יפן מתאוששת; ההשקעות הזרות בסין מתכווצות

[למדור שוקי עולם] התמ"ג של יפן התחזק ב-0.9% ברבעון השני, לעומת הרבעון הראשון, כאשר אנליסטים בסקר של "דאו ג'ונס" חזו גידול של 1% ■ ההשקעות הזרות הישירות (FDI) בסין נפלו ב-35.7% ביולי ל-5.36 מיליארד דולר

נתוני התמ"ג של הרבעון השני ביפן הצביעו על התרחבות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, בפעם הראשונה מזה חמישה רבעונים והודות לעלייה בהיקף היצוא ובצריכה הפרטית. התוצאות תאמו פחות או יותר את התחזיות.

התמ"ג של יפן התחזק ב-0.9% ברבעון השני, לעומת הרבעון הראשון, כאשר אנליסטים בסקר של "דאו ג'ונס" חזו גידול של 1%. במונחים שנתיים, התמ"ג על יפן עבר לגידול של 3.7% לעומת התכווצות של 11.7% ברבעון הראשון. ביקושים חיצוניים תרמו 1.6% לגידול. ההוצאות הפרטיות עלו ב-0.8% - בפעם הראשונה מזה שלושה רבעונים.

למרות הנתונים המעודדים, הדוח העלה מספר נקודות מעוררות דאגה. פילוח הנתונים מעלה כי הצריכה במגזר הפרטי ובקרב הצרכנים עדיין מדשדשת ומשקפת את הסנטימנט העולמי הירוד. הביקוש המקומי ירד בשיעור של 0.7% והביקוש הפרטי הצטמצם ב-1.3%. הגידול בתמ"ג הינו מיוחס ברובו לפעולות היזומות שנקטה הממשלה היפנית. הביקוש במגזר הציבורי עלה ב-1.2%, וזאת לאחר שבשני הרבעונים האחרונים הוא גדל ב-4.7% וב-2.8%.

"נראה כי מנגנון השוק האחראי לצמיחה הכלכלית בטווח הארוך יותר פשוט אינו מתפקד בצורה תקינה. ההוצאה הממשלתית המוגדלת פשוט תביא לגירעון תקציבי גדול יותר והנטל בסוף ייפול על המגזר הפרטי", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

"נתוני הצמיחה המרכזיים תואמים את התחזיות; הצריכה, היצוא והמדיניות הפיסקלית תרמו כולם לצמיחה החיובית", אמר מסמיצ'י אדאצ'י, כלכלן בכיר ב-JP מורגן.

בזירה הסינית, ההשקעות הזרות הישירות (FDI) בסין נפלו ב-35.7% ביולי, לעומת החודש המקביל אשתקד ל-5.36 מיליארד דולר, בהשוואה לנסיגה של 6.76% ביוני. ההשקעות הזרות התכווצו ב-20.3% בשבעת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. במחצית הראשונה של 2009, ההשקעות הזרות בסין ירדו ב-17.9%.

"מצבן של ההשקעות הזרות בסין עדיין בעייתי, על אף הסימנים החיוביים שהופיעו בחודשיים האחרונים", אמר סגן שר המסחר הסיני, פו זיינג בשבוע שעבר. נראה כי המעצר של ארבעת עובדי ענקית הכרייה ריו טינטו בחשד לריגול תעשייתי ומתן שוחד פגע הכביד על ההשקעות הזרות בסין.

עוד בזירה הסינית; צ'יינה אינווסטמנט קורפ (CIC), קרן ההשקעות הריבונית של סין המנהלת 200 מיליארד דולר, תזרים 2 מיליארד דולר לשוק המשכנתאות האמריקני. זאת באמצעות קניית זכויות בתוכנית ההשקעות הציבורית-פרטית (PPIP) שיזם משרד האוצר האמרקיני.

על פי תוכנית PPIP, שהושקה מוקדם יותר השנה על ידי ממשלת ארה"ב, מספר קרנות ציבוריות-פרטיות ישתפו פעולה לשם רכישת נכסים רעילים מהבנקים בהיקף של 40 מיליארד דולר.