קרביץ מאשימה את אופיס דיפו בפרסום סל השוואתי מטעה

אופיס דיפו פרסמה קמפיין עיתונות בו הציגה קבלות לפיהן סל קניות ברשת זול יותר מאשר בקרביץ, אולם קרביץ טוענת כי מדובר בהשוואה של מוצרי פרימיום מול מוצרים זולים ■ אופיס דיפו: "הקבלות מדברות בעד עצמן"

רשת קרביץ מאשימה את אופיס דיפו ב"הטעיה בוטה של צרכנים באמצעות פרסומים בעיתונות הכתובה".

במודעה שפרסמה אופיס דיפו ביום שישי האחרון ב"ידיעות אחרונות", תחת הכותרת "אופיס דיפו - הכי זולים עם קבלות", מוצגות שתי חשבוניות של רשימת קניות הכוללת ציוד חזרה לבית-הספר - האחת לאחר קנייה באופיס דיפו, והשנייה - היקרה לכאורה - לאחר קנייה בקרביץ.

אלא שבחינה מדוקדקת של רשימת הקניות על-ידי קרביץ מגלה לטענתה עיוותים בסל הקניות, הגורמים לכך שבפועל לא נערכה השוואה הוגנת של מוצרים הזהים באיכותם, בטיבם ולפיכך במחירם.

בעקבות כך פנתה קרביץ, באמצעות עו"ד איתי לנדה, ממשרד בנימין לנדה ושות', לממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי; לעורך עיתון "ידיעות אחרונות", שילה דה-בר; ולמנכ"ל אופיס דיפו, ניסים ממו, בדרישה להפסיק את הפרסום המטעה ולפרסם הבהרה תחתיו.

בתוך כך הבהירה קרביץ כי תמצה את זכויותיה לפיצוי בגין הנזק שנגרם לה, למותר לציין, בעונת השיא של מכירות ציוד חזרה לבית-הספר.

פנייה לממונה להגנת הצרכן

במכתב ששלחה קרביץ לממונה על הגנת הצרכן ושהגיע לידי "גלובס" כותבת הרשת: "בדיקה מדויקת של המפורט בקבלות המופיעות במודעה מוכיחה כי תוך כוונה להטעות את הצרכנים ולהוליכם שולל, מציגה אופיס דיפו במזיד ובמתכוון השוואה בין מוצרים שונים ובכמויות שונות, באופן שגורם כביכול לרכישת המוצרים בקרביץ להיראות כיקרה יותר מרכישת המוצרים באופיס דיפו - כשההיפך הוא הנכון".

דוגמאות מתוך רשימת הקניות כוללות: צבעי פסטל - אלה שנרכשו בקרביץ, מתוצרת אומגה, נחשבים לאיכותיים ויקרים ואינם מבוססים על שמן בדומה לצבעים שנקנו באופיס דיפו; עט כדורי - בקרביץ נרכשו עטי לחצן איכותיים ולא עטי סטיק פשוטים שנכללו בסל באופיס דיפו.

גם הטושים שנכללו בסלים היו שונים: בקרביץ נבחר סט ממותג מתוצרת אירופית (פליקן), לעומת טושים פשוטים וזולים באופיס דיפו; 5 מחקים איכותיים של מותג ארטי (מותג פרטי בקרביץ) הושוו ל-3 מחקים פשוטים, שלא משתייכים למותג אופיס דיפו; גם השדכנים והמחדדים בהשוואה היו שונים באיכותם ולפיכך במחירם, לצד נוזל מחיקה אקולוגי בקרביץ מול נוזל מחיקה בסיסי וזול.

כאמור, המוצרים הזולים מוצעים גם בקרביץ, ולהיפך - באופיס דיפו לצד מוצרים בסיסיים מוצעים מוצרים באיכות ובמחיר גבוה יותר בהתאם לאלה שנרכשו בקרביץ.

"מחירי אמת"

לפי החשבוניות המוצגות במודעת הפרסום, סך הסל בקרביץ עומד על כ-276 שקל - ביחס לסל אופיס דיפו שהסתכם בכ-241 שקל.

במכתב לממונה על הגנת הצרכן מציינת קרביץ כי ערכה בדיקה חוזרת מיוזמתה, וביצעה רכישה של ציוד מקביל בהתאם לרשימת המוצרים שברשימה בסניף אופיס דיפו בפתח-תקווה (הסניף בו בוצעה הקנייה המקורית). בדיקה זו, כך מדגישה קרביץ במכתביה, מגלה כי הסל של אופיס דיפו מסתכם ב-308 שקל - יקר יותר מהסל של קרביץ.

מאופיס דיפו נמסר בתגובה: "הקבלות שהוצגו במודעה שפורסמה על-ידינו מדברות בעד עצמן, ומציגות את מחירי האמת בשטח בשתי הרשתות. הקבלות מציגות את מחירי המוצרים הזולים ביותר בכל קטגוריה, אשר הוצעו לצרכן במועד הרכישה הנקוב, בחנויות הרשתות בפתח-תקווה.

"יתרה מכך, קרביץ נסמכה בפרסומים מטעמה על השוואת מחירים דומה שפורסמה בעיתונות, במסגרתה נערכה השוואה בין מחירי המוצרים הזולים ביותר אשר הוצעו בסניפים של שתי הרשתות. אופיס דיפו מדגישה כי התנהלותה היתה על-פי כללי מסחר ותחרות הוגנים, וכי המודעה שפורסמה על-ידה תואמת את הנהוג בסקרים בענף ואינה מהווה חריגה מהמקובל".