התלוש החודשי של מאמן נבחרת הכדורסל: 8,232 שקל ברוטו

למרות שדרוג כולל של 12% בשכר המאמנים, צביקה שרף ימשיך להסתפק במשכורת צנועה; עוזרו, רוני בוסאני, יקבל 3,702 שקל בלבד; מאמן נבחרת הנוער דני פרנקו - 5,267

הכותרת שיצאה אתמול (ג') אחרי חתימת ההסכם בין ארגון מאמני הכדורסל לבין איגוד הכדורסל יכולה קצת להטעות. 4.5% אחוז תוספת לשכר המאמנים באיגוד ב-2009, ובנוסף עוד 7.5% ב-2010. על פניו תוספת של 12% בתקופה של משבר כלכלי נראית סבירה. אלא שהמספרים מעט מרמים, בעיקר בגלל ששכר הבסיס נמוך מאוד.

למשל, שכר הברוטו של מאמן הנבחרת הלאומית צביקה שרף, שיוביל בחודש הבא את הנבחרת באליפות אירופה בפולין, שודרג בעקבות ההסכם ל-7,651 שקל בחודש וב-2010 הוא ייהנה משכר ברוטו של 8,232 שקל. עם זאת, לשרף הודבקו תפקידים אחרים באיגוד, מעין פונקציות אחרות אותן הוא ממלא, שבזכותן הוא ייהנה משכר כולל של מעל 20 אלף שקל ברוטו לחודש.

מאמן נבחרת הנוער דני פרנקו, שאמון על דור השחקנים הבא, ישודרג ב-2010 ל-5,267 שקל בחודש. עוזרו של צביקה שרף בנבחרת, רוני בוסאני, ישודרג ל-3,702 שקל. זהו השכר נכון להיום שמוצא לנכון איגוד הכדורסל לתגמל את מאמניו.

בסך הכל, התוספת הכוללת בשכרם של 44 מאמני הנבחרות באיגוד הכדורסל תעמוד ב-2010 על 300 אלף שקל. בנוסף הוקצה עוד כ-75 אלף שקל לטובת שיפור התנאים עבור הוצאות נסיעה למאמנים. נבחרת ישראל

יש הפרשות לפנסיה

בארגון המאמנים מציינים כי ההישגים הם לאו דווקא בתחום השכר (למרות שגם אותו הם מכנים כ"שערורייתי"), אלא בתנאים הנלווים. ובכן, מה בעצם השיג ארגון המאמנים?

"אחד הדברים הכי משמעותיים עבורנו הוא הזכויות הסוציאליות", אומר דבל'ה בינשטוק שהוביל את המו"מ מטעם ארגון המאמנים. "עד היום לא היו הפרשות לפנסיה ולקרנות השתלמות. בנוסף, למאמנים שעבדו באיגוד הכדורסל במשך שנים לא הופרשו כלל פיצויי פיטורים, כך נוצר מצב שמאמנים שעזבו אחרי 12 ו-15 שנה את האיגוד יצאו בלי כלום ביד".

מעבר לכך, ארגון המאמנים הצליח לשפר את מרכיב הנסיעות שהיה משמעותי בעיקר עבור מאמני הטרום-קדטים. "אלו מאמנים שהיו יוצאים בשישי-שבת מהצפון לאמן נאמר במרכז הארץ והתשלום עבור יחידת האימון כולה (225 שקל ליחידת אימון - ט.ו) לא היה מכסה להם את הוצאות הנסיעה במקרים מסוימים" , אומר גורם המעורב במו"מ. נקבע כי החזרי הנסיעה לכל מאמני הנבחרות יועלו לשקל אחד לק"מ, לעומת חצי שקל עד היום, כאשר גם מאמני הטרום-קדטים הוכנסו להסכם. בנוסף, כל מאמני הנבחרות יזכו לאש"ל בעת נסיעות לחו"ל, כשהסכום יושווה לסכום אותו מקבלים השחקנים.

ומה עוד? שני העניינים העקרוניים ביותר עבור ארגון המאמנים הוא ההצלחה לרתום את המאבק של מאמני הנבחרות למאבק לשיפור מעמדם של יתר מאמני הכדורסל בארץ. נקבע כי תוקם ועדה משותפת של 6 חברים - שלושה מאיגוד הכדורסל ושלושה מארגון המאמנים, שתקבע המלצות לשיפור ולקידום של מעמד המאמן. במידה שהוועדה לא תצליח תוך 45 יום לגבש נוסחה כזאת, הדיון יעבור לפורום אישי בין יו"ר ארגון המאמנים צביקה שרף לבין יו"ר איגוד הכדורסל שי שני.

עניין נוסף שנקבע (ועדיין לא אושר סופית) הוא החלת מנגנון לפיו כל קבוצה בארץ שנרשמת לליגה של איגוד הכדורסל תהיה מחויבת להציג הסכם חתום עם מאמן. "זאת כדי למנוע מצב של ניצול של מאמנים צעירים, בעיקר מאמני קט-סל, שרוצים לעבוד במקצוע אבל מקבלים שכר זעום או שלא מקבלים אותו בכלל", אומר בינשטוק. "עד היום לא היה שום מנגנון שאוכף את הקבוצות לשלם להם את הכסף זה".

על הטענות כי מדובר בשכר נמוך מאוד, אומר יו"ר איגוד הכדורסל שי שני כי "צריך לזכור שרוב המאמנים זוכים לתשלום שנתי מלא, למרות שבפועל הם עובדים לפי משימות, לעתים רק שלושה חודשים בשנה".