הממשלה דחתה ביוני הצעה לרכישת חיסונים לשפעת החזירים

בכיר בחברת GSK עמה ניהלו משרדי הבריאות ורה"מ המו"מ: "כבר באוקטובר החיסונים היו יכולים להגיע לישראל. מי שחותם עכשיו על הסכמים, יקבל אותם בסבב השני" ■ יועצו של סגן שר הבריאות: "לפני חודשיים פשוט לא היינו משוכנעים שאנו צריכים לרכוש את החיסונים"

האם ישראל יכולה הייתה לקבל חיסונים לשפעת החזירים כבר בחודשים הקרובים אבל פספסה את ההזדמנות? ל"גלובס" נודע כי חודש וחצי לפני שהחליט ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לרכוש את החיסונים, דחה משרדו, יחד עם משרד הבריאות, עסקת רכישה אחרת.

כבר באמצע יוני התנהל מו"מ בין מערכת הבריאות לחברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK), בסמוך למועד בו העלה ארגון הבריאות העולמי את רמת הכוננות לשפעת החזירים לשלב 6, הגבוה ביותר. GSK הציעה לישראל להיות בין המדינות הראשונות שמבטיחות לעצמן חיסונים לנגיף, תמורת רכישת אופציות בעלות של כ-84 מיליון שקל.

לטענת יועצו של סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ההצעה כללה שתי בעיות: "הם ביקשו להתחיל בייצור עוד לפני שארגון הבריאות העולמי מאשר את החיסון, ודרשו כי מרגע שהארגון נותן את האישור, נממש את העסקה ונשלם כ-424 מיליון שקל.

"לפני חודשיים פשוט לא היינו משוכנעים שאנו צריכים לרכוש את החיסונים", מודה יועצו של ליצמן. "התייעצנו בעניין עם לשכת רה"מ והם אמרו שאין טעם". לראייה, צריך לומר, גם לפני שבועיים ליצמן התנגד לרכישת החיסונים, בעיקר בשל הטענה כי הם יגיעו אחרי החורף.

אבל היום אומר לנו בכיר בחברת GSK: "הגל הראשון של החיסונים יכול להיות מוכן כבר בשבוע הראשון או השני של ספטמבר, מה שאומר שבתחילת אוקטובר החיסונים הראשונים היו יכולים להיות בישראל. מי שחותם עכשיו על הסכמים יקבל רק את הגל השני", הוא מבהיר. הוגרם מוסיף עוד כי העסקה אמורה הייתה להעניק לישראל סוג של "תעודת ביטוח" ל-7 שנים, משום שבמסגרת ההצעה הובטח כי גם אם הזן של הנגיף ישתנה, החברה תספק לישראל חיסונים חדשים וזאת "בעלות סמלית בלבד".

"כיסוי תחת"

גורמים רשמיים בחברה נשמעים זהירים יותר בעניין לוחות הזמנים, ומציינים כי "החברה צופה שעד סוף השנה היא תוכל לספק את החיסונים".

נזכיר כי ביום שישי האחרון חתם משרד הבריאות על הסכם רכישת אופציות לחיסונים עם חברת התרופות הצרפתית סנופי-פסטר, תמורת 7 מיליון שקל. על פי הערכות, החיסונים לא יגיעו לישראל לפני ינואר 2010. עבור מימוש העסקה ורכישת החיסונים עצמם, תנהל המדינה מו"מ על המחיר הסופי. גורמים בשוק התרופות אומרים על כך היום: "זו העסקה המהירה ביותר שישראל הייתה יכולה לעשות כל זמן שהמטרה שלה היא להזמין צלמים ולהרגיע את הציבור. זה סוג של כיסוי תחת ציבורי".

מספר הנדבקים בישראל כתוצאה משפעת החזירים עומד כעת על כ-2,000, כאשר ישנם 15 אזרחים המאושפזים במצב קשה בבתי החולים. עד כה נפטרו 5 ישראלים, הנמנים כולם עם קבוצות הסיכון: נשים בהיריון או בעלי מחלות כרוניות, לרבות השמנת יתר.