בין בייג'ין ללונדון

לאליפות העולם באתלטיקה, שנפתחה אתמול בברלין, יגיעו רק ארבעה ספורטאים ישראלים (ושניים מסוואזילנד). למרות זאת היא כנראה תעורר עניין רב - סביב הדו-קרב בין יוסיין בולט לטייסון גאי, סכומי הכסף הנאים שמובטחים למדליסטים ואפילו בדיקות סמים המתקדמות והבלתי יעילות

ישראל שולחת רק ארבעה אתלטים לברלין? העיתונאי הגרמני טורסטן האסלבאואר התפלץ. הוא עשה לערוץ הטלוויזיה השני כתבה על סוואזילנד, ששולחת שני אתלטים לאליפות העולם באתלטיקה. "אתה בטוח?" שאל אותי. הוא רצה לעשות ראיון עם אלכס אברבוך ל"יידישה אלגמיינה צייטונג"."יש למי מהנותרים סיכוי למדליה?".

אין מה לעשות, ישראל לא עלתה על גל הפופולאריות של האתלטיקה שסוחף את העולם. חצי מיליון צופים צפויים להגיע לאולימפיאשטאדיון בברלין, שקיבולתו 74,228 איש, בימי התחרות. תשעה ספונסרים בינלאומיים, כולל טויוטה, סמסונג ואדידס, מממנות את האירוע, כמו גם חמישה ספונסרים מקומיים (כולל הרכבת הגרמנית, הדויטשה טלקום ולופטהאנזה). זה איפשר לארגון האתלטיקה העולמי, ה-IAAF, להכריז שיחלק פרסים בסך של 7.34 מיליון דולר למתחרים שישתתפו בגמרים השונים, מהזוכים ועד למקום השמיני. כך יקבל כל זוכה בזהב 60 אלף דולר, המקום השני במחצית הסכום והשלישי בשליש. בשליחים תקבל הרביעייה הזוכה 80 אלף דולר. נבחרת המרתון הזוכה תקבל לידיה 20 אלף דולר. ועבור כל שיא עולמי שייקבע, תחלק ה-IAAF מאה אלף דולר נוספים.

הסיבה לעניין הפיננסי באליפות היא תשומת הלב שהאתלטיקה זוכה לה בשנה שחלפה מאז המשחקים האולימפיים בבייג'ין. לספורט יש שוב קטרים שמושכים אותו קדימה, כוכבים נוצצים ואטרקטיביים. בראשם עומדים שניים, ילנה איסינבאייבה, הקופצת במוט הרוסייה, ויוסיין בולט, האדם המהיר בהיסטוריה. בתחילת השנה סיכם מדליק הלפיד ממשחקי בייג'ין, לי נינג, בעליו של התאגיד הסיני הבכיר למוצרי ספורט והלבשה, עם הרוסייה על חוזה לפיו תקבל מיליון וחצי דולר לשנה. בתמורה, תלבש איסינבאייבה את מוצרי החברה במשך חמש שנים, עד פרישתה אחרי אליפות העולם במוסקבה 2013, ותפתח קולקציה משלה. קמפיין הפרסומת "השמיים הם לא גבול עבורי", שפיתחה החברה בכיכוב האתלטית, הפך להצלחה עצומה בסין. איסינבאייבה, שמומנה עד אז על ידי אדידס, היא הספורטאית המערבית הראשונה שלי נינג "רוכש". קדמו לה שחקני NBA, כמו שאקיל אוניל וביירון דייויס.

לפי הערכות מקורביה של איסינבאייבה, אפילו חוזה הבסיס של יוסיין בולט עם פומה נמוך משלה. מצד שני, בולט הוא הכוכב הבלתי מעורער של הספורט האולימפי, והכנסותיו השנתיות נאמדות ב-10 מיליון דולר. הכוכבים הם ההון של אירועי האתלטיקה, והתשלום בהתאם. אריאנה פרידריך, הקופצת לגובה הגרמנייה, רואה בכך את החיסרון המרכזי של השיטה, לדבריה: "להופיע, כשמה שקובע זה רק הצד הפיננסי, גורם לכך שיצר התחרות בכלל לא נחשב. אלא רק כמה כסף נלקח הביתה".

