מנכ"ל קניון הזהב: "התחרות מסביב לא מטרידה אותי"

גיל גזית: "קניון הזהב עומד טוב בתחרות מול הקבוצות כי הוא גדול מאוד ומנוהל טוב זה שנים רבות. בגלל שהוא אזורי הוא נותן מענה ויכול להתחרות"

"אין ספק שבמרכז הארץ, פחות באזורי הפריפריה, התכנסות שוק הקניונים למספר קבוצות בודדות תעמיד חלק מהקניונים הקטנים בתחרות קשה. זה יחשוף אותם לעלויות גבוהות של ניהול ולהתמודדות קשה מול הרשתות הגדולות". כך מעריך מנכ"ל קניון הזהב בראשון לציון, גיל גזית, בהתייחסו להיווצרותה של ליגה שלטת בשוק הקניונים.

דוד עזריאלי מקים היום את הקניון ה-11 בקרית אתא, לאחר שאשתקד קנה את קניון גבעתיים. בריטיש ישראל, המחזיקה ב-17 קניונים, התחזקה לאחרונה עם רכישת אירוס הגלבוע, מחזיקת מתחם איקאה במעוין שורק שבראשון לציון.

בנוסף, מליסרון של האחים עופר הצטרפה השנה לצמרת, עם רכישת קניוני רמת אביב וסביונים מאפריקה ישראל.

קניון הזהב יוצא דופן. בשנה שעברה הוא נמכר דווקא לחברת הביטוח מגדל, שרכשה 75% ממנו לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל. המייסדים, האחים משה ויגאל גינדי, נותרו עם 25% והם עדיין מעורבים בניהול.

גלובס: איך אפשר לנהל קניון כשאתה לא חלק מאחת הקבוצות הגדולות?

גזית: "קניון הזהב עומד טוב בתחרות מול הקבוצות כי הוא גדול מאוד ומנוהל טוב זה שנים רבות. בגלל שהוא אזורי הוא נותן מענה ויכול להתחרות. האחים גינדי בדקו הרבה נכסים לרכישה לאחרונה. הם בדקו את קניון חיפה, כידוע, וירדו ממנו. אם יהיו הצעות מעניינות הם יבדקו כל הצעה לגופה".

בשנה האחרונה מוקם שלב ב' של הקניון, בהשקעה של 650 מיליון שקל. שלב זה, שמתוכנן להיפתח לציבור באוגוסט-ספטמבר 2010, יכלול 100 אלף מ"ר ברוטו (38 אלף מ"ר להשכרה) ושתי קומות חניה תת-קרקעיות ל-800 רכבים נוספים. בעקבות כך, יהפוך הקניון ללא ספק לגדול בארץ.

זה לא הימור להתרחב כשהמשק נכנס למיתון?

"בקניון הזהב אנחנו לא מרגישים את המיתון בצורה כל כך חזקה וההשכרות הולכות טוב. אם היום יש האטה, אז כשנפתח את שלב ב' היא כבר תהיה מאחורינו ואנחנו נהיה בקו הזינוק. אם נשווה את השנה הנוכחית בקניון לשנה שעברה הרי שחלה עלייה. יהיו בשלב ב' כ-200 עסקים ובין היתר השכרנו לזארה כ-1,200 מ"ר, לפול אנד בר 250 מ"ר, לברשקה 250 מ"ר, ולה. שטרן 250 מ"ר. דמי השכירות הם כ-380 שקל למ"ר. במקביל, השכרנו למשביר לצרכן 2,700 מ"ר בשלב א', במקום הקולנוע".

אז פשוט מתה הפונקציה של בתי הקולנוע בקניונים?

"כולם מוציאים את בתי הקולנוע מסיבות כלכליות. ההחזר מחנויות אופנה הוא גדול יותר מההחזר של בתי הקולנוע, במיוחד כשהם לא מהווים עוגן אנרגטי לקניון. האם גם אלינו תבוא H&M? אנחנו מנהלים איתם משא ומתן מתקדם מאוד ל-2,000 מ"ר בשתי קומות. גם רשת GAP מעוניינת להיכנס, והתחלנו במגעים".

בעבר הייתה לקניון הזהב הגמוניה באזור ראשון לציון, אבל בקרוב היא תישבר כשהקניון יתחרה ישירות בעזריאלי, שמקים קניון בצומת גן הוורדים, ובבריטיש ישראל, שעכשיו משלימה את העסקה לרכישת מתחם איקאה. גזית גלוב ישראל, שמקימה את G סינמה סיטי בראשון לציון, ובעלת קניון G רוטשילד בעיר, תקעה באזור יתד חזק.

גזית: "הכל שטויות. זה לא מטריד אותי בכלל. רוטשילד כבר קיים שנים כקניון קטן במרכז העיר. הקרקע של עזריאלי - עוד אין לה אפילו תב"ע לקניון ואם הוא יקום זה יקרה עוד הרבה שנים, אם בכלל, בגבול עם נס ציונה. ואיקאה זו חנות רהיטים".