הבנק העולמי ישמש כיועץ חיצוני לייעול חברת החשמל

ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל החליטה באחרונה לשכור את שירותי הבנק העולמי לייעוץ בנושא מצבה הפיננסי של החברה ■ הבנק העולמי צפוי לייעץ לחברה גם בנושא עלויות הפיתוח, ההתייעלות הפנימית וכיסוי תעריפי החשמל

אל שלל היועצים של חברת החשמל צפוי להצטרף בקרוב יועץ חדש - הבנק העולמי. ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל החליטה באחרונה לשכור את שירותי הבנק העולמי לייעוץ בנושא מצבה הפיננסי של החברה.

ועדת המכרזים בחברת החשמל, בניהולו של עמוס לסקר, אישרה בשבוע שעבר את ההתקשרות עם הבנק העולמי. לפי הערכות, מלבד המצב הפיננסי, הבנק העולמי צפוי לייעץ לחברת החשמל גם בנושא עלויות הפיתוח, ההתייעלות הפנימית וכיסוי תעריפי החשמל.

בכירים בממשלה מעריכים כי חברת החשמל מבקשת בכך להיערך לדיונים הצפויים מול משרדי הממשלה והרגולטור (הרשות לחשמל) בנושא התעריפים וההתייעלות הפנימית.

כזכור, במקביל להתחדשות המגעים ליישום הרפורמה בחברה, נדרשה חברת החשמל ליישם תוכנית התייעלות מקיפה כתנאי להעלאת התעריפים. לאור הקפאת תוכנית "מצפן" ושילובה ברפורמה, החברה טרם יישמה תוכנית התייעלות אגרסיבית.

בנוסף, הרשות לחשמל, בראשות היו"ר אמנון שפירה, נמצאת בשלב האחרון של קביעת בסיס תעריפי החשמל ל-5 השנים הקרובות. הרשות כבר הודיעה שבסיס תעריף החשמל לצרכן הביתי לשנים יתייקר ב-1% ולצרכן המסחריעסקי ב-3%, אולם בחברת החשמל טוענים כי הרשות לא הכירה לחברה בנכסים בסך של 3 מיליארד שקל.

הבנק העולמי פעיל בישראל מזה מספר שנים, ובין השאר, מבצע כיום את בדיקת ההיתכנות לפרויקט תעלת הימים. לבנק יש היכרות מוקדמת עם משק האנרגיה המקומי, מאחר והוא מלווה פרויקטים בתחום החשמל גם עבור הרשות הפלסטינית.

מחברת החשמל נמסר כי "הבחירה בבנק העולמי היא בשל האובייקטיביות והניסיון הרב שצבר בעבודה בתחום האנרגיה מול חברות בינלאומיות ורשויות פיקוח. הבנק העולמי לא התבקש לתת ייעוץ בנושא הרפורמה או בסיס תעריף החשמל". *