בעקבות הטעות: דלק תמכור את החזקותיה העודפות בבז"ן

זאת בעקבות תשובת רשות החברות הממשלתיות המתייחסת להחזקות העודפות אליהן הגיעה החברה בבז"ן כתוצאה מדיווחי החזקות בעלי ענין שגויים ■ החברה מבהירה כי החזקותיה הישירות של דלק היו בשלוש חברות בלבד: אל-על, בז"ן ומנורה

קבוצת דלק הודיעה ביום ה' שחלף לבורסה על כונתה למכור את החזקותיה העודפות בחברת בז"ן, הרקע להודעה היא הדיווח מיום 28 ביולי 2009 של הפניקס אחזקות בדבר דיווחי החזקות בעלי ענין שגויים של דלק השקעות ונכסים, הפניקס ואקסלנס השקעות (כולן מקבוצת דלק), והודעות מתוקנות שנמסרו לחברות בהן היו חברות הקבוצה בעלות ענין לנוכח השיעור המצרפי של החזקותיהן, מבקשת החברה להבהיר כי החזקותיה הישירות של דלק היו בשלוש חברות בלבד: אל-על, בז"ן ומנורה.

בחברות אלו עלה שיעור ההחזקות המצרפי על 5%, גם בשל החזקותיה הישירות של החברה, אשר לבדן לא עלו על 5%, באופן שהצריך דיווח אודות החזקות הקבוצה כבעלת ענין, אף שכל אחת מהחברות לא היתה בעלת ענין כשלעצמה. הקבוצה פעלה לקבלת האישורים הנדרשים על פי דין, ככל שנדרשים, בחברות מסוימות וביניהן אל-על, בז"ן ומנורה.

ב-12 באוגוסט התקבלה תשובת רשות החברות הממשלתיות בנוגע להחזקות הקבוצה בבז"ן ולפיה בהתאם לצו החברות הממשלתיות (הכרזה על אינטרסים חיוניים למדינה בחברת בתי זיקוק לנפט בע"מ), תשס"ז-2007 ("הצו"), לא רשאים השרים לאשר החזקת אמצעי שליטה בניגוד לסעיף 3(ד) לצו או לקבוע מועד למכירת החזקות עודפות ולפיכך תפעל הקבוצה למכירת החזקותיה העודפות בבז"ן.

טרם התקבלו תשובות הנוגעות להחזקות בחברות הנוספות בגינן פנתה הקבוצה לקבלת אישורי החזקה.

נציין כי ב-28 ביולי הבהירה קבוצת דלק כי אי הגשת הדיווח במועד נעשתה בתום לב, בהיעדר מערכת מחשוב ייעודי לעיבודו. הרכישות בוצעו על ידי מספר רב של גופים, שהחלטות ההשקעה של רובם מתקבלות באופן עצמאי, ללא תלות ביניהן, והן מבצעות השקעות פיננסיות במספר רב מאד של חברות ציבוריות. זאת ועוד, חלק מההשקעות בוצעו על ידי חברות תעודות סל, שאין להן שיקול דעת של ממש בקשר לרכישת המניות.

עוד הודגש אז כי ככל שהדבר נוגע לדיווחי כל אחת מהחברות כשלעצמה, דיווחים בוצעו באופן תקין ובמועד, וכי הקושי שנתגלה, קשור לתיאום וקבלת המידע בין החברות השונות בקבוצה. ברור, כי בעניין אל על, כמו במקרים עליהם הקבוצה נתנה דיווח כאמור לעיל מיוזמתה, פעלו כל הגורמים בתום לב.

עוד הודיעה אז החברה כי "לאור חשיבות הדיווחים והציות לחוק, הקבוצה הורתה לפעול ופועלת במהירות וביסודיות לאיתור הליקויים ולתיקונם. הקבוצה פעלה ופועלת לשם השלמת והקמת מערכת המחשוב החדשה לצורך בדיקת אחזקות הקבוצה. בימים אלה, המערכת עוברת לשלב "ייצור" והפקת נתונים, לאחר השלמת מבחני קבלה. בהמשך לפעולות הקבוצה לבחינה עצמית, יגובשו נהלים בנוגע לרגולציה של ההשקעות ובאופן מיוחד לדיני ניירות ערך. כמו כן, בכוונת הקבוצה לגבש תוכניות אכיפה ומשטר תאגידי, לרבות תוכנית הטמעה באופן שיתקן את הליקויים וימנע תקלות בעתיד".