אפקון נכנסת לאנרגיה הסולארית: תתמודד במכרז הקולטים של צה"ל

מלבד אפקון מתעניינות במכרז רוב חברות האנרגיה הסולארית המובילות בישראל בהן ערבה פאואר, שבשליטת איש העסקים יוסף אברמוביץ' וקיבוץ קטורה, סאן-ריי, סאנדיי, שיכון ובינוי, ועוד

חברת אפקון, שבשליטת איש העסקים שלמה שמלצר, אינה מסתפקת בכניסתה לתחום אנרגיית הרוח, ונערכת לכניסה גם לתחום האנרגיה הסולארית.

ל"גלובס" נודע כי אפקון, בניהולו של אבי וינטר, שוקלת להתמודד במכרז שפרסם באחרונה משרד הביטחון להתקנת קולטים סולאריים בעשרות בסיסי צה"ל ברחבי הארץ.

עוד נודע כי אפקון מנהלת משא ומתן עם כמה חברות בינלאומיות לצירופן להתמודדות במכרז. אחת החברות הבינ"ל איתן מתקיימים מגעים היא חברת התשתיות הספרדית COBRA. החברה-האם של קוברה, ACS, היא חברת התשתיות הגדולה בספרד, ועבודה תהיה זו גם כניסה ראשונה לשוק הסולאר בארץ.

ACS היתה מעורבת בעבר בכמה פרויקטים בארץ, בהם בניית נמל היובל באשדוד באמצעות חברת הבת דרגאדוס, ובנוסף עברה את שלב המיון המוקדם במכרז של מע"צ לאחזקת כבישים.

מלבד אפקון מתעניינות במכרז רוב חברות האנרגיה הסולארית המובילות בישראל בהן ערבה פאואר, שבשליטת איש העסקים יוסף אברמוביץ' וקיבוץ קטורה, סאן-ריי, סאנדיי, שיכון ובינוי, ועוד.

משרד הביטחון פרסם בתחילת יוני מכרז מקדים הנוגע להתקנת מערכות סולאריות בהספק של עד 50 קילוואט בטכנולוגיה פוטו-וולטאית (PV) לייצור ולאספקה של חשמל בבסיסי צה"ל.

החברות היזמיות המתעניינות בפרויקט התבקשו להציג אפשרויות שונות לשיטת ההתקשרות, לרבות B.O.T (שבה היזם מקים, מממן ומפעיל את המערכות בחוזה ארוך טווח) או בהליך רגיל של התקנה ומכירה. ההערכות הן כי המכרז הסופי יתפרסם ב-2010 והיקפו המינימלי יהיה עשרות מיליוני דולרים.

הצבא עובר לירוק

לפני כשנה, כחלק מתוכנית אסטרטגית להפיכת בסיסי צה"ל לירוקים יותר, הוחלט לקדם את השימוש באנרגיה סולארית בבסיסי הצבא. במסגרת זו, יצא משרד הביטחון במכרז מקדים להקמת תחנת כוח תרמו-סולארית של 15-20 מגאווט בבסיס חיל האוויר בנבטים, בהשקעה הנאמדת ב-40-50 מיליון דולר.

כעת שוקלים במשרד הביטחון להרחיב את השימוש באנרגיה סולארית גם למתקנים הקטנים יותר, בהמשך לרגולציה שקבעה הרשות לחשמל ביולי 2008 לתמריץ של כ-1.97 שקלים לכל קוט"ש המיוצר במתקנים הקטנים.

הכוונה להרחיב את השימוש באנרגיה סולארית תשתלב גם במכרז הענק המתוכנן להקמת עיר הבה"דים (קריית ההדרכה) בצומת הנגב. במסגרת הפרויקט נדונה האפשרות להציב גגות סולאריים בשטח כולל של כ-100 דונם בקריית ההדרכה, בעלות של עשרות מיליוני דולרים.

מנכ"ל אפקון, אבי וינטר, מסר בתגובה כי "החברה בודקת את הנושא. בשלב זה, הכל נמצא בשלב ראשוני".