פישר שומר לעצמו את הזכות

הוא חשב על שער החליפין ועל היצואנים, אבל יותר מכול ביקש להשתחרר מהסבך

כל מי ששאל בשבועות האחרונים מה היא אסטרטגיית היציאה של בנק ישראל משוק המט"ח קיבל היום תשובה. הבנק המרכזי יוצא אמנם מהרכישות היומיות בשוק מטבע חוץ, אך כדאי לזכור כי מדובר בנסיגה על תנאי. הבנק שומר לעצמו הזכות לשוב ולהתערב בשוק המט"ח בעיתוי שייראה לו ובהיקף שייראה לו, בלי שתימסר על כך כל הודעה מוקדמת. בלשון הבנק: "מעתה יפעל בנק ישראל בשוק המט"ח גם במקרים שבהם השינויים בשער החליפין של השקל אינם תואמים את התנאים הבסיסיים של המשק או כאשר שוק המט"ח אינו מתפקד כיאות".

למעשה, אסטרטגיית היציאה של הבנק משוק המט"ח כללה שני שלבים. בשלב הראשון, בשבוע שעבר, הוא קבע כי הוא ירכוש מט"ח בכל היקף דרוש ובעיתוי שהוא יקבע. היום הוא השלים את המהלך בהודעה על הפסקת הרכישות היומיות בסכום של 100 מיליון דולר. השוק מיהר להגיב בתיסוף של כאחוז של השקל לעומת הדולר, אך השאלה היא אם השוק הפנים את המשמעות של הודעת בנק ישראל.

שיעור לפעילים בשוק

בתרגום לעברית פשוטה ובסיסית, הבנק המרכזי שומר לעצמו את הזכות לגרום הפסדים למי שייתפס בפוזיציה לא נכונה בעת התערבותו, אם יחליט לעשות כן. הנגיד סטנלי פישר העניק לפעילים בשוק, בשבוע שעבר, הדגמה יעילה למדי של מידת כוחו ונכונות לפעול בכיוון זה, כל אימת שהוא יגיע למסקנה שהדבר נחוץ. יש להניח כי היו גורמים אשר הימרו על תיסוף מהיר של השקל ורכשו שקלים או חתמו על חוזים, והם שיזכרו טוב מכולם מה המשמעות של בנק מרכזי שמחליט להביא לפיחות במטבע המקומי.

אין הימור בטוח

במילים אחרות, פישר אמנם חשב על שער החליפין של השקל מול הדולר, ואמנם מביא בחשבון את הצרכים של היצואנים, אבל מה שעניין אותו הוא, קודם כל, כיצד לצאת מהסבך של ההתערבות בדרך שלא תביא לכך שכל הסיכון ייפול על בנק ישראל ושמהלכו לא יביא להתחזקות מואצת של השקל. אילו היה מפסיק את הרכישות היומיות של דולרים בלי להודיע על מדיניות ההתערבות החדשה ובלי אותה "הצגת תכלית" של השבוע שעבר, ההימור שבמכירת דולרים היה הופך להיות למשהו די בטוח. עתה, השוק צריך להפנים כי בעצם הסיכון הוא של מי שיחשוב שהשקל רק יכול להתחזק.

לא ניתן למצות נושא זה בלי להתייחס לכל אותן אזהרות בדבר "מהלכו הפזיז של פישר", שנשמעו בשבוע שעבר מצד אנליסטים, כלכלנים ויתר "טהרני השוק החופשי": אין בנק מרכזי שמתחייב לא להתערב מעולם בשוק המט"ח. בנק ישראל היה צריך רק להזכיר זאת בדרך מעשית לכל הפעילים בשוק. המצב שייווצר לאחר הפסקת הרכישות לא יהיה שונה, באופן עקרוני, מהמצב ששרר עד למארס 2008, כאשר הבנק לא היה בשוק באופן יומי. אלא שמעתה צריכים כולם לזכור שאין הימור בטוח ושסטנלי פישר יכול לחזור לשוק. *

11
 11