מנכ"ל מע"צ: "יש להעביר את כל הכבישים לאחזקה פרטית בלבד"

ויז'ניצר: "אחזקה מבחינתי זה תחום לא פחות חשוב מאשר תקציב הפיתוח, ואפילו יותר. במשך שנים קבלנים גדולים שעבדו עם מע"צ העדיפו ללכת לפיתוח, ובגלל זה רמת האחזקה נפגעה"

לראשונה בתולדות המדינה יקבל לידיו זכיין פרטי את האחזקה של חלק מרשת הכבישים הבינעירונית. זאת, לאחר שהחברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) הודיעה על זכייתה של סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי במכרז הענק לאחזקת כבישים בצפון, בהיקף של 1.3 מיליארד שקל.

מכרז האחזקה הוא פרויקט P.F.I ראשון מסוגו לשיקום, תפעול ואחזקה כוללת של 270 ק"מ של כבישים בין-עירוניים בצפון הארץ למשך 20 שנה, תמורת תשלומים תקופתיים שיתקבלו ממע"צ. בשלב הראשון אמור הזכיין לבצע עבודות לשיקום הכביש במשך 3 שנים, ולאחר מכן להפעיל ולתחזק את הכביש לתקופה של עוד 17 שנים.

בין הכבישים שיעברו לאחריות הזכיין: קטע כביש בין נחל חדרה לבין צומת בנימינה (כביש 4); הקטע בין צומת פרדיס לצומת אורן (כביש 65); ממחלף קיסריה לצומת מגידו (כביש 66); ובין מחלף זיכרון יעקב לצומת התשבי (כביש 70).

"עברנו דרך מאוד קשה במכרז האחזקה. נלחמתי 5 שנים כדי שהפרויקט יצא אל הפועל, ואני חושב שיהיו לו השלכות ותועלות ארוכות טווח מבחינת החברה והמשק", אומר מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אלכס ויז'ניצר. "הפרויקט מאפשר לנו גם לשדרג כבישים אזוריים באזור הצפון. אני מניח שאחרי 3-4 שנים כולם ירגישו בהבדל".

לדברי ויז'ניצר, "אחזקה מבחינתי זה תחום לא פחות חשוב מאשר תקציב הפיתוח, ואפילו יותר. במשך שנים קבלנים גדולים שעבדו עם מע"צ העדיפו ללכת לפיתוח, ובגלל זה רמת האחזקה נפגעה. באחזקה היו מועסקים בעיקר קבלנים קטנים".

גלובס: מהו החיסכון השנתי שיושג?

ויז'ניצר: "הפרויקט הזה צפוי לחסוך לנו לא מעט, והוא משקף קיטון מהותי בעלויות האחזקה. הזכיין יצטרך לשדרג את הכביש לסטנדרט בינלאומי. לאחר מכן, הוא מקבל את התחזוקה השוטפת לטווח ארוך. לזכיין יש אינטרס גדול לעשות פעולות מנע כדי לשמור על רמת תחזוקה גבוהה. כל הטענות שהושמעו על כך שהקבלנים הגדולים יגזרו קופון על חשבון הקטנים פשוט לא נכונות. העבודה תהיה יותר יעילה".

האם צפויים מכרזים דומים נוספים?

"בהחלט. קיבלנו כבר הנחיה, בתמיכת לשכת שר התחבורה, ישראל כ"ץ, להכין עוד שני מכרזי אחזקה בשיתוף הסקטור הפרטי. מכרז אחד יהיה באזור מרכז הארץ, והשני ככל הנראה באזור הדרום. בסך הכל, רשת הכבישים מחולקת ל-14-15 אזורי אחזקה. אם זה תלוי בי, צריך להעביר את כל רשת הכבישים למתכונת של אחזקה ארוכת טווח. בכל העולם מסתכלים עלינו כיום, לראות האם הפרויקט יצליח. בארה"ב ובאוסטרליה נכשלו בעבר בניסיון להוציא האחזקה לסקטור הפרטי, בגלל שהם נתנו זיכיון ל-7-8 שנים בלבד. אנחנו החלטנו שההתקשרות תהיה ארוכת טווח, כדי שלזכיין יהיה אינטרס גדול יותר לשמור על הכביש. בדרך כלל צריך להחליף את שכבת האספלט אחרי 7-8 שנים. אם הזכיין ישקיע בתבונה וישמור על תחזוקה, הוא יוכל להרוויח. אני בטוח שגם במכרזים הבאים תהיה התעניינות גדולה. לא רק של הגדולים, אלא גם של הקבלנים הבינוניים".

איך מתכוונת החברה לפקח על הזכיין ולוודא שהוא עומד במחויבותו?

"לפי המודל שבנינו, הזכיין לא יוכל לסטות מהדרישות. רוב ההכנות במכרז היו על המודל של פיקוח ובקרה על הזכיין. בניגוד למכרזים אחרים, אנחנו לא מפקחים על התשומות, אלא על התפוקות. יש אמות מידה מדויקות, והקבלן חשוף לקנסות על ליקויים. במכרז יש אלמנט של פיקוח על העסקת קבלני משנה וספקים. נעסיק מנהל חיצוני שיפקח על הזכיין, בנוסף על בקרת האיכות הפנימית שלו. אני די רגוע, כי שיכון ובינוי מעורבת כיום באחזקה בכביש חוצה ישראל ובכביש 431, והיא תביא את הניסיון שהיא צברה לפרויקט הנוכחי".