עופר נגד גושן: הנח לבנק לאומי להצביע בתכנית ההבראה לצים

רשות ני"ע לא מאפשרת לבנק לאומי זכות הצבעה בעניין תכנית ההבראה לצים, כיוון שיש לו "עניין אישי" בתכנית ■ החברה לישראל: נשקול לערער על ההחלטה

בתחילת החודש חשפה החברה לישראל את תכנית ההבראה שהיא מתכננת לחברת הספנות צים שבבעלותה, במסגרתה תזרים החברה לישראל 300 מיליון דולר ותפטר עשרות עובדים. התכנית טעונה אישור של בעלי המניות בחברה לישראל, ובכללם בנק לאומי אשר מחזיק בכ-18% ממניות החברה, אולם סביב שאלת הצבעתו של בנק לאומי בתכנית ניצת כעת ויכוח בין החברה לישראל ובין רשות ני"ע.

הרשות טוענת כי אין לכלול את קולו של בנק לאומי בהצבעה על אישור תכנית ההבראה, שכן יש לבנק "עניין אישי" באישור התכנית. נזכיר כי על מנת שהתכנית תעבור יש צורך באישור של שליש מכלל בעלי המניות, כך שתמיכה של בנק לאומי בתכנית מהווה רוח גבית מהותית לחברה לישראל בדרך להעברת ההצבעה בנושא.

אף החברה לישראל, שבשליטת סמי ועידן עופר, לא מסכימה עם רשות ני"ע. החברה טוענת כי "ספק אם לבעלי השליטה יש עניין אישי באישור העסקה", וכי "אין לייחס לבנק לאומי עניין אישי באישור העסקה הנדונה". החברה לישראל מדגישה גם כי "זו עמדתו של בנק לאומי, כפי שנמסרה לחברה בעל-פה". החברה לישראל ציינה כי היא שוקלת לערער על החלטת הרשות.

כזכור, לאחר שבשנה שעברה הודיעה החברה לישראל כי תזרים ב-2009 לצים 150 מיליון דולר, מבקשת החברה להזרים לצים 350 מיליון דולר נוספים עד סוף 2010, במסגרת עסקת בעלי עניין. 50 מיליון דולר ייחשבו כחלק מהסיוע בסך 150 מיליון דולר עליו התחייבה כבר החברה לישראל.

"העמדת סכום ההלוואה על-ידי החברה לצים, בהתחשב במצבה של צים, נדרשת וחיונית להמשך פעילותה של צים", מסרה החברה לישראל בתחילת החודש. מאז, נזכיר, ספגה צים הורדת דירוג לאגרות החוב שלה על-ידי חברת S&P-מעלות, ובאחרונה דווח ב"גלובס" כי החברה לישראל מבקשת גם להגיע להסדר עם מחזיקי האג"ח של צים, במסגרתו ייפרס החוב.