במקביל לטיפול באירוע, נציב קבילות החיילים מקיים בירור על קבילה בנושא.

מתחקיר שנערך עולה כי מיד עם היוודע האירוע למפקדים ביחידה, כינס מפקד יחידות הבקרה את סגל הבקרים לתחקיר מיידי. בתחקיר עלה כי אכן התקיים "טקס קבלה" לבקרים הצעירים. ה"טקס" כלל אף "תדריך" בו נאמר לבקרים הצעירים כי ההשתתפות בו נתונה לשיקולם וכי בכל שלב ניתן לעצור את הטקס. עוד עלה מהתחקירים כי מדובר בטקסים שהפכו למסורת ונהוגים מזה שנים במערך הבקרה.

הוראות חיל-האוויר וצה"ל באשר לאיסור חמור על עריכת טקסים מעין אלה הינן ברורות ולפיכך הורה מפקד חיל-האוויר, כאמור, לשפוט 7 קצינים שהיו מעורבים באירוע. כמו כן, החליט מפקד חיל-האוויר כי יש לטפל בנושא באופן מערכתי ולכנס את כלל היחידות לשיחות הבהרה והסברה על חומרת המעשים הנוגדים את רוח צה"ל וחיל האוויר ופוגעים באופן בוטה בכבודם של החיילים וזאת על מנת לעקור אותם מהשורש.