"לא יכולים להסתדר מבלי לצייץ": אתר טוויטר ממשיך לקרטע

שירותי האינטרנט המובילים באינטרנט - כדוגמת טוויטר, פייסבוק, אתרי הבלוגינג LiveJournal ובלוגר של גוגל - היוו בסוף השבוע יעד להתקפה מתוכננת של האקרים שהשביתה אותם, ועכשיו הם מוסיפים לגמגם

איך גולש אחד מעז. ביום ה' האחרון שירותי האינטרנט המובילים באינטרנט, כדוגמת טוויטר, פייסבוק, אתרי הבלוגינג LiveJournal ובלוגר של גוגל, היוו יעד להתקפת האקרים. גולשים רבים, גם בישראל, התלוננו על קשיים להיכנס לשירותים הללו, קשיים שנמשכו לסירוגין כל סוף השבוע ועד עכשיו.

התקפת ההאקרים מסוג DDoS כוונה נגד חשבונותיו האישיים של גולש גיאורגי, מרצה לכלכלה בשם הסייברי Cyxymu (שמה של עיר בגיאורגיה), שהשתמש בכלים האינטרנטיים הללו במטרה להפיץ את הביקורת האקטיביסטית שלו נגד המתיחות בין רוסיה וגיאורגיה. Cyxymu אמר בראיון ל"גרדיאן" כי "ההתקפה המקוונת תוזמנה ליום השנה לקונפליקט בין רוסיה וגיאורגיה".

להפיל את המערכת

התקפת DDoS מתבססת על שליחת בקשות רבות לאתרים, שמגיעות באופן אוטומטי וסימולטני ממספר מחשבים שהודבקו בווירוס. הבקשות יוצרות עומס על המערכות ומובילות לקריסת השירותים.

לדברי מייק הייפונן, מנהל מחקר ראשי בחברת האבטחה F סקיור, "התקפת DDoS נגד שירותים כגון פייסבוק משולה להפצצת תחנת טלוויזיה רק בגלל שאתה לא אוהב את קרייני החדשות".

ביז סטון, ממיייסדי טוויטר, אמר כי "האתר היה קורבן למה שנראה כהתקפה יחידה ומאורגנת היטב". הוא אישר את העובדה שהיא כוונה נגד הגולש הגיאורגי, והבטיח כי הם עושים כמיטב יכולתם להבטיח שהאתר יהיה נגיש. אולם, גם כאשר האתר נעשה נגיש - הגישה לטוויטר מאפליקציות צד שלישי, כמו גם האפשרות לשלוח ציוץ באמצעות SMS, נשארה חסומה בפני מרבית הגולשים.

לא יכולים בלי זה

התקפה זו מזכירה לנו שוב עד כמה נעשינו תלויים בטכנולוגיה ככלי מרכזי לתקשורת. משתמשים רבים הגיבו בפאניקה, והודעות בנוסח "לא יכול להסתדר מבלי לצייץ", הציפו את הרשת.

גם התגית whentwitterwasdown הפכה להיות פופולרית ביותר בטוויטר, במסגרתה משתמשים שיתפו אחרים במעשיהם כשטוויטר נפל - מה שמהווה עדות לכך שגלישה באתרים חברתיים אינה רק תחביב עבור הגולשים אלא כמעט צורך.

מעל הכל, ההתקפה הזו היא עדות לכך שהרשת אינה מקום בטוח, ושהפרטים האישיים שלנו יכולים להיות חשופים גם לגורמים לא רצויים.

למרות שבבלוג של טוויטר נכתב כי לא נחשפו פרטים אישיים של משתמשים - לדברי סטוארט מק'קלור, סמנכ"ל תפעול ואסטרטגיה בחברת האבטחה מק'אפי, "הרבה מהאתרים החברתיים החדשים לא נבנו מלכתחילה עם פעילות אבטחה ברמה גבוהה ובנפח גבוה". לדבריו, האתרים הללו צריכים לבחון את מצבם הנוכחי - ולקבל החלטות.