המיזוג בין סינטק לפילת מדיה: עוד לא נאמרה המילה האחרונה

הסכם עליו חתמו מייסדי פילת מדיה מלמד שייתכן שסינטק מדיה לא אמרה את המילה האחרונה ■ מדוע התנגד שאול אלוביץ' למיזוג ואיך הייתה יכולה סינטק מדיה לנהוג אחרת כדי להשיג את מטרתה

לכאורה, המיזוג המתוכנן בין החברה הפרטית סינטק מדיה למתחרתה הציבורית פילת מדיה , היה אמור לעבור באופן חלק. שתי החברות, שפועלות באותו תחום - פיתוח מערכות תוכנה לניהול תהליכי עבודה ברשתות טלוויזיה - יכלו ליצור חברה ישראלית שתוביל את הענף, אך משהו השתבש בדרך, והנה כמה הסברים ו/או הצעות משלנו לטלנובלה הקצרצרה שכתבו השתיים.

אלוביץ' לא רצה למכור בזול, ובצדק

כפי שהערכנו כאן לפני כחמישה חודשים, הראשון שהתנגד למיזוג בין שתי החברות היה שאול אלוביץ', בעל השליטה ביורוקום השקעות. אלוביץ' נכנס להשקעה בפילת מדיה לפני כשלוש שנים לפי מחיר של 55 פני, ולכן מכירת החברה לסינטק מדיה לפי מחיר של 26.5 פני למניה היה עבורו מהלך כלל לא מציאותי, ובצדק. לאלוביץ' לא חסר הון וכאיש עסקים לא היה סיכוי שימכור אחזקותיו בפילת מדיה בהפסד, גם אם מדובר במיליוני דולרים בודדים.

דש איפקס לא רצו למכור, וגם בצדק

לפי ההערכות, בין המתנגדים הנוספים להצעת הרכש היו הקופות והקרנות של דש איפקס, שבשליטת ויקטור שימריך ועידו נויברגר. גם הם השקיעו בפילת מדיה לאורך השנים האחרונות, ולפי מחירים הגבוהים משמעותית מהמחיר שהציעה סינטק מדיה, ולכן גם סירובם נראה לגיטימי.

יותר מזה, לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", רוב בעלי המניות האנגלים בחברה תמכו בהצעת הרכש לעומת רוב בעלי המניות הישראלים שהתנגדו לה - נתון שגם ממחיש את הבדלי התרבויות (הישראלים לא נותנים שיעבדו עליהם בקלות, ואילו האנגלים אולי היו לחוצים יותר על פדיון אחזקותיהם על רקע משבר האשראי).

רכישה לפני הצעת רכש

והנה עוד משהו שאולי היה מאפשר לסינטק מדיה לבצע את המיזוג. סינטק מדיה פרסמה הצעת רכש למניות פילת מדיה לפי מחיר של 26.5 פני למניה, ורק אחרי שזו נכשלה, אספה מניות של החברה והגיעה לאחזקה של 15.65%.

אם החברה הייתה מקדימה ואוספת את המניות, ורק אח"כ מפרסמת הצעת רכש, אולי המיזוג כן היה יוצא לפועל. בעלי המניות בפילת מדיה היו אולי "נבהלים" קצת מבעל הבית החדש שמופיע בדלת, ומסכימים לשתף איתו פעולה.

והנה עוד תהייה

סינטק מדיה היא חברה פרטית ואת רכישת פילת מדיה היא רצתה לבצע במזומן - כוונה המעידה על קופת מזומנים די דשנה שיש לחברה (תוצאה של גיוסים, אך גם תוצאות כספיות טובות ותזרים מזומנים חיובי - ראו גרף).

לכן, מתעוררת השאלה מדוע סינטק מדיה לא הונפקה במהלך השנים. לפי ההערכות, החברה ניסתה לבצע מהלך שכזה אך גודלה לא התאים לשוק ההון שבו רצתה להנפיק, וכאשר הייתה כשירה להפוך לציבורית, חלון ההזדמנויות של הנפקות ראשוניות היה סגור.

האיש שמאחורי המהלך

מי שהוביל את ניסיון הרכישה של פילת מדיה היה אמוץ ירדן, מנכ"ל סינטק מדיה (שבחר לא להתראיין לכתבה זו). ירדן, שמקורביו מספרים עליו שהוא איש מכירות מצוין, החל את הקריירה שלו בענקית המחשוב IBM, ומשם עבר לכהן כסגן נשיא לשיווק ומכירות בחברת Hitachi Data Systems.

ירדן, כך זה נראה, "נטש" את רעיון רכישת פילת מדיה (לפחות לעת עתה), וייתכן כי אחת הסיבות לכך היא חוזה עליו חתמה סינטק מדיה בשבוע שעבר. לפי החוזה תספק החברה מערכות תוכנה לאחת מרשתות הטלוויזיה המובילות בארה"ב. החברה לא סיפקה פרטים נוספים באשר לזהות הלקוח או היקף החוזה, ורק הדגישה כי מדובר בקפיצת מדרגה מבחינתה.

ובכן, ייתכן כי סינטק מדיה החליפה "קפיצת מדרגה" בדמות רכישת פילת מדיה ב"קפיצת מדרגה" בדמות חוזה ענק, אך ההיסטוריה לימדה אותנו (באנגלית זה נשמע יותר טוב) - It Ain't Over Till The Fat Lady Sings.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"