הזדמנות ל-20% רווח בחיטה

אחרי ראלי ערב המשבר, וצלילה עמוקה, המחיר בשפל שיוצר פוטנציאל לרווח יפה

החיטה היא אחד משלושת מוצרי המזון הבסיסיים מהם ניזונה האנושות, ולכן למחירה יש השפעה ישירה על כל אדם בעולם. בכל שנה נקצרים יותר מ-600 מיליון טון חיטה, שיחד עם האורז והתירס הוא בסיס התזונה האנושית.

השימושים בחיטה מגוונים ביותר: בנוסף לשימוש לאפיית לחם ועוגות, החיטה היא אחד ממוצרי הבסיס לייצור של בירה, וודקה ומשקאות אלכוהוליים אחרים. פסטה במערב, ונודלס במזרח מבוססים גם הם על חיטה. בשנים האחרונות אף מתפתחת תעשיית דלק ביולוגי והחיטה בה משמשת כמקור אנרגיה ירוק ואלטרנטיבי. כך שצריכת החיטה בתעשיות מגוונות יוצרת לה ביקוש עקבי ואיתן.

בצד ההיצע, תמחור החיטה שונה מאוד מזה של מניות. בעוד שמניות יכולות לאבד לחלוטין מערכן במקרה של כישלון עיסקי או חדלות פרעון, לחיטה יש ערך מינימלי ממנו לא תוכל לרדת. הערך המינימלי מורכב מעלות השדה, הזריעה, הטיפול, הקציר, האיחסון, השילוח, הביטוח ועלויות קשורות נוספות. לכן יש מחיר מסויים שמתחתיו לא ימכרו המגדלים את תבואתם.

ההזדמנות לנצל מצב ייחודי

אם נביט בגרף מחיר החוזים העתידיים על החיטה בעשור האחרון נראה עלייה מתמדת במחירה, עלייה שהסתיימה בזינוק הספקולטיבי האדיר ערב המשבר הכלכלי, אז הגיע מחירה ליותר מ-1,250 דולר לחוזה.

טל עבדה, חיטה


אך אם נתעלם מהזינוק, נראה שכעת תיקן השוק את המחיר חזרה למה שנראה כהמשך טבעי של העלייה במחיר החיטה בעולם בעשור האחרון. ומה עם המציאות הפוסט-משברית? נראה שהצלילה האדירה מרמת השיא של 1,250 דולר נבלמה בדצמבר 2008 סביב מחיר של 460 דולר לחוזה. מאז נסחרת החיטה בתוך רצועה צרה שבין 485 דולר ל-670 דולר, במחיר ממוצע של כ-580 דולר לחוזה.

מאז ועד היום הגיעה החיטה פעמיים נוספות למחיר התחתית של 485 דולר, ופעמיים נבלמה הירידה ומחירה חזר לעלות (ראו בגרף).

טל עבדה, חיטה

היום יש הזדמנות לקחת חלק באירוע השלישי בסידרה. המצב הייחודי שנוצר הוא הזדמנות מיוחדת לרווח נאה אמנם, אך חשוב יותר - נוצר מצב שמאפשר לנו לבצע עיסקה תוך גידור סיכונים, ויכולת להגביל את ההפסד הפוטנציאלי לסכום נמוך יחסית.

קנייה במחיר 490 דולר הנוכחי, עם יעד ראשון סביב 540 דולר ויעד שני למימוש רווח ב-610 דולר, יוצרת רווח פוטנציאלי של כ-24%. מימוש ההפסד במידה והמחיר ימשיך לרדת לכיוון ה-470 דולר ידרוש מאיתנו לסכן רק 20 דולר לחוזה.

אם, למשל, נחליט לסכן בעיסקה זו 1,000 דולר, נפקיד בטחונות בסכום זה בחשבון המסחר ונקנה 50 חוזים (1,000 חלקי 20). במידה והמחיר יגיע ליעד הראשון של 540 דולר לחוזה - שנקנה ב-490 דולר, נרוויח 50 דולר לחוזה, או סכום כולל של 2,500 דולר על השקעה ראשונית של 1,000 דולר.

זו הזדמנות נדירה יחסית, שמשלבת התאוששות כלכלית, עלייה בביקושים, מבנה מחירים ברור יחסית ותבנית שחוזרת על עצמה. הזדמנות כזו בחיטה לא נראתה בשנים האחרונות ולא ברור מתי תתרחש בשנית.

טל עבדה הוא סמנכ"ל השקעות בכלל פורקס

  1. לקבלת תזכורת בדוא"ל על מאמר חדש שלח "אני מעוניין" למייל tal@clalforex.co.il.
  2. טוויטר: http://twitter.com/TalAvda


ניתוח זה הינו למטרת מדע בלבד, ובשום אופן אין לראות בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של הנכסים המתוארים בדוח. הניתוח מתפרסם לפי מידע אשר פורסם לכלל הציבור ומידע אחר, לרבות מידע שפורסם על ידי החברה נשואת דוח זה, ואשר הכותב מניח שהינו מהימן, וזאת, מבלי שביצע בדיקות עצמאיות לשם בירור מהימנות המידע. המסחר במטבע חוץ, סחורות, מדדים ומתכות כרוך בסיכון רב ואינו מתאים לכל אדם.