"האם נכון לאי.די.בי להתרחב ולהשקיע כיום בעסקי התיירות?"

המוסדיים ממתינים לפרסום מצבה הפיננסי של גנדן תיירות בטרם יאשרו את מכירתה לאי.די.בי, שתיהן בשליטת נוחי דנקנר, תמורת 1.75 מיליון דולר חובותיה של גנדן תיירות מוערכים ב-50 מיליון דולר

עסקת בעלי העניין של נוחי דנקנר לאיחוד עסקי התיירות הפרטיים עם הציבוריים יוצאת לדרך. בסוף השבוע אישר דירקטוריון אי.די.בי , שבשליטת דנקנר, את רכישת חברת גנדן תיירות ותעופה, שנמצאת גם היא בשליטתו. גנדן תיירות, שאחזקתיה המרכזית היא חברת התעופה ישראייר, תימכר תמורת 1.75 מיליון דולר בלבד. הסכום נקבע לפי הערכת שווי שביצע רו"ח אורי כהן מטעם משרדו של רו"ח יצחק סוארי.

העסקה להכנסת גנדן תיירות לתוך כלל תיירות היא עסקת בעלי עניין, ולכן תצטרך לעבור אישור ברוב מיוחד של שליש מבעלי המניות הלא נגועים (קרי אינם משתייכים לגנדן). שיעור המניות שבידי הציבור הינו נמוך למדי - 10.3% - ומכאן שדי בכך שכ-3.5% מבעלי מניות החברה יאשרו את העסקה על מנת שזו תצא אל הפועל.

משקיעים מוסדיים אינם מחזיקים בהיקפים גבוהים באי.די.בי, ועל פי הערכות האחזקה בה מפוזרת למדי בין הגופים השונים בשוק ההון. משיחות שקיימנו היום עם חלק מהגופים המוסדיים עולה כי אלו טרם גיבשו עמדה חד משמעית בנוגע לעסקה, בעיקר כיוון שעדיין לא פורסמו הפרטים המלאים על מצבה הפיננסי של גנדן תיירות.

"כאשר בוחנים את העסקה חשוב לבחון האם היא טובה לאי.די.בי, ולא לנסות לנחש באופן קנטרני מה דנקנר מרוויח ממנה באופן אישי", אומר אחד המשקיעים המוסדיים. וגורם מוסדי אחר מוסיף: "זה נכון שיש הגיון עסקי ופוטנציאל של סינרגיה באיחוד בין שתי החברות, אך האם נכון לאי.די.בי להתרחב עכשיו בעסקי התיירות שסובלים מבעיית רווחיות? ברוב העולם מפסידים כיום בענף הזה, וממילא הרווחיות בתחום נמוכה. אלו עסקים שדורשים השקעה אדירה של מזומנים ומציעים תשואה נמוכה למדי על ההון".

גרעון בהון העצמי

במסגרת פרסום ההודעה לא פורט כאמור מצבה הכספי של גנדן תיירות. מסמך מפורט יותר על מצבה הכספי של החברה יפורסם בשבועות הקרובים. אולם מפרטים שפורסמו בדיווח האחרון ניתן ללמוד שמצבה הפיננסי של גנדן תיירות אינו מזהיר: היא סובלת מגירעון בהון העצמי של בהיקף של יותר מ-30 מיליון דולר. כמו כן, ע"פ הערכות לחברה חובות המוערכים בכ-50 מיליון דולר.

בעלי השליטה בגנדן תיירות הם דנקנר (47%), אבי פישר (33%), משפחת שימל (15%) וצורי דבוש (5%), והם צפויים לוותר במסגרת העסקה על הלוואת בעלים בגובה של 185.5 מיליון שקל שנתנו לחברה. ההלוואה תומר למניות שיימכרו כאמור בפחות מ-2 מיליון דולר. לאחר המרת הלוואת הבעלים למניות יעמוד הגירעון העצמי של החברה על 32.4 מיליון דולר, וקופת המזומנים שלה תעמוד על כ-5 מיליון דולר. באי.די.בי מעריכים כי הסכום שיצטרכו להזרים לגנדן תיירות עד השנה הבאה יעמוד לכל היותר על 20 מיליון שקל.

במקביל לוויתור על הלוואת הבעלים, ישוחררו המוכרים מערבות בנקאית שהעמידו לגנדן תיירות בגובה של 49 מיליון דולר, מתוכם ערבות של 10 מיליון דולר שהעמידו דנקנר ופישר. במידת הצורך אי.די.בי תעמיד ערבויות לאותן ההלוואות. יחד עם זאת, לפי הערכות אי.די.בי לא צפויה להעמיד ערבויות.

בהנחה שעסקת בעלי העניין תאושר, הרי שגנדן תיירות - המחזיקה בין היתר בצבר, נתור ויוניטל - תתאחד עם חברת כלל תיירות, המשתייכת לאי.די.בי פתוח ומחזיקה בחברת התיירות דיזנהויז. מטרת האיחוד היא יצירת סינרגיה וחיסכון בהוצאות שמוערך בכ-65 מיליון שקל.

בראשות החברה הממוזגת יעמוד אבי בן אסאייג, לשעבר סמנכ"ל הכספים של שטראוס גרופ. בן-אסאייג נחשב לבעל ניסיון בתחום המיזוגים והרכישות, לאור חלקו במיזוג שטראוס ועלית, אחד המיזוגים הגדולים והמוצלחים שידע המשק הישראל. "היום מתחיל מהלך שבמסגרתו תהפוך קבוצת התיירות של אי.די.בי לשחקן מוביל בתחום התיירות בישראל, עם מחזור מכירות שנתי של מעל 3 מיליארד שקל", מסר בן-אסאייג בהודעת החברה.

היקף שוק התיירות הישראלי עומד כיום על כ-40 מיליארד שקל, והוא נחשב מבוזר מאוד. נתח השוק של שתי החברות הגדולות בענף עומד על כ-20% בלבד, לעומת 60%-70% ברחבי העולם. הענף מתאפיין ברווחיות נמוכה, אם כי תהליך קונסולידציה עולמית בתחום הביא לשיפור ברווחיות החברות. ההערכות בשוק הן שהחברה הממוזגת של אי.די.בי תשאף להגיע לרווחיות תפעולית של 3-5%.