דליה דורנר: "סגירת ערוץ 10 לא טובה לחופש העיתונות"

שופטת העליון בדימוס ונשיאת מועצת העיתונות: "איני נכנסת לחוות-הדעת המשפטית, אבל הגורמים חייבים להפעיל שיקול-דעת ולהתחשב בנו. התוצאה יכולה להיות שניוותר עם חברת חדשות אחת וערוץ ציבורי מקרטע"

משאלת הלב של דליה דורנר, שופטת בית המשפט העליון בדימוס ומי שמשמשת כיום כנשיאת אגודת העיתונאים, היא שערוץ 10 לא ייסגר. לדידה של דורנר, המשך קיומו של ערוץ 10 הנו הכרח אקוטי לשמירה על חופש הביטוי - כך שאם יוחלט ביום ראשון הקרוב בישיבת מועצת הרשות השנייה כי אין מקום לקבל את הצעת ההסדר של הערוץ - הערוץ ייסגר, ועמו יוגבל חופש הביטוי.

בשיחה הבוקר (ג') עם "גלובס" אומרת דורנר כי כמו כל אזרח במדינה היא ניזונה מהתקשורת, וכי לא עיינה לעומקו של ההסכם המתגבש, כך שאינה יכולה לתת דעתה לגוף ההצעה של ערוץ 10. עם זאת, בד-בבד היא מציינת כי ראוי שהרשות השנייה והזכיינית תגענה להסכמה, למען עתידו של הערוץ ולמען הצופים.

"הבנתי שהם הגיעו להסדר, וצריך לדבוק בו", אומרת דורנר. "סגירתו של ערוץ משדר לא טובה לחופש העיתונות. אין ספק שחדשות ערוץ 10 הוסיפו מימד לתקשורת, ומאוד אצטער על כך אם הן ייסגרו. כמובן איני נכנסת לחוות-הדעת המשפטית, לא עיינתי בה. אבל הגורמים חייבים להפעיל שיקול-דעת ולהתחשב בנו. התוצאה יכולה להיות שניוותר עם חברת חדשות אחת וערוץ ציבורי מקרטע".

למרות שדורנר מדגישה כי היא לא יודעת מה המצב המשפטי, היא ודאי מודעת לבעייתיות שבחתימה על הסכם המושתת על מתן לגיטימציה להפרות התחייבויות כלכליות. בכלי התקשורת מפורטים הסעיפים שניסח ערוץ 10, בהם הוא מבקש הקלות מפליגות בחובותיו הכספיים ובמחוייבויותיו העתידיות בתכנים. יש שאף יאמרו כי אלה "הקלות מרחיקות לכת", תקדים שעלול להיווצר, כזה בו הזכייניות המסחריות המתחרות יוכלו לעשות בו שימוש.

דורנר, אחת המשפטניות החשובות בתולדות המשפט הישראלי, המזוהה עם שמירה על מינהל תקין, לא מבקשת לוותר לערוץ 10 על חובותיו הכספיים ועל המחוייבות להן התחייב על-פי מכרז. אך לדבריה, "כשמפעילים סמכויות מינהליות, בין היתר צריך לקחת בחשבון האם הדבר יחסל ערוץ נוסף. אלה דברים שאינני יודעת אותם, אני לא יודעת מה המצב המשפטי. בהנחה שיש שיקול-דעת, שיקול מרכזי שהוא חשוב וראוי, עצם קיום ערוץ החדשות שיהיה חבל לחסל אותו. מדינה עם עיתון אחד וערוץ טלוויזיה אחד, זה לא ראוי. ומדובר בערוץ פרטי שהשקיע כסף פרטי. אני תמיד נוהגת לומר שלקונסטיטוציה צריך שכל".

כזכור, בראשית השבוע דחתה הרשות השנייה את הצעת ערוץ 10 להסדר בעניין הארכת זיכיונו. הרשות, גם על סמך יועציה המשפטיים, לא נעתרה להצעה, כיוון שלא מובטח בה כי גם בעתיד תעמוד "ישראל 10" במחוייבויותיה, הן התוכניים והן הכספיים, וכן לא הוצע על-ידה פיתרון הולם למתן ערבויות והחזר חובות עבר לקולנוע הישראלי.

5 ימים נותרו לערוץ 10 לשפץ את ההצעה, ולא בטוח שבידי הערוץ פתרונים. אם הרשות השנייה תמצא לנכון לאמץ את גישתה המפויסת של דורנר, ולא מן הנמנע כי כך יהיה - ערוץ 10 יוכל לפרסם את לוח השידורים לשנה הקרובה.