שפת השוק: על הגבלת תנועות ומיקסום רווחים

אילו סוגי פקודות לקנייה או למכירה של מניות קיימים בשוק ההון האמריקני, ואיך הן עוזרות למשקיע להגדיל רווחים ולצמצם הפסדים?

לפעמים זה נשמע די פשוט. אם אנחנו רוצים למכור מניה, אנו שולחים (דרך הברוקר) פקודת "מכירה" ואם אנחנו רוצים לקנות מניה, אנו שולחים פקודת "קנייה".

אבל שוק ההון אינו כזה פשוט, ולכן בשוק ההון האמריקני (וגם בשוק ההון הישראלי) יש פקודות נוספות שמטרתן אחת - לסייע למשקיע הממוצע להגדיל את רווחיו או להקטין את הפסדיו.

פקודת שוק

(Market Order) פקודה לרכישה או למכירה של מניות ללא הגבלת מחיר, במחיר הכי טוב שקיים באותו רגע בשוק ההון. ברוב המקרים, "פקודות שוק" אינן מומלצות מפני שעושי השוק שמקבלים את פקודות המכירה/הקנייה לפני פתיחת המסחר, יכולים לבדוק את תוכנן ואז לפעול בהתאם.

למשל, פקודת קנייה שהיא Market Order יכולה לגרום לעושה השוק להעלות את מחיר המניה בתחילת המסחר, ואז לרכוש אותה עבור לקוחותיו במחיר גבוה, ולאחר מכן להוריד את שער המניה. עם קבלת פקודת מכירה, תתבצע פעולה הפוכה, כלומר עושה השוק יגרום למניה לרדת בתחילת המסחר, ימכור אותו עבור לקוחותיו במחיר הנמוך, ואז יגרום למחיר המניה לעלות.

הגבלת שער

(Limit Order) פקודה שניתנת עם הגבלת שער, והיא יכולה להיות תקפה ליום מסחר אחד, לתקופה מוגדרת מראש או עד לביטולה בידי מי שנתן אותה. פקודת Limit, נציין, נחשבת לפופולרית ביותר בשוק ההון האמריקני.

פקודת Limit המגבילה את מחיר הקנייה -> אם העברתם פקודת קנייה לאלף מניות של חברת "טבע" בלימיט של 51 דולר, הברוקר יקנה עבורכם את המניה רק אם מחירה יהיה מתחת לשער של 51 דולר. אם המחיר יעלה מעל לשער זה, הוא לא יקנה את המניה.

פקודת Limit המגבילה את מחיר המכירה -> אם העברתם פקודת מכירה לאלף מניות של חברת "צ'ק פוינט" בלימיט של 27 דולר, הברוקר ימכור עבורכם את המניה רק אם מחירה יהיה מעל לשער של 27 דולר. אם המחיר יהיה נמוך יותר, הוא פשוט לא ימכור עבורכם את המניות, ותחכו למועד נוח יותר.

פקודת "הפסק" -> (Stop Order) פירוש הפקודה, במילים פשוטות, הוא למכור את המניה אם שערה ירד אל מתחת למחיר הנקוב, או לרכוש את המניה אם שערה יעלה מעל המחיר הנקוב.

היא נועדה לסייע לציבור המשקיעים, מכיוון שהיא נועדה לחלץ אותם משוק ההון אם יש ירידות שערים חדות או אם הם רוצים לשמור על רווחיהם כששערי המניות עולים לרמות שנראות גבוהות למדי, לפחות לטעמו של אותו משקיע.

Stop Order בקנייה

אם משקיע רכש את מניית "טבע" לפי מחיר של 51 דולר, והיא עלתה למחיר של 54 דולר, הוא רוצה לוודא שירוויח מהעלייה, אך במקביל לקחת את הסיכון שהמניה תמשיך לעלות, הוא ייתן פקודת מכירה אם המניה תרד מתחת לשער של 53 דולר, וכך יבטיח לעצמו רווח של 2 דולר למניה.

Stop Order במכירה

אם משקיע רכש את מניית "צ'ק פוינט" לפי מחיר של 27 דולר, וזו מתחילה לרדת, הוא יכול לתת פקודת Stop Order (שגם נקראת Stop Loss) ולפיה הוא מגביל את שיעור ההפסד שלו. כך למשל, הוא יכול לדרוש למכור את המניה במחיר הנמוך בשיעור של עד 5% מהמחיר שבו רכש אותה, ובכך הוא מגביל את הפסדו לשיעור של 5% בלבד. עם זאת, אם המניה יורדת מעבר לשיעור של 5%, היא תימכר אוטומטית כפקודת שוק (Market Order).

פקודה בפתיחת המסחר

(At The Opening) פקודה למכירה או קנייה של מניה עם פתיחת המסחר. במקרה של קנייה - הפקודה תתבצע לפי המחיר הגבוה ביותר ואילו במקרה של מכירה - לפי המחיר הנמוך ביותר.

פקודה בסגירת המסחר

(At The Close) פקודה למכירה או קנייה של מניה עם סגירת המסחר, ומהותה זהה לזו של פקודה עם פתיחת המסחר.

פקודת החזק

(Held Order) פקודה המקנה שיקול דעת לחבר הבורסה. נותן הפקודה אומר לחבר הבורסה שיבצע את פקודת הקנייה או המכירה בתנאים הטובים ביותר שיזדמנו באותו יום מסחר. כך, מסיר המשקיע את האחריות מחבר הבורסה שעלול לטעות בשיקול דעתו, ולרכוש, כדוגמה, מניה במחיר יקר יחסית או למכור מניה במחיר נמוך יחסית - לאותו יום מסחר.