הבמאי: סטנלי פישר התסריט: רוני חזקיהו המנכ"ל: ציון קינן

לקינן יש תכונה חזקה וחשובה: הוא מנהיג, הוא מתוך הבנק (כדברי אריסון "הוא גדל בבנק וטיפס בכל התפקידים מלמטה. הוא מסוגל להוביל תהליכים וחשוב לו מאוד להוכיח שכל הספקות והאמירות נגדו היו בזויות ומוטעות

1 אמש ירד המסך על ההצגה הכי טובה בעיר והתהליך הכי מיותר בעיר: "ועדת האיתור" של בנק הפועלים. סוג של עלילה פיקטיבית, הפקה כבדה וסוף (טוב) ידוע מראש.

במאי: סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל. תסריט: רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים. השאר בעלי תפקידים בעל כורחם. על העיצוב והתפאורה: שרי אריסון. עלילה: זכרונות מהמגירה של דני דנקנר, היו"ר היוצא. כוכבים: הדירקטורים אפרת פלד ואמרי טוב. סטטיסטים פעילים: יאיר אורגלר, עודד שריג, פנינה דבורין ומשה קורן. שחקן משנה: היו"ר הנכנס, יאיר סרוסי. מאחורי הקלעים: ציון קינן, בתפקיד הרואה ואינו נראה. התוצאה: ציון קינן נבחר למנכ"ל. טכנית, הוא יכונה "המנכ"ל" רק אחרי שיאושר על ידי המפקח על הבנקים, זה שהתקנות קבעו לו 60 ימי הרהור וחשיבה. מעשית: מהיום זה רשמי, ציון קינן מנכ"ל הפועלים. חזקיהו יאשר אותו, הוא יעשה את זה הרבה יותר מהר מהצפוי.

מי שחשב שהתוצאות יהיו אחרות: שיקום. אף אחד לא קם.

2 ציון קינן הוא לא הסיפור. אפשר לומר שההתאמה בין שרי לציון מושלמת ואפשר גם, וזה כנראה יותר סביר, שלמרות הרעד ואי הנוחות שהביעו הנגיד והמפקח, ולמרות הספינים, ציון קינן הוא הוא הבחירה הנכונה. הוא, כמו אחרים בפועלים ובבנקים האחרים, לא צריך להיות דגל ישראל ולא מנורת שבעת הקנים של אריסון שאמרה עליו כי "בחירתו היא לתפארת הבנק ולתפארת מדינת ישראל".

לקינן יש תכונה חזקה וחשובה אחת: הוא מנהיג, הוא מתוך הבנק (כדברי אריסון בנאום המפורסם: "הוא גדל בבנק וטיפס בכל התפקידים מלמטה ועד למעלה"). הוא מסוגל להוביל תהליכים וחשוב לו מאוד להוכיח שכל הספקות והאמירות נגדו היו בזויות ומוטעות. כל השאר, כולל סיפורי המיתולוגיה על הבילויים החברתיים-ליליים שלו עם דני דנקנר, לא חשובים. אלא אם יהפוך אותם לחשובים, אלא אם יסטה מהדרך הסלולה, אלא אם לא ישים פניו לעתיד.

קינן וסרוסי יכולים להיות הצוות שיוביל את הבנק שעבר לא מעט סערות בשנתיים האחרונות. האם אריסון תאפשר את זה? האם נציגיה בדירקטוריון יפרשנו את דבריה (בכוונה או בטעות) בעוקם וישדרו מסרים מקולקלים להנהלה החדשה? את זה נדע בפרקים הבאים של הסאגה.

3 הסיפור הוא ההצגה הגדולה. השואו. התהליך המיותר. בן יום הפכו פישר וחזקיהו לכוהני דת שומרי מוסר וחרדים לכבודם. בן לילה הפכו הדירקטורים בבנק הפועלים לסלבריטאים מחוזרים. דנקנר הודיע להם בבוקר ההתפטרות של צבי זיו שהוא הולך למנות את קינן למנכ"ל. חזקיהו ענה: אני חושב שיותר נכון למנות ועדת איתור. דנקנר, בלי תבונה יתרה, עשה מה שבראש שלו. גם אצלו, כמו אצל חזקיהו, האגו יותר גדול. זו היתה החתימה הסופית על כתב הפיטורין. לא סתם אמר דנקנר לקינן באותו ערב, "אני ממנה אותך והראש שלי מחוסל" (רק שקינן לא יתפקד כמי שמרגיש חובה גדולה לדנקנר).

פישר וחזקיהו כפו על הבנק הקמת ועדת איתור. גם הם ידעו שלא צפויים מועמדים רציניים. האם הם טעו כאשר כפו את התהליך? לא. בנק הפועלים הפך לחלוץ הממשל התאגידי בבנקאות הישראלית. המפקח שירטט סטנדרט חדש בבנקאות: מנכ"ל הוא (יותר נכון צריך להיות) מנכ"ל של כל בעלי העניין בבנק. מפקידים, לווים, מלווים ובעלי מניות. לא רק עושי דברם של בעלי השליטה. אחרי הפרשה בפועלים, אף דירקטוריון בבנק לא יעיז עוד למנות מנכ"ל בלי ועדת איתור.

4 אמרי טוב, הדח"צ, כלומר הדירקטור מטעם הציבור, שיחק את המשחק עד הסוף. זה היה צפוי. מי שמינה אותו ציפה שזה מה שיקרה. לא סתם הוא הומלץ על ידי הנהלת הבנק, בעידודה של בעלת השליטה, למנות את טוב שוב לדח"צ, אחרי שכבר שימש בתפקיד בקדנציות קודמות מ-2000 עד 2006, ועל פי החוק היה חייב לצאת מהדירקטוריון. בקדנציה קודמת הוא עמד בראש ועדת שכר לבעלי עניין ואנשים קשורים. הוא סידר למנכ"ל דאז צבי זיו בונוס של 20 מיליון שקל לשנה, וליו"ר שלמה נחמה משהו כמו 17-18 מיליון. לימים, בלחץ רשות ניירות ערך והתביעות הייצוגיות שהוגשו, הם חויבו להחזיר את זה. בתשלומים קטנים, למשך שנים.

באחת הפך אמרי טוב לסופר-סטאר. הוא גייס יועצים, מינה חברת ייעוץ ארגוני חיצונית (הבנק מסרב לומר מי היא), כינס את החברים בוועדה שוב ושוב ושוב, הוא "גיבש" את הליכי הבחירה, הצמיד לכיסו דיסק-און-קי שליווה אותו ביום ובלילה. זה עלה הרבה מאוד כסף לבנק, אחר כך התחילו לצאת סיפורים על מועמדים שהוועדה פנתה אליהם, על כאלה שהציעו את עצמם, על אחרים שדיברו על משחק מכור והוועדה הכחישה את זה מכל וכל.

טוב סיפר שיגיש לדירקטוריון שלושה מועמדים מצוינים. אכן, היו לא מעט פטפוטים עם כל מיני שמות. פטפוטים ולא יותר. גם אמרי טוב ידע מה אמרי טוב יחליט. הוא רק היה צריך לשחק את המשחק של פישר וחזקיהו.

5 המבחן עובר לידיים של סרוסי וקינן. מי יהיה ממונה על החטיבה העסקית במקום קינן? האם יצליחו להחזיק בבנק את אורי פז, ממונה על החטיבה הקמעונאית שיש שמועות עקשניות על כוונתו לפרוש, כנראה נוכח בחירת קינן, והוא כבר קיבל לא מעט הצעות עבודה נכבדות. דוברת הבנק מוסרת כי "אורי פז ממשיך בתפקידו בבנק הפועלים כראש החטיבה הקמעונאית". האם יהיו פרישות אחרות בעקבות מינויו של קינן? *