אירופה נגד קוריאה - מבחן דרכים לרנו סימבול

עם מראה מכובד, תא מטען ענק ומחיר נגיש, מסתמנת ה"סימבול" כאופציה הוגנת ללקוח פרטי, שזקוק לרכב שימושי ואין לו דרישות דינמיות יוצאות דופן ■ היעד העיקרי שלה, הוא התחרות מול הקוריאניות הקטנות בליסינג

האנשים הטובים של מפעל OYAK בעיר בורסה, שלוחת הייצור של רנו בטורקיה, שומרים בלבם פינה חמה לשוק הרכב הישראלי. המפעל הוותיק מעולם לא נחשב לאחד המודרניים בתעשיית הרכב העולמית, וגם רנו עצמה השתמשה בו בעיקר לייצור דגמי סדאן שמיועדים לטורקיה עצמה ולמדינות יצוא בעולם השלישי. אבל ישראל נחשבת לאחד משווקי היצוא המרכזיים שלו, ועשרות אלפי רכבי המגאן-סדאן שיוצאו ונרכשו בישראל בשנים האחרונות סיפקו הרבה מקומות עבודה למפעל בפרט, ולעיר בורסה בכלל.

זה לא הכול. החל מהשנה הבאה יהיה זה המפעל הראשון והיחיד בעולם שבו תיוצר הגרסה החשמלית של הרנו מגאן-סדאן החדשה, עם הסוללות הנשלפות בתחתיתה, עבור פרויקט "בטר פלייס" הישראלי. אנשי OYAK מתייחסים לפרויקט היי-טק זה בגאווה רבה, ולא שוכחים להזכיר את התרומה הישראלית.

בינתיים, "הלחם והחמאה" של המפעל ממשיך להגיע מייצור ויצוא גרסאות LOW-END עתידניות פחות ורווחיות יותר, דוגמת רנו "סימבול" החדשה שהגיעה אלינו באחרונה.

הנדסת אנוש פשוטה

חיצונית הסימבול היא מכונית ידידותית יותר לעין מקודמתה הנשכחת, הקליאו-סדאן. יש לה מראה זורם ועדכני עם פנסי חזית גדולים, זנב מפוסל, שמשות גדולות, ופרופיל צד ארוך ומכובד. החישוקים התקניים אמנם נראים קטנים מדי על הגוף המגודל, אבל בשורה התחתונה - עם אורך של 4.26 מ' וקווי מרכב נאים - היא לא תביך את בעליה בחניון של הקניון או בחניה המשותפת של הבלוק.

עיצוב הפנים - במיוחד בסביבת הנהג - מזכיר מאוד את רנו קליאו מהדור הקודם, שעליה מבוססת הסימבול: הנדסת האנוש פשוטה, הגיונית ואינה דורשת הסתגלות ממושכת; הצג הדגיטלי הכתום מציג את המידע של מחשב הדרך בצורה ברורה; מתגי מערכת האקלים נוחים לתפעול; ואיכות הייצור הכללית מכובדת, אם כי חומרי הדיפון - כמקובל בפלח הבסיסי של השוק - כוללים בעיקר משטחי פלסטיק נוקשים.

עם בסיס גלגלים באורך של 2.47 מ' בלבד - 11 ס"מ פחות מהקליאו החדשה - מרווח הרגליים מאחור אינו מרשים. אולם, התא משדר תחושה אוורירית בזכות החלונות הרחבים, הגג הגבוה והעיצוב השטוח של המושב האחורי. בהתאם להעדפות השוק בעולם השלישי ובישראל, המכונית מצוידת בתא מטען עצום בנפח 507 ליטר, שתוכנן כנראה במחשבה על פליטים-בפוטנציה או על סתם לקוחות שאוהבים לשאת את כל תכולת הבית איתם בדרכים. אנחנו מצאנו שהתא יכול לבלוע ללא כל קושי אופניים ועגלת תינוק ועוד להותיר מקום לארגזים גדולים של "איקאה".

פשרה הולמת

מתחת לכסות העדכנית מסתתרת פלטפורמת הדור הקודם של הקליאו (קליאו 2), שהייתה מכונית לא רעה כשלעצמה. הסימבול ירשה ממנה כמה דברים טובים, למשל, נוחות נסיעה מצוינת. כראוי למכונית שמכוילת לנוע על כבישים שאינם מתקרבים לסטנדרט המערב האירופאי, ואולי אפילו על דרכי עפר כפריות, לסימבול יש בולמי זעזועים רכים וארוכי מהלך, שמנטרלים במיומנות בורות גדולים וטלאי אספלט מכל סוג. המכונית שלנו עמדה היטב במבחן על כבישי חיפה, שאיכות התחזוקה שלהם קרובה הרבה יותר לכבישי איסטנבול, קראצ'י ומרקש, מאשר לאלה של מינכן או בריסל.

רכות הבולמים מתבטאת בנטיית גוף דינמית בולטת יותר בפניות, בהשוואה למה שהתרגלנו לקבל ברכבי הדור האחרון; וגם ההגה שלה נוטה להיות מעורפל במרכזו. אבל, אם מפחיתים את הציפיות באגף הדינמי מוצאים שהפשרה בין נוחות להתנהגות הולמת את המכונית.

רנו סימבול

מתחת למכסה המנוע נמצא מנוע 1.6 ליטר בנזין ותיק, שגרסאות שלו משרתות עד היום דגמים שונים של רנו, ניסאן ולוגאן. המנוע מייצר הספק סביר של 105 כ"ס, והוא רתום למכונית עם משקל עצמי כולל של כ-1,050 קילו בלבד - כמעט 150 פחות מהקליאו דור אחרון. התוצאה היא תחושת מרץ מפתיעה עם זינוקים נמרצים מעמידה, ודחף מכובד בעליות תלולות. רק חבל שרנו התעקשה לשלוף מהארכיון את הדור הקודם של תיבת ההילוכים האוטומטית שלה, לפני עדכוני התוכנה. תיבה זו לוקה בזמן תגובה איטי למדי, ובמוזרויות כמו התעקשות להחזיק את ההילוכים ולא לשחרר אותם גם בסל"ד גבוה. הנחמה היא שברוב הסיטואציות היומיומיות לא מרגשים בקפריזיות, אלא רק בסיטואציות שדורשות לחיצה אגרסיבית.

רנו סימבול

אחרי המיסוי הירוק ומבצעי היבואן נמכרת כיום רנו סימבול בכ-99 אלף שקל. במחיר זה מקבלים ארבע כריות אוויר, ארבעה חלונות חשמל, מערכת קול מקורית נשלטת מההגה, ועוד כמה פריטי אבזור מקובלים. ללקוח הפרטי, שאין לו דרישות דינמיות יוצאות דופן וזקוק לרכב שימושי, המחיר הזה מציע תמורה הוגנת בהחלט; אם כי יש להניח שהקוריאניות המתחרות יפגינו שמירת ערך יציבה יותר. אבל הלקוח הפרטי הוא זניח, היעד העיקרי של הסימבול הוא התחרות מול הקוריאניות הקטנות על שוק הליסינג. וכאן מילת המפתח, זו שתקבע את הצלחתה, היא לא "משתמש הקצה" אלא "הנחות לחברת הליסינג". *

מתחרות

יונדאי אקסנט 2010

האקסנט הוותיקה של יונדאי היא עדיין מובילת המכירות בפלח המיני-משפחתיות. בתחילת הקיץ היא עברה מתיחת פנים בקוריאה (שם היא מכונה VERNA), ובקרוב גרסתה המשודרגת תגיע גם אלינו. השינויים כוללים חרטום מודגש יותר עם "מקור" בולט, פגושים ופנסים חדשים. גם סביבת הנהג עברה שדרוג קל בעיצוב וכוללת חיבור USB, תאורה חדשה ללוח המחוונים, ועוד מספר שינויים מינוריים. במפרט הטכני לא חלו שינויים מהותיים.

יונדאי אקסנט 2010

קיה ריו 2010

גם הקיה ריו (PRIDE בקוריאה) עברה באחרונה מתיחת פנים קלה ופחות הרפתקנית מזו של האקסנט, אחותה הצמודה. הפגוש הקדמי קיבל מתאר רבוע, מוצק ו"מכובד" למראה, שמזכיר מעט את ה"סיד" המשפחתית. גם במקרה זה אין הרבה שינויים מהותיים בתא הנוסעים, למעט מד חיסכון, שמסייע לחיסכון בדלק ועוד.

קיה ריו 2010

שברולט AVEO

השברולט AVEO עברה בשנה שעברה מתיחת פנים מקיפה, אבל הדור החדש לגמרי שלה כבר מתבשל על אש גבוהה וצולם באחרונה בניסויים מתקדמים. במקור אמורה הייתה החברה להשיק את המכונית בספטמבר, אך כנראה בשל קשיי המימון של החטיבה הקוריאנית ההשקה עשויה להידחות עד לשנה הבאה. מדובר במכונית שניצבת על פלטפורמה חדשה, מרווחת ומודרנית, עם הרבה יותר מרחב פנים ותא נוסעים איכותי שמזכיר בעיצובו את ה"קרוז".

שברולט אבאו 5