סין תשקיע 2 מיליארד דולר בנכסי משכנתאות בארה"ב

CIC מנהלת השקעות בהיקף של 200 מיליארד דולר ■ מדובר במהלך מפתיע, לאחר שסין הביעה לאחרונה דאגה מהיקף הגירעון התקציבים של ארה"ב

צ'יינה אינווסטמנט קורפ (CIC), קרן ההשקעות הריבונית של סין, שהיקף הפעילות שלה מגיע ל-200 מיליארד דולר, מתכננת להשקיע בקרוב 2 מיליארד דולר בנכסים משכנתאיים בארה"ב.

מקורות בשלטונות סין מסרו לרויטרס כי ההשקעה תבוצע באמצעות חברות אמריקניות שהוסמכו לנהל נכסים במסגרת PPIP, (Public-Private Investment Plan), התוכנית שבמסגרתה מבקש הממשל האמריקני לעודד השקעות ציבוריות-פרטיות משולבות בנכסים פיננסיים המבוססים על משכנתאות.

במסגרת תוכנית PPIP, שהחלה לפעול השנה, מבקש הממשל להזרים הון סיכון לכמה קרנות השקעה ציבוריות-פרטיות שישתמשו בשילוב של כספי משלם המסים ושל הון פרטי כדי לרכוש מבנקים ניירות ערך רעילים בשווי 40 מיליארד דולר.

הגיעו להסכמה

בסוף יולי השלימו ארה"ב וסין את הסבב השנתי הראשון של הדיונים שלהם בנושאים האסטרטגיים והכלכליים, שבמהלכו הן הגיעו להסכמה בסוגיית חילוץ הכלכלה העולמית מהמיתון. בתום השיחות אמרו נציגי סין כי הם מקווים שבקרוב ניתן יהיה לבצע השקעות בטוחות יותר בכלכלה האמריקנית, הכלכלה הגדולה בעולם.

לפי מקור בארה"ב, "ממשלת סין מנסה תמיד להשקיע בנכסים אמריקניים באופן טוב יותר מאשר רק באמצעות רכישת אג"ח של הממשל". הוא הוסיף כי "יש אנשים שחושבים ש-2 מיליארד דולר הם כסף קטן עבור קרן שמנהלת נכסים ב-200 מיליארד דולר, אבל אפשר לראות את זה כמהלך חדשני וכאופציה חיובית להשקעות סיניות".

לפי המקורות, החברות המנהלות מו"מ עם CIC הן אליאנס ברנסטין, עם יועצי המשנה גרינפילד פרטנרס וריאלטו קפיטל מנג'מנט, אנג'לו גורדון ושות' עם GE קפיטל ריל אסטייט, בלקרוק, אינווסקו, מרתון אסט מנג'מנט, אוקטרי קפיטל מנג'מנט, RLJ ווסטרן אסט מנג'מנט, טראסט קומפני אוף דה ווסט, וולינגטון מנג'מנו - כולן קיבלו אישור מהממשל להשתתף בתוכנית ההשקעה הממשלתית-פרטית.

להוטים להשקיע

CIC עדיין לא החליטה באילו מהחברות מוסמכות היא תשתמש כדי לבצע את ההשקעות, אך היא צפויה להחליט לפני סוף החודש, לפי מקורות המכירים מקרוב את הדיונים בנושא. המו"מ בין CIC לחברות הוא פרטי וחסוי. ב-CIC סירבו להגיב.

CIC, קרן השקעות ממשלתית הוקמה בסוף 2007 לצורך ניהול היתרות של אוצר המדינה הסיני במדינות זרות. מקורות מסרו כי נראה שבקרן להוטים לקחת חלק בתוכנית PPIP, משום שבהנהלת הקרן מעריכים ששוק הנדל"ן בארה"ב יתחיל להתאושש בהדרגה לקראת סוף השנה.