המשבר בתעופה ממשיך להכות באל-על: הפסידה ברבעון השני 19.7 מיליון דולר

ההכנסות נפלו ברבעון המדווח ב-28% בשל קיטון בהכנסות מנוסעים וממטענים *חיים רומנו: "כדי להגיע לרווחיות הכלכלה הגלובלית צריכה להשתפר"

השפעות המיתון ממשיכות להעיב על ענף התעופה הגלובלי ועל חברת התעופה הישראלית אל-על בפרט. היום פרסמה החברה את דו"חותיה לרבעון השני של השנה, שהצביעו על המשך מגמת ההאטה בענף ומעניקים זווית נוספת למשבר שעובר עליו.

הכנסות החברה ברבעון השני של השנה הסתכמו ב-399.4 מיליון דולר, ירידה של 28% בהשוואה להכנסות של 557.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו מוסברת על ידי החברה בקיטון בהכנסות מנוסעיה, הן כתוצאה מירידה במספרם והן כתוצאה מקיטון בהכנסה הממוצעת לנוסע בעקבות ירידת מחירי הכרטיסים. פגיעה נוספת בהכנסות נרשמה בתחום המטענים.

באל-על יכולים לשאוב עידוד ממגמת הקיצוץ הנמשכת בהוצאות התפעוליות של החברה, הן כתוצאה מהקיטון בעלות הדלקים בשל ירידת מחיר הנפט בהשוואה לרבעון השני אשתקד, וכן כתוצאה מהמשך תוכנית ההתייעלות אותה מנהיג מנכ"ל החברה חיים רומנו.

למרות זאת אל-על סיימה את הרבעון עם ירידה של 34% ברווח הגולמי לסך של 46.3 מיליון דולר (11.6% מההכנסות). החברה רשמה בתקופה המדווחת הפסד תפעולי של 24.4 מיליון דולר, עלייה של 24% בהשוואה להפסד של 19.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בטחונות נוספים

בשורה התחתונה סיימה החברה רבעון נוסף עם הפסד, הפעם בסך של 19.7 מיליון דולר, עלייה של 55% בהשוואה להפסד של 12.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. באל-על סיימו את הרבעון עם תזרים מזומנים מפעילות שוטפת בסך 41 מיליון דולר, בהשוואה לתזרים של 68 מיליון דולר ברבעון השני של 2008.

במהלך הרבעון ירד ערכו של הציוד הקבוע של החברה, הכולל בעיקר מטוסים ומנועים, על פי המחירונים המקובלים. כתוצאה מכך חרגה החברה מהקובננטס להם התחייבה מול הבנקים המלווים לה, ובשל כך העמידה ביטחונות נוספים כדי לחזור לתנאי ההלוואה שנקבעו.

"אנחנו מושפעים מאלמנטים אקסוגניים, שאיתם אנחנו צריכים להתמודד", תיאר היום רומנו את הסביבה העסקית הנוכחית של החברה. "כדי להגיע למצב של רווחיות אנחנו צריכים בראש ובראשונה שהכלכלה הגלובלית תשתפר. ובכל זאת, גם היום, האגרסיביות במכירות החזירה את נתח השוק שלנו למעלה, בזכות תהליכי האופטימיזציה, כשמלבד המשך טיפול עקבי בצד ההוצאות, אנחנו נוקטים ביוזמות שיווקיות מאוד אינטנסיביות".

בתשובה לתחרות מצד חברות ה-Low Cost שצפויה לאל-על, ובעיקר מכיוון איזיג'ט, ציין רומנו כי "לאל-על יש מענה טוב מאוד לתחרות הזו. הוכחנו עד היום כי כל מה שאמרנו, אכן התממש". *