הקרב על אתיופיה

אחד הקרבות המרכזיים של האליפות יהיה קרב פנים מדינתי. שתי אצניות אתיופיות, טירונש דיבאבה ומסרט דפאר יילחמו על הזהב ב-5,000 מטרים במוצאי שבת. בעבר, זה אפילו היה עניין של מאיות שניה ביניהן. דפאר אמנם ניצחה 17 מ-30 המפגשים שלהן, אבל דיבאבה בת ה-24, הצעירה בשנה מדפאר, שולטת מאז 2008. היא לקחה לדפאר את השיא העולמי ב-5,000, והיתה לאישה הראשונה שזוכה בזהב אולימפי גם ב-5,000 וגם ב-10,000. הסיכוי של דפאר מגיע דווקא מכיוון הפציעות של דבאבה. כך נאלצה זו לבטל את השתתפותה בריצת ה-10,000 שנערכה אתמול. ללא דיבאבה, בלי מוטיבציה, סיימה דפאר במקום החמישי בלבד. גם היא כנראה מקווה שהרופאים יכינו את יריבתה בזמן.

אבל הדו-קרב המותח והמסקרן ביותר יתחיל כבר היום ב-22:30 (שידור חי בערוץ 1, סיקור מיוחד של האירוע מחר ב"גלובספורט"). "ההרגשה היתה טובה מאד, מאד" אמר אלוף העולם הנוכחי בריצת 100 מטר, טייסון גיי האמריקני, על מירוצי המוקדמות אתמול. מייקל ג'ונסון האגדי אומר: "זה יהיה מעניין לראות איך בולט יסתדר עם מצב שבו יש לו מתחרה חזק". יוסיין בולט רק סיפר: "רציתי לחסוך כמה שיותר כוח. זה יהיה קשה בגמר". בינתיים הם מלאים במחמאות זה לזה. הפגישה היחידה ביניהם השנה היתה בשבוע שעבר, אצל רופא ספורט גרמני ידוע. במקרה. שניהם מוכנים לגמר. "אני רוצה לזכות בתארים. ולשבור שיאים. אני בכושר הטוב אי פעם", הבטיח גיי. "אני חושב שאהיה יותר מהיר. אני מוכן", הגיב בולט.

לגיי יש את זמן הטוב השנה בעולם (9.77 שניות לעומת 9.79 של בולט), וגם במוקדמות הוא היה יותר מהיר. אבל במפגש היחיד בין השניים עד היום, במאי 2008, ניצח בולט, שתירגם אתמול שוב את יתרונו על היריבים להשפלה. בסיבוב השני של המוקדמות הוא רץ עם דניאל ביילי ידידו ושניהם הקדימו בקלות את השאר בהפרש עצום, מה שאיפשר להם לפנות זה לזה במהלך הריצה ולחייך. השניים לא קיבלו לחיצות ידיים מהמתחרים... הקרב ימשיך ביום חמישי בריצת 200 מטר ויסתיים בשליחים ביום ראשון הבא.

1500 בדיקות דם

החדשות הטובות הן, ששיא ראשון נקבע כבר לפני תחילת האליפות: הוועדה המארגנת הודיעה שבמהלכה יתקיימו 1,500 בדיקות דם לספורטאים, מספר חסר תקדים. ייבדקו גם חומרים נדירים ובדיקות שבדרך כלל לא נעשות יתקיימו למרות עלותן. חבל רק שהסיכויים לתפוס מישהו דלים. תקופת הסימום היא במהלך האימונים, כדי לאפשר בנייה של שרירים משופרים, למשל. ולא כדי להמריץ במהלך תחרות. הבדיקות במהלך האימונים הן נדירות וחסרות. כך למשל, לא התבצעו כלל בדיקות דם ב-2009 בכל אפריקה וברוסיה.

"יש לכך סיבות לוגיסטיות, שנובעות מהתנאים של הסוכנות למלחמה בסימום, כך אי אפשר להעביר בדיקה ממדינה חמה לקרה. אבל אנחנו עובדים על פתרונות", הסביר גבריאל דולה, האחראי למלחמה בחומרים אסורים ב-IAAF. להתאחדויות המקומיות, שאחראיות לרוב הבדיקות, יש סטנדרטים שונים ולפעמים חסרים. למשל, הבדיקות בג'מייקה. כדי להיראות פעילים, החליטה ההתאחדות הג'מייקנית למנוע מחמישה אתלטים להתחרות, אחרי שבגופם התגלה חומר שאפילו לא נמצא ברשימות החומרים האסורים: הוא קיים בתוספי מזון והשפעתו מינימלית, אם בכלל. וזאת אצל חמישה בו זמנית! בלחץ ה-IAAF האתלטים ישתתפו באליפות, אבל הטעם הרע נותר.