חידת האלומיניום: המחירים זינקו השנה ב-30%

[למדור שוקי עולם] למרות הירידות החדות בביקוש בתעשיות התעופה והבנייה, שנפגעו מהמיתון, נסק מחיר האלומיניום בבורסת המתכות של לונדון LME)) וחצה את הרף של 2,000 דולר לטון

שוק האלומיניום מפר כמה מהעקרונות הבסיסיים ביותר של תורת הכלכלה. השנה זינקו המחירים ב-30% - התאוששות שנוגדת את כוח הכבידה, נוכח הירידה בביקוש והגידול בהיצע העודף.

קלאוס קליינפלד, מנכ"ל יצרנית האלומיניום האמריקנית אלקואה , הזהיר לאחרונה שהצריכה העולמית תרד השנה ב-7%. אך למרות הירידות החדות בביקוש בתעשיות התעופה והבנייה, שנפגעו מהמיתון, נסק מחיר האלומיניום בבורסת המתכות של לונדון LME)) וחצה את הרף של 2,000 דולר לטון.

עולם חסר שקיפות

בשבוע שעבר העפיל המחיר ל-2,115 דולר לטון - הרמה הגבוהה ביותר מאז נובמבר 2008. ההסבר שלנו לחידה מבוסס על העולם חסר השקיפות של מלאי האלומיניום. בחודשים האחרונים הצטבר מלאי גדול של אלומיניום במחסנים, ורמת המלאי כמעט הוכפלה השנה לשיא של קרוב ל-4.6 מיליון טון - כמות שמכסה לחלוטין את הצריכה העולמית למשך 48 ימים רצופים.

עם זאת, גורמים בתעשייה מעריכים כי כ-75% מהמלאי שנסחר ב-LME כבר סגור במחסנים או בעסקאות מימון. פירושו של דבר הוא שלא ניתן להשתמש בו, ושההיצע הזמין עומד על כמיליון טון, שמספיקים ל-10 ימי צריכה בלבד. "זהו ההיצע האמיתי, מיליון טון בלבד. וזה גם מה שמסביר את ההתנהגות של המחירים שנצפתה לאחרונה", אומר ליאון ווסטגייט מסטנדרד בנק.

במסגרת עסקאות מימון משלמים הסוחרים למחסנים על אחסנת המתכת, בעודם מחפשים בבורסת הסחורות אחר מחירים עתידיים גבוהים יותר. זה מאפשר לגורמים שמחזיקים באלומיניום למכור אותו ברווח גדול יותר במועד מאוחר יותר.

המצב לא יימשך לנצח

לפי אנליסטים של דויטשה בנק לשוק הקומודיטיס, חלק ניכר מהמתכת הקיימת בשוק נמצאת במחסנים וסגורה בעסקאות מימון, ולכן ירדה הכמות הזמינה של האלומיניום, והמלאי צנח לשפל שיא. סוחרים בעלי גישה דובית לשוק האלומיניום טוענים שהמצב הנוכחי לא יוכל להימשך לנצח, מכיוון שחלק מהמלאי שסגור כעת ישוב בסופו של דבר אל השוק. "בשלב מסוים תורגש השפעת עודפי האלומיניום", אמר מייקל ג'נסן, אנליסט בג'יי.פי מורגן, שמעריך שהמחירים ימשיכו להיות תנודתיים במקביל לזרימת האלומיניום לתוך המחסנים ומחוצה להם.

המומחים גם מעריכים כי שוק האלומיניום עלול להיפגע מכך שחלק מכושר הייצור אינו מנוצל, כתוצאה מהקריסה שנרשמה אשתקד במחירים. חלק מהסוחרים מעריכים כי במקביל להתאוששות המחיר, צפויה התפוקה לגדול, בייחוד בסין.