ריצ'רד ברנסון ינחת באל-על? במו"מ לשיתוף-פעולה

המיליארדר הבריטי, בעלי קבוצת וירג'ין וחברת התעופה וירג'ין, בוחן אפשרות להיכנס לאל-על או לחברת סאן דור כשותף ■ את המגעים מטעמו של ברנסון מוביל איש העסקים גיא רוזנהויז ■ וגם - מי הוא גיא רוזנהויז?

ריצ'רד ברנסון, בעלי קבוצת וירג'ין וחברת התעופה וירג'ין, מנהל מו"מ ראשוני מול הנהלות אל על וכנפיים , בשליטת משפחת בורוביץ', לגבי שיתוף פעולה אפשרי - כך נודע ל"גלובס". את המגעים מטעמו של ברנסון מובילים איש העסקים גיא רוזנהויז, אחיינו של מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז ועו"ד רם כספי.

מותג וירג'ין על מטוסי סאן דור?

מדובר במגעים ראשוניים אך ל"גלובס" נודע כי במסגרת המגעים נבחנות מספר אפשרויות לשיתוף פעולה ואף עניין רכישת אל על או שותפות בה לא נפסל. עוד נודע כי במסגרת המגעים להשתלבותו של ברנסון בעסקי אל על, נבחנת האפשרות להכניס את וירג'ין כשותפה בחברת הצ'רטר סאן דור. במסגרת זו בין היתר נבחן שיתוף מסחרי במותג וירג'ין. יש לציין כי אפשרות זו מורכבת לביצוע בשל סוגיות בעלויות על המטוסים בהם משתמשת סאן דור. אפשרות נוספת שהועלתה על הפרק היא שווירג'ין תיכנס כשותפה בכנפיים, בתחום הליסינג של מטוסים. לדברי גורמים מקורבים לנושא, ברנסון התלהב והחמיא למיתוג של אל על, אותו הוביל באחרונה מנכ"ל החברה, חיים רומנו. יחד עם זאת, הגורמים ציינו כי עדיין מוקדם לדעת כיצד יתפתחו המגעים.

רוזנהויז הכריזמטי הוא בעל יכולת יצירת קשרים יוצאת דופן, אבל בהיסטוריה שלו יש כבר לפחות מקרה אחד בו "הלך רחוק מדי", בניסיונו לשוות לעצמו דימוי של מצליחן (ראו מסגרת). כך או כך, ההערכות הן כי למרות הקרבה בין משפחת רוזנהויז לנוחי דנקנר, לא בוצע ניסיון לעניין את ברנסון ברכישה של ישראייר, אלא רק בשיתוף פעולה.

זאת למרות שעל פי ההערכות, דנקנר, שמחפש פתרון לאחזקתו בגנדן תיירות, בעלת ישראייר, היה מעוניין לראות מהלך שכזה מתממש. לא ברור מה תהיה השפעת מהלך בין ברנסון עם אל על או כנפיים על מערכת היחסים בין רוזנהויז לדנקנר.

מאל על נמסר: "החברה מנהלת מגעים עם חברות שונות בעולם בנושאים שונים. החברה אינה נוהגת להתייחס לנושאים אלה".

האחיין של רוזנהויז: מאינטרנט להון סיכון

השם רוזנהויז בדרך כלל מוכר לקוראי "גלובס" בגלל אפי רוזנהויז, המנכ"ל המצליח של שופרסל. אבל גם לאחיינו, גיא רוזנהויז, 38, יש היסטוריה מעניינת, אם כי שונה. רוזנהויז הצעיר, שתיווך בין ריצ'רד ברנסון ואל על, פרץ לתודעה בינואר 2000 כמנכ"ל חברת השקעות R&R, שעסקה בהשקעות אינטרנט.

כבר אז גילה רוזנהויז כישרון למשוך שמות גדולים: שותפיו ל-R&R היו איציק רדשקביץ', מבעלי קבוצת ידע מחשבים ומי שהיה נציג חברת אפל בישראל; גיורא אקרשטיין, מבעלי יצרנית המרצפות; גיורא קרן, יבואן מוצרי צריכה; וויליאם סיימון, שהיה בעבר שר האוצר האמריקני. חברת R&R ניהלה אז מו"מ להשקעה ב-IOL, אז פורטל האינטרנט של קבוצת שוקן (שבסופו של דבר לא הבשיל לכדי עסקה) ותכננה להקים פורטל ילדים יחד עם מיכל ינאי. תחת הכותרת "חארטה.קום", חשפה כתבה ב"גלובס" מינואר 2000 ניסיון של גיא רוזנהויז להערים על משקיעים ולמכור להם אחזקות בסך של 150 אלף דולר בחברת אינטרנט בשם פרוויליו, תוך שהוא מציין שלל פרטים לא נכונים ולא מדויקים. כך, למשל, ציין כי יוסי ורדי, גורו האינטרנט ולשעבר יו"ר מיראביליס (ICQ), השתתף בגיוס של 3 מיליון דולר בחברה יחד עם רז שטיינמץ, אז בעל השליטה באמפ"ל.

עוד סיפר רוזנהויז כי ורדי צפוי להוביל גיוס של 10 מיליון דולר נוספים. מיותר לציין כי לא היו דברים מעולם וכי ורדי ושטיינמץ מעולם לא השקיעו באותה חברה. חברת פרוויליו קרסה זמן מה לאחר מכן וככל הידוע, רוזנהויז נתבע על אי תשלום משכורות וביטוח לאומי לעובדיו.

עבר זמן ורוזנהויז התמנה לשמש כמנכ"ל חברת סטרט אפ בשם ווי-קום (WeComm) שמרכזה בלונדון. לאחר כהונה של כשנה, פוטר מהחברה בשנת 2004 ונתבע על ידה בגין שימוש בכספי החברה למטרות אישיות. הוא שימש לתקופות קצרות כמנכ"ל חברת סמארט גלובל ולאחר מכן כמנכ"ל חברת דיוויין (Devine) שפועלות בתחומי טכנולוגיות סלולר.

עד לאחרונה הועסק רוזנהויז בחממת מעיין בתפקיד סמנכ"ל פיתוח עסקי והשקעות, אך גם במקרה זה פרש לאחר זמן קצר. כיום רוזנהויז מציג את עצמו ברשת החברתית באינטרנט לינקדאין (Linkedin) כמנכ"ל של ברליאנס אינטרנשיונל, שמרכזה בלונדון ועוסקת בפרייבט אקוויטי והון סיכון